Jump to content

Mercury 40hk nykker/fusker på høgt turtall, hvorfor?


Jaws82

Recommended Posts

Hadde meg ein tur i båten i dag, tok å målte pluggledningene og det var rett måleverdi både kald og varm. Tennplugg gapet burde vel vere riktig siden pluggene var nye i år og alt har fungert inntil nyleg, eller??

Eg skjønner ikkje dette problemet lenger, føler eg har prøvd det meste :(

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens, har vert litt opptatt i det siste, men eg hadde meg ein tur i båten i dag å testet eit triks eg leste på nettet, eg skulle koble av 2 ledninger som går fra stator å inn på cdi boksen for å sjekke om feilen var vekke å det var den :) hadde meg ein lang tur uten at problemet var der, so testet eg å koble til igjen og då kom feilen med ein gong, koblet dei av igjen og alt gikk fint igjen :)

Det stod på nettet at vist feilen var vekke når ein koblet vekk dei to ledningene og feilen var vekke so var det feil på cdi boksen, stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Eg fekk ny spenningsregulator/cdi boks i helgen og prøvde men det var det samme :( so koblet eg av dei 2 gule ledningene fra stator til spenningsregulatoren igjen å då er problemet vekke, men då lader ikkje motoren batteriet når dei er av. Kva kan dette vere?

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg elektriker, men det må jo være et problem enten med stator eller med ledningene herfra. Kommer du til og får sett / kontrollert de 2 ledningene mtp irring / ligger an mot motor uisolert (plastisolering rundt ledninger skadet)? Eller kan det være problem med sensor-kontakt på regulator? Se under.

 

Fant dette klippet på nettet (gjelder MC, men sikkert overførbart):

 

Regulatoren regulerer ladespenningen fra "dynamoen" til batteriet.
De fleste regulatorene som blir brukt på motorsykler med 3-faset stator har 5 eller 6 kontakter;
3 kontakter som kobles til statoren(ofte gule eller hvite),
1 kontakt til jord(oftest grønn eller sort), 1 kontakt til + på batteriet (oftest rød).
Den sjette kontakten er en sensorkontakt(ofte sort)
som er koblet in på sykkelens plusskabel et stykke fra batteriet.
Husk og alltid kontrollere ladespenning etter du har skiftet regulator,
og at du kontrollerer spenningen med et fulladet batteri.

 

Mulig dette er et skudd i blinde, du får se om relevant.

Link to post
Share on other sites

No har eg fått demontert svinghjulet på motoren min og tatt ut stator for å sjekke den då såg eg at ein magnet på innsiden av svinghjulet var løs, kan ein lime på plass igjen denne magneten eller må ein ha nytt svinghjul?ogso var det små skader på stator, her er eit lite bilde av stator, eg har ikkje so god peiling på slike ting.

bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, fekk den beskjeden av ravns garage og, men han snakket om at ein måtte bytte svinghjul vist ein hadde løs magnet, trudde eg kunne lime den på plass igjen eg, kva meiner dere?

Kva kan vere årsaken til feilen på motoren, stator, svinghjul eller begge? Er det måter eg kan bli litt meir sikker på før eg handler noko nye deler?

Link to post
Share on other sites

Eg har idag prøvd å måle motstand i statoren uten at eg får noko stor indikasjon på at det er den, er det andre måter å få ein god idikasjon på kva som er feilen? Det er lite kjekt å kjøpe del etter del for å feilsøke, eg funnet ut at feilen forsvinner når eg napper av dei 2 gule ledningene som går fra stator til regulator, so fant eg ein løs magnet i svinghjulet (den fikk eg beskjed i dag om at eg kunne lime fast igjen so lenge den ikkje var skadet) også ser ein små sår på stator som vist på bilde lenger oppe i tråden, men kem av disse kan vere årsaken til at motoren fusker når den vlir varm?

