Jump to content

Ny båt skal kjøpes, flybridge rundt 40 fot. Forslag?

baatsman

Recommended Posts

Valgte og starte et nytt emne da det begynte og bli ganske uoversiktlig i forrige tråd.

Båten som søkes skal være en attraktiv båt med gode planløsninger og flybridge rundt 40 fot/ikke spes mindre.

Aktuelle båter er pr nå Princess P 40 og Fairline PH 40 og lignende(hva det måtte være)

Samt en svensk, som er meget aktuell.

Min tanke nå er at det ikke helt har gått opp for enkelte at prisnivået vil endre seg med ny lovgivning(hk avgift forsvinner)

Og hva er riktige priser?

Og i den forbindelse er kanskje import noe og tenke på.

https://baatplassen.no/i/topic/94855-trenger-raad-til-kjoep-av-baat-budsjett-2mill-36-40-fot-og-fly/page-21?

Hva er prutningsmonn i UK? Hørt 20-25/

Her har jeg lagt inn et par aktuelle kandidater.

Ikke lenge til ferien så ting må skje brennkvikt, ellers venter til høsten. Når det gjelder salg av egen skute, er prisen senket til et nivå

der ordtaket "løp og kjøp" ikke er langt unna. Hadde rammene rundt en bytte-deal, men trolig er det over.

Clipper 40 hadde selvfølgelig vært en kandidat, hvis prisen hadde vært riktig.

Kom igjen folkens, det kan tenkes det ligger noen som tenker og selge, men ikke har startet prosessen.

Vi sees!

En annen ting. Princess er langt mer attraktiv båt og selge en Fairline i dagens marked. Hva bør prisdiff være mellom båtene. Skal sikkert selge om noen år igjen.

Ser for øvrig at en Princess 42 er lagt ut til en pris på 2,3. Det tyder på at noe skjer.

Aksling kontra drev. Det er også et spørsmål. Leser at en del fremhever nye drev som positivt. Men når tenker etter bør et drev burde holde lenger en båter nyere en 2006. Hva skyldes alle disse drev reparasjoner.

Vi sees!

Drev på en båt rundt 10 tonn og over er og blir stor påkjenning på drevet og fordrer at eieren tar hensyn til dette. Pent opp i plan med varm olje, ikke fjøla rett i bunn så fort man er utenfor moloen. Jeg tror dette(bruken) samt noe så som så vedlikehold må ta skylden for mange havarier.

Bortsett fra Forbina(som jeg tror er Svensken du har i tankene) er det vel aksling som dominerer aktuelle båter. Vi tittet litt på Rodman 38 og 44 og det synes jeg du også skal se litt på. Det er veldig romslige båter med gunstig pris. Bergen Marinesenter er vel de som handler mest med Rodman og Ståle Børnes er en grei kar å snakke med i hvert fall.

Han har en 44 til salgs som er veldig bra. Grunnen til at den ikke er solgt enda er at den ikke er så enkel å registrere i skipsregisteret. Husker ikke hva han sa om det, men det var et eller annet. Det er litt spesielt utseende på 44, men jeg har sett den på vannet og det er for det første en STOR båt og for det andre er den tøffere i virkeligheten enn på bilder. Hadde vært aktuell for oss om vi ikke hadde kommet over Clipperen.

Her er utvalget pr. i dag(den 38 med IPS har vært til salgs en stund og er sikkert prutbar):

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=rodman&BOAT_CLASS=6923&sort=0

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Rodman er under oppfølging. Men trodde det var den i Bergen med dårlig inneklima. Forbinaen er ikke så veldig tung. Men enig, varme i drev og motor er viktig før en gasser på.

For en som er vant til 2,2 liter med 55 hk, er det viktig med flinke forum medlemmer :).

Vi sees!

Interessant tråd siden jeg følger med i segmentet selv :smiley:

Dette med drev kontra aksel har jo blitt diskutert en rekke ganger i andre tråder, så der kan du jo lete og lese litt hvis det er så at du egentlig lurer på det. Men siden du først tar det opp:

Det er ingen tvil om at det er argumenter for begge valg, men mitt valg vil være aksel.

I utgangspunktet er jeg lite begeistret for prinsippet med en gearkasse av aluminium som er montert utenfor båten. I tillegg er det en rekke bevegelige deler under vannskorpa; tiltsylindere, belger, slanger mm. Ta en titt i tråden om D-motorer og oppgraderinger på drev. Jeg anser det som et adskillig mer logisk system med en gearkasse som sitter inni båten. Innenbords gear har heller ikke hypoiddrev, noe som gjør systemet mer robust. Det er heller ikke vanskelig å se av statistikken hva som holder i lengden. Hvor ofte ser du båter med strak aksel avertert med "nye gearkasser på begge motorer i fjor" eller lignende?

