Jaws82 Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Hei folkens, eg har fått eit merkelig problem på min mercury 4 takter 40hk 1999 mod., motoren starter og går heilt fint uten nokon problem, når motoren er blitt litt varm so vil den ikkje gå skikkelig på full gass, når turtallet er nesten på topp begynner den å "lugge" av og til kommer den seg opp på maks turtall men vist eg bruker powertrimmen då so begynner den igjen, det blir tydlig verre når eg trimmer motor opp og ned. Nokon som har tips til hva det kan vere? Link to post
Laguna38 Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Jeg ville først sjekket bensinen, når byttet du bensinfilter på motoren sist? Er det eksternt filter i tillegg på denne? Flere merker krever dette, men ikke alle har det... Dernest er det plugger, når var de skiftet sist? Link to post
Jaws82 Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Bensintilførselen er bra, bensinfilteret er nytt å det er tennpluggene og. Dette skjer kun rett før maks turtall sakker eg til av so går den heilt fint, har aldri hatt dette før. Eg veit ikkje heilt korleis eg skal forklare fuskingen men det kan minne litt lyden og nykking ein får vist du kjører ein bil på turtallsperren :p Føler den vil men virker som den kutter litt. Link to post
Jaws82 Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Eg var ein tur på sjøen i dag å prøvde litt meir, motoren går fin opp til 5000 rpm, når eg skal gje siste frå 5000 til 6000 rpm so begynner den å nykke og vist eg holder den litt der so kjem det noken små smell i eksosen, so fekk eg den opp på maks fart og alt gjekk fint men fant ut at vist eg bruker litt strøm som for.eks. vindusvisker, ekkolodd osv so begynner den, kan det verre noko elektrisk som lurer meg? Link to post
Mckongen Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Du får gå over alt det elektriske for mulig det er dårlig kontakt en plass. Slik var det med en båt jeg var med i fjor. Det viste seg at det var dårlig kontakt mellom pol og klemme på batteri Link to post
Jaws82 Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Hadde meg ein tur i båten å kikka litt i dag, har gått over kontakter på batteri og motor uten at det blei noko forandring, symptomene kjem når motoren blir varm, eg har målt alle 3 coilene og div annet uten å finne noko feil. Dei gongene eg klarer å pressen den opp på maks turtall å den går uten feil slag so er det nok å nett røre trim/tilt knappen so går turtallet ned og motoren høres ut som eit lite maskingevær :p før puttringen roer seg litt og motoren prøver å ta seg oppover igjen, feilen er frå ca 5000 - 6000 omdr. Utenom dette turtallet går motoren fint. Nokon fleire tips til andre ting eg kan sjekke? Link to post
Jaws82 Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Kan det vere noko annet enn elektrisk med disse symptomene? Link to post
Jaws82 Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Er det ingen som har opplevd lignende eller har nokon gode tips til feil søking?? Link to post
Søringen Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Siden du merker at motor fusker når du bruker strøm både fra vindusvisker, ekkolodd og powertrim, kan det jo virke som om strøm til tennplugger blir svekket. Er ikke så veldig elektrisk av meg, men fant denne modellen (bil) for elektronisk tenning på nettet når søkte på "tenningsanlegg". Kanskje du kan bruke den som utgangspunkt for feilsøking. Kan du kjøre tilt opp/ned uten at fusking inntreffer når motor er kald? I tilfelle vil jeg mistenke feil på coil, da disse kan fuske når de blir varme. Måler du coiler mens de er kalde vil du ikke finne feil på de. Ellers ville jeg sjekket tilstand på batteri, og gått over alle kontaktpunkter på tenningsanlegget med et lite smergelpapir og smurt med kontaktfett / kontaksspray. Eventuelt tatt en telefon til en Suzukiforhandler og spurt om å få prate med verksmester / mekaniker for å høre om de har vært borti liknende. Modulen har nummererte inn/utganger 1 - Minus/jord til coil 2 - Minus/Jord for modulen 3 - Minus/Jord til giver 4 - + forsyning fra batteri 5 - + Regulert spenning til Giveren 6 - Signal fra giveren Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Motoren nykker å puttrer over 5000 omdr. uten at eg gjer noko men kan bli litt verre når eg bruker trim/tilt, alt fungerer fint når motoren er kald, eg kan trimme motor uten at symptomene er der, men når motoren er driftsvarm begynner det. Eg har gått over alle kontakt med pussepapir og sjekket at det er strammet nok, eg har ikkje målt coilene når dek er varme so det kan eg prøve og få gjordt i dag. Er det ellers nokon gode tips til andre ting det kan vere? Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Har vert ein tur i båten i dag å søkt litt videre, kjørte motoren varm sånn at feil symptomene begynnte so målte eg coilane, ingen feil der, drenert forgasserene uten nokon forandring. Eg skrudde ut tennpluggene for å sjekke, alle 3 såg like ut Begynner å gå heilt tom for ideer no, gir snart opp Link to post
Bay_liner Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Prøv å sett inn de gamle pluggene om du har de. Har du de ikke kjøper du nye originale tennplugger og prøver de. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Søringen Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 En kamerat av meg ville nå ha sagt (på skjemt): "Det er nå det begynner å bli interessant". Kan det være en sensor som spiller motoren et puss? Eller blandingsforhold forgassere? Jeg ville stukket innom / tatt en telefon til en Suzuki forhandler og spurt om råd der, forklart symptomene og bedt om tips. De er jo ikke interessert i å ha misfornøyde motor-eiere. Det er jo godt mulig de har vært borti i akkurat samme problemstilling på andre motorer, og sitter med fasit. Lykke til, ikke gi opp. Kan godt bare være en bagatell som forårsaker dette. Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Eg har testet med nye plugger uten nokon forandring. Det pleier alltid å vere bagateller som er vanskelig å finne ut av, lurer veldig på om cdi boksen kan lage disse symptomene? Link to post
Bay_liner Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 (edited) Jo men er det "riktige" plugger? Generelt sagt Original bestykning? Det finnes mange eksempler på at ikke alle pluggmerker like og symptomene dine likner de "feil" pluggmerke kan fremkalle. Champion er en generell skurk på dette området. Hvis de gamle pluggene er av en annen type enn de nye bør du prøve de gamle med mindre de og "fusket". Edited June 16, 2014 by Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Bluggene er orginale plugger bestillt frå ravns garage, ngk plugger. Link to post
Søringen Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Ops. Er vel MERCURY forhandler du bør kontakte Kan være CDI / en sensor som lager litt krøll. Evt pluggledninger, pleier jo byttes på bil etter en viss periode, og på påhengs er det jo et langt tøffere miljø. 1999 modell = 15 år. Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Hehe ja er nok mercury forhandler ein må kontakte :) Men korleis kan eg sjekke cdi boksen? Kva sensorer kan skape disse symptomene? Link to post
Bay_liner Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 (edited) Bare for å dobbeltsjekke. Hadde du problemene før pluggskiftet og?Dette skal være rigtige tennplugger for din motor: Edited June 16, 2014 by Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Det stemmer med den pluggen du linker til der, det er den typen eg har, og alltid har brukt. Eg har ikkje hatt problemet før no nylig, eg har byttet til fjorårets plugger uten at det blei noko forskjell. Link to post
Bay_liner Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 (edited) Ok, en mulig feilkilde mindre. Har du byttet alle drivstofffiltre? Manualen for motoren burde gi informasjon om det feks er 2 eller 3 filtre inne i bildet. Alt også om det kan tenkes at motoren trekker falsk luft i drivstofflinjen fra tank til motor. Edited June 16, 2014 by Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jaws82 Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Byttet bensinfilter i fjor sommer og det ser fortsatt bra ut Link to post
Recommended Posts