Redigert av Jaws82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende problemer med en 25 merc 2takt. Mener det var både varm og kald motor. Den hadde en stator/tennspole for lave og en for høye turtall. Den for høye turtall hadde brudd i seg og motoren gikk som med turtallsperre da den passerte 4300 rpm. Nøyaktig likt hver gang. Høres veldig likt ut som ditt problem.

 

Vi byttet de spolene/viklingene som er under svinghjul.

 

Beklager om jeg bruker feil navn/uttrykk på ting. Det er noen år siden og motor er ikke det jeg kan mest om. Men husker det godt da jeg brukte en hel sommer på feilsøking. Byttet alt på motoren før vi fikk tips om dette.

 

Det var båt og scooter i Trondheim/ kjøpmannsgata som hjalp oss. Veldig hjelpsomme der.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde noe av de samme problemene på en Merc 50 hk firetakter for noen år siden. Begynte litt slik du beskriver for til slutt å gå dårlig over hele registeret. Viste seg å være synkronisering av forgassere i kombinasjon med for kald driftstemperatur. Noen hadde tatt ut termostat og "glemt" å sette inn ny. Motoren gjennomgikk full feilsøking hos anerkjent verksted hvor til og med topp ble demontert for trykktest. Mistanken gikk i starten til defekt toppakning men det viste seg som sagt å være forgassere. Mitt tips er å starte med sjekk av disse eventuelt sammen med kontroll av kompresjon. Begge deler krever bruk av passende måleutstyr og det kan kanskje lønne seg med en diagnosetime hos et anbefalt verksted.

-Peres

Link to post
Share on other sites

Eg trur nok ikkje det er forgasserene i mitt tilfelle slik som Peres nevner, pga feilen forsvinner når eg kobler av dei 2 ledningene som går fra stator til regulator og det har ikkje sammenheng med forgasserene.

Det er går vel ikkje an å varme statoren for så og måle den når den er varm? Blir vel ikkje det samme som når den er på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende problemer med en 25 merc 2takt. Mener det var både varm og kald motor. Den hadde en stator/tennspole for lave og en for høye turtall. Den for høye turtall hadde brudd i seg og motoren gikk som med turtallsperre da den passerte 4300 rpm. Nøyaktig likt hver gang. Høres veldig likt ut som ditt problem.

 

Vi byttet de spolene/viklingene som er under svinghjul.

 

Beklager om jeg bruker feil navn/uttrykk på ting. Det er noen år siden og motor er ikke det jeg kan mest om. Men husker det godt da jeg brukte en hel sommer på feilsøking. Byttet alt på motoren før vi fikk tips om dette.

 

Det var båt og scooter i Trondheim/ kjøpmannsgata som hjalp oss. Veldig hjelpsomme der.

 

Tror Glalaks kan være inne på noe her.

 

Har du serienummeret på motoren? I tilfelle kan du gå inn på boats.net, prøve å finne din motor der og finne sprengskisse for tenning / svinghjul. For å sjekke om det er 2 tennspoler også på din motor.

Link to post
Share on other sites

Eg har funnet service manual til motoren og sjekket måleverdiene der, har ikkje funnet noko gale den veien, litt rart siden alt fungerer fint når eg kobler ifra ledningene fra stator til laderegulatoren og ladegeneratoren er ny, når eg kobler til igjen så er feilen der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei folkens, tenket eg skulle informere om at prøblemet et løst, eg fikk bestillt ny stator og byttet den i går, i dag var det so fint vær at eg tok meg ein litt lengre luftetur på sjøen for å teste litt og det var ikkje nokon tegn til feil :) so det var nok statoren som var feilen.

 

Eg har eit lite spm. Ang. stator, hva er det som gjer at ein stator ryker? Berre lurer litt på kva som kan ha gjordt at min har røket.

Link to post
Share on other sites

Er v

 


Eg har eit lite spm. Ang. stator, hva er det som gjer at ein stator ryker? Berre lurer litt på kva som kan ha gjordt at min har røket.

 

Dårlig kvalitet på produktet (USA) eller overbelastning / kortslutning.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...