Fordeler med drev er bla høyere virkningsgrad (derav mindre forbruk i forhold til fart) og motorene lengre bak. Det siste gir mulighet til bedre lugarløsninger samt at støyen fra motorene ikke kommer rett opp i salongen/førermiljøet. Vekten er vel også noe lavere med drev.

Hvis jeg hadde vært på jakt etter en 22`daycruiser derimot ville vel drev vært et naturlig valg :smiley:

Edited by Komodo (see edit history)

Takker for info. Ingen tvil om at jeg trenger litt opplæring på dette. Ser jo venners P båter går som tog igjennom sjøen. Hører heller aldri noe rundt driv-verket i båtene.

Veldig Int og lese seg opp i dette temaet.

Vi sees!

Til orientering er det bygget noen få NW 390 med 63P på V-gir og strake aksler i semitunneller.

En stund siden jeg så en til salgs, men vet jo aldri hva som dukker opp.

Hadde en slik dukket opp når jeg var på jakt i fjor hadde jeg strekt meg langt tror jeg.

Hva med Storebro 410/435 commander? Har ikke sjekket prisnivået, men de bør vel komme seg litt nedover.

En annen båt jeg myste litt på som vi pratet om er Galeon 390 hvor det er endel levert på strake aksler (D6 310/330 og 370.

Mvh. SAP

Storebro 410 er rundt 2,5. Helt klart en flott båt.

Galeon 390 med strake aksler, flott båt.

V gear båter er jeg usikker på SAP. Men takker for info igjen.

Vi sees!

Jeg passerte en Galeon 390 ved Jærens Rev og har ett ankepunkt, det så ut til å ha veldig lite løft i forskipet og stakk baugen gjennom hver eneste bølge.

Dette var eneste båt vi "kjørte fra" på henteturen vår !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tror du er noe optimistisk vedrørende prutingsmonnet i UK. Det er nok ikke særlig annerledes der enn i Norge. Og MVA på 25% tilkommer oppgitt pris. Prisene disse båtene ligger på i det norske markedet reflekterer nok det nivået importbåt fra UK vil havne på.

Dessuten må du nok påregne påkost på elektrisk anlegg for tilpasning til norsk standard. Kontakter/uttak er annen type. Ofte er det også andre utstyrspakker leverte som gjør at påkost er påkrevd om man ikke vil havne i den "urelevante" kategorien som selger på et senere tidspunkt selv, bl.a. skilletrafo for landstrøm etc. Det oppstår gjerne et prisskille mellom importbåter og båter solgt ny i Norge av overnevnte årsaker.

Ser bl.a. at det manger "nødvendig" utstyr som hekkthruster på begge båtene du har linket til. Dette er vanlig på alle norsksolgte Ph40's Her kan du nok påplusse minst 50 tkr i påkost ganske umiddelbart.

Edited by Chiefengineer (see edit history)

Att prutningsmonnet stemmer, er jeg rimelig sikker på etter og fått en del tilbakemeldinger på. Men det som er uklart, hva er det som må plusses på som:

Holdingtank?

Elektronikk, utdatert?

Strøm, kjenner jeg ikke til? Men kan være UK kontakter. Faktisk ikke tenkt på

Pundet står for tiden sterkt, i overkant av 10,-

Men det er derfor det er viktig med tilbakemeldinger. Dette for og sjekke/utsjekke UK båter.

Vi sees!

Uk båter har ofte mangel på utstyr som vi her hjemme sitter veldig stor pris på.

3 veis septik

Hekk Trhuster

DEFROSTER

kraftig diesel varmer

Mange uk båter har også Sotet/farget front glass noe folk ofte glemmer, båter som er solgt ny i Norge har klar frontrute. Sotet/farget glass i front gjør sikten utrolig dårlig i skumring/kveldseilas.

Ved kjøp i Utlandet har du heller ikke den norske kjøpsloven

Det kan bli problematisk å få båten registrert i skipsregisteret grunnet manglende dokumentasjon.

Hadde helt klart foretrukket å kjøpe båt i Norge hvor det er dokumentert service, registrert i skipsregisteret og har Nordisk standard.

