Jump to content

Mercury 40hk nykker/fusker på høgt turtall, hvorfor?


Jaws82

Recommended Posts

Hei folkens, eg har fått eit merkelig problem på min mercury 4 takter 40hk 1999 mod., motoren starter og går heilt fint uten nokon problem, når motoren er blitt litt varm so vil den ikkje gå skikkelig på full gass, når turtallet er nesten på topp begynner den å "lugge" av og til kommer den seg opp på maks turtall men vist eg bruker powertrimmen då so begynner den igjen, det blir tydlig verre når eg trimmer motor opp og ned. Nokon som har tips til hva det kan vere?

Link to post

Jeg ville først sjekket bensinen, når byttet du bensinfilter på motoren sist? Er det eksternt filter i tillegg på denne? Flere merker krever dette, men ikke alle har det...

Dernest er det plugger, når var de skiftet sist?

Link to post

Bensintilførselen er bra, bensinfilteret er nytt å det er tennpluggene og. Dette skjer kun rett før maks turtall sakker eg til av so går den heilt fint, har aldri hatt dette før.

Eg veit ikkje heilt korleis eg skal forklare fuskingen men det kan minne litt lyden og nykking ein får vist du kjører ein bil på turtallsperren :p

Føler den vil men virker som den kutter litt.

Link to post

Eg var ein tur på sjøen i dag å prøvde litt meir, motoren går fin opp til 5000 rpm, når eg skal gje siste frå 5000 til 6000 rpm so begynner den å nykke og vist eg holder den litt der so kjem det noken små smell i eksosen, so fekk eg den opp på maks fart og alt gjekk fint men fant ut at vist eg bruker litt strøm som for.eks. vindusvisker, ekkolodd osv so begynner den, kan det verre noko elektrisk som lurer meg?

Link to post

Du får gå over alt det elektriske for mulig det er dårlig kontakt en plass. Slik var det med en båt jeg var med i fjor. Det viste seg at det var dårlig kontakt mellom pol og klemme på batteri

Link to post

Hadde meg ein tur i båten å kikka litt i dag, har gått over kontakter på batteri og motor uten at det blei noko forandring, symptomene kjem når motoren blir varm, eg har målt alle 3 coilene og div annet uten å finne noko feil.

Dei gongene eg klarer å pressen den opp på maks turtall å den går uten feil slag so er det nok å nett røre trim/tilt knappen so går turtallet ned og motoren høres ut som eit lite maskingevær :p før puttringen roer seg litt og motoren prøver å ta seg oppover igjen, feilen er frå ca 5000 - 6000 omdr. Utenom dette turtallet går motoren fint. Nokon fleire tips til andre ting eg kan sjekke?

Link to post

Siden du merker at motor fusker når du bruker strøm både fra vindusvisker, ekkolodd og powertrim, kan det jo virke som om strøm til tennplugger blir svekket. Er ikke så veldig elektrisk av meg, men fant denne modellen (bil) for elektronisk tenning på nettet når søkte på "tenningsanlegg".

 

Kanskje du kan bruke den som utgangspunkt for feilsøking.

 

Kan du kjøre tilt opp/ned uten at fusking inntreffer når motor er kald? I tilfelle vil jeg mistenke feil på coil, da disse kan fuske når de blir varme. Måler du coiler mens de er kalde vil du ikke finne feil på de.

 

Ellers ville jeg sjekket tilstand på batteri, og gått over alle kontaktpunkter på tenningsanlegget med et lite smergelpapir og smurt med kontaktfett / kontaksspray.

 

Eventuelt tatt en telefon til en Suzukiforhandler og spurt om å få prate med verksmester / mekaniker for å høre om de har vært borti liknende.

 

 

 

tenning.jpg

Modulen har nummererte inn/utganger

1 - Minus/jord til coil

2 - Minus/Jord for modulen

3 - Minus/Jord til giver

4 - + forsyning fra batteri

5 - + Regulert spenning til Giveren

6 - Signal fra giveren

Link to post

Motoren nykker å puttrer over 5000 omdr. uten at eg gjer noko men kan bli litt verre når eg bruker trim/tilt, alt fungerer fint når motoren er kald, eg kan trimme motor uten at symptomene er der, men når motoren er driftsvarm begynner det.

Eg har gått over alle kontakt med pussepapir og sjekket at det er strammet nok, eg har ikkje målt coilene når dek er varme so det kan eg prøve og få gjordt i dag.

 

Er det ellers nokon gode tips til andre ting det kan vere?

Link to post

Har vert ein tur i båten i dag å søkt litt videre, kjørte motoren varm sånn at feil symptomene begynnte so målte eg coilane, ingen feil der, drenert forgasserene uten nokon forandring.

Eg skrudde ut tennpluggene for å sjekke, alle 3 såg like ut

bilde

 

Begynner å gå heilt tom for ideer no, gir snart opp

Link to post

Prøv å sett inn de gamle pluggene om du har de.

 

Har du de ikke kjøper du nye originale tennplugger og prøver de.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

En kamerat av meg ville nå ha sagt (på skjemt): "Det er nå det begynner å bli interessant". :wink:

 

Kan det være en sensor som spiller motoren et puss? Eller blandingsforhold forgassere?

 

Jeg ville stukket innom / tatt en telefon til en Suzuki forhandler og spurt om råd der, forklart symptomene og bedt om tips. De er jo ikke interessert i å ha misfornøyde motor-eiere. Det er jo godt mulig de har vært borti i akkurat samme problemstilling på andre motorer, og sitter med fasit. Lykke til, ikke gi opp. Kan godt bare være en bagatell som forårsaker dette.

Link to post

Eg har testet med nye plugger uten nokon forandring.

Det pleier alltid å vere bagateller som er vanskelig å finne ut av, lurer veldig på om cdi boksen kan lage disse symptomene?

Link to post

Jo men er det "riktige" plugger? Generelt sagt Original bestykning?

 

Det finnes mange eksempler på at ikke alle pluggmerker like og symptomene dine likner de "feil" pluggmerke kan fremkalle. Champion er en generell skurk på dette området.

Hvis de gamle pluggene er av en annen type enn de nye bør du prøve de gamle med mindre de og "fusket".

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Ops. Er vel MERCURY forhandler du bør kontakte :diving:

 

Kan være CDI / en sensor som lager litt krøll.

 

Evt pluggledninger, pleier jo byttes på bil etter en viss periode, og på påhengs er det jo et langt tøffere miljø. 1999 modell = 15 år.

Link to post

Det stemmer med den pluggen du linker til der, det er den typen eg har, og alltid har brukt.

Eg har ikkje hatt problemet før no nylig, eg har byttet til fjorårets plugger uten at det blei noko forskjell.

Link to post

Ok, en mulig feilkilde mindre.

Har du byttet alle drivstofffiltre? Manualen for motoren burde gi informasjon om det feks er 2 eller 3 filtre inne i bildet.

 

Alt også om det kan tenkes at motoren trekker falsk luft i drivstofflinjen fra tank til motor.

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...