mikkson Startet 7.Juni.2014 Del på Facebook Startet 7.Juni.2014 Hei, jeg driver å bygger litt på en 50 talls båt; skibsplast seamaster 15, jeg har en langstamme motor på 30 som jeg skal bruke hvis båten blir ferdig til slutten av sommren, men det er en båt som egentligskal ha kort stamme Har sett etter 50-60hk motor som er kortstamme, men enten så er de alt for dyre eller står pokkerivoll langt vekk. (Noen som evt. har en sånn motor stående i nærheten av telemark, med elstart som virker til under 10 lapper?) Det er svært mange flere slike med lang stamme, kan jeg bygge opp akterspeilet 5 tommer? Det skal (uansett ikke oppbygg) forsterkes med 2-3 kryssfiner-plater og glassfiber i tillegg, det burde vell gå bra eller er det noe annet som kan komme i veien for dette, sjøegenskaper etc??? Takk for svar, Sondre Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Kan jo montere en brakett bestående av kraftige aluprofiler for å få motoren høyere opp. Finnes ferdige slike eller man kan lage seg. Og noen motorer med lang stamme kan vel bygges om til kort stamme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Laguna38 Svart 7.Juni.2014 Del på Facebook Svart 7.Juni.2014 Det er mange som har gjort dette, og med 30 hk skulle det være mulig. Jeg ville brukt sjøvannsbestandig aluminiumsplate på begge sider av forsterkningen, og ikke minst fire gjennomgående bolter. Det er jo et alternativ og bygge om undervannshuset til lang stamme, men tror ikke du kommer i mål med ditt budsjett her, og sjansen for å finne et som passer er vel ikke særlig god om du tenker denne sommeren Sitér dette innlegget Link to post
mikkson Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2014 Takk for tips ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Har sett etter 50-60hk motor som er kortstamme, men enten så er de alt for dyre eller står pokkerivoll langt vekk. (Noen som evt. har en sånn motor stående i nærheten av telemark, med elstart som virker til under 10 lapper?) e Nei det er ikke mange kortstammede motorer i den størrelsen å få tak i. Som nevnt, fins ombyggingskit til noen (eldre?) motorer, men blir fort dyrt og vanskelig å finne tak i det også. Så da ville jeg gått for å bygge opp speilet + forsterke med alu plater Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.