Uansett lykke til med kjøp =)

Flotte Båter Princess og Fairline men for min del må jeg bare erkjenne att det passer ikke min økonomi . Ikke godt og gjøre noe for egenhånd når man har 2 motorer på 600hk hver . Kun noe så enkelt som og skifte Eksosslange må hvære ett slit da dette er dimensjoner som nesten ikke er tilpasset. Meneskehånd og skulle det ellers skje noe med motorer i slike størrelser så er det ikke bare og hive ut gammel og inn med en ny . I mitt hode så er tanken att det og eie en Princess eller Fairline eller annen stor båt med 2 motorer med mange hundre hestekrefter på hver motor økonomisk gambling på høyeste plan . Dette gjelder jo selvfølgelig ikke for alle for noen har jo altid mer penger enn andre så for disse er det jo helt greit. Men jeg hvet og har selv sett att folk med det en kan kalle vanlig økonomi kjøper seg slike båter . Og da gjerne båter fra 80 og 90 tall eller gjerne tidlig 2000. Må nesten føye til att er jeg er forundret over att det finnes vanlige folk som virklig tør og kjøpe slike båter .Er klar over att det som blir Rigtig for meg trenger nødvendigvis ikke hvære Rigtig for andre

Er ikkje heit enig i at det er noko bakdel med ein stor motor mkontra to mindre, så lenge det er gear og aksling. Det er I såfall kun manøvreringsmessig etter mi meining.

Iveco er driftsikre motorar med lavt turtal og god dieseløkonomi. Dobbelinstallasjon vil vel neppe kunna matcha single, når det gjeld økonomi.

At det kan vera greit med to motorar viss den eine åndar ut, er sjølvsagt eit anna moment.

V gear båter er jeg usikker på SAP. Men takker for info igjen.

Hvorfor det?

Vaagen båten som ble drøftet over har V-gir. Dermed får du motoren lengre bak, og de har fått til en meget attraktiv løsning med tre lugarer. Dette hadde i hvert fall passet oss som hånd i hanske :smiley: De to sidelugarene er for øvrig meget romslige :yesnod: Men det avhenger jo av ditt behov om du ønsker to eller tre lugarer. Vi har to små som er med på tur og to store som ikke er med på tur. For oss hadde det vært ideelt med tre romslige lugarer slik at småtassene hadde hatt hvert sitt sted å boltre seg på. Det er ikke noe problem nå, men jeg ser for meg når de blir eldre og kanskje trenger et sted for seg selv. Obs: Disse lugarene kan overhode ikke sammenlignes med lugarene i en Viknes K3 e.l.!!

Det ble nevnt driftsøkonomi. For vår del ville nok 90% av motortimene være i 6 knop. Da er det jo også en fordel med bare en motor. Jeg vet du kan gå med en motor på dobbeltinstallasjon også, men da låser det seg litt i forhold til hvilken motor som lader ditten og datten osv. Og skal du gå i høyere fart har du vektfordelen av enkel installasjon.

Og så har du dette med service og tilgjengelighet. Det må jo være lettere å gjøre service på en motor som sitter i midten av båten med litt plass på alle sider? Litt mindre å tenke på også med seks sylindre i forhold til tolv :wink:

Manøvrerbarheten kan jeg ikke uttale meg om siden jeg aldri har kjørt båten, heller ikke en P40 e.l. med to motorer. Men det skal forundre meg om du ikke klarer å legge til med en SE100 baugtrøster og en SE80 hekktruster.

Når det gjelder driftsikkerhet og singelinstallasjon hadde jeg heller ikke vært bekymret. Jeg har jo det i dag og føler at driftsikkerheten er god med en velholdt motor av nyere årgang. Har du sett mange fiskeskøyter og sjarker med to motorer? Det er jo virkelig gutta som farter land og strand rundt i alt vær. Jeg oppfatter det slik at dieselsystemet er den største årsaken til driftstans. En skikkelig system for filtrering og overvåking samt rutiner for tapping i bunn osv. burde øke sikkerheten betraktelig i forhold til det. Jeg ville vært mer bekymret for driftsikkerheten med dobbeltinstallasjon og tvilsomt vedlikeholdte motorer.

• 2 weeks later...

Rydder ut av båten til helgen, og starter opp hardt med jakt på båt. Var i DK og så på Princess i helgen. Nå starter jakten for fult.

Det blir spennende. Tanken er båt til ferien, og da bør ting skje fort.

Vi sees!

jeg har også funnet drømmebåten i Danmark, men sterk dkk og moms gjør det relativt dyrt å handle der vel? Heldigvis har jeg drømmebåt god nok en stund til. Hvordan er responsen på den halvfete?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Den halvfete er solgt. Rydder ut til helgen. Ble enige idag.

Så for vi prøve motorbåt. Fulgte faktisk førerne fra DK, så det ble 8. Plass på deg :). Leste også at en del seilmakeren gnir seg i hendene nå.

Husk luksusavgiften i DK gjør bruktmarkedet attraktivt :)

Vi sees!

Kanskje bare meg, men slik som Norwest 390'n er innredet i salongen, så kan jo ikke det sammenlignes med f.eks min Saeline F37 og plass, stuefølelse og ikke minst som jeg har sagt før. Salongen må være på "gulvet" det er da det blir kos! Se på flybridge også....den kan jo ikke måles mot en Sealine og dens geniale løsninger. Dette var reklamen :-)