Jump to content

Mercruiser D4,2L 300hk i nødmodus. Sprukket oljeslange.


Qrt

Recommended Posts

Lørdag skulle jeg kjøre en liten runde før vi pakket båten og reiste på Pinsetur. Sjekket olje og motorrom som vanlig før jeg la ut. Ikke noe unormalt.

 

Startet opp og lot motoren gå seg varm før jeg gikk ut. Etter ca 1 nm kjente jeg motoren gav seg litt, oljetrykket forsvant og vanntemperaturen gikk så langt meteret gikk, men det kom ingen alarm. Kuttet øyeblikkelig turtallet. Mørk eksos kom ut bak og alarmen for oljetrykk kom da motoren gikk på tomgang. Stoppet båten og ble tauet til land. Lot tenningen stå på og så at temperaturen raskt gikk ned på motoren. Båten var tungt lastet da vi var ute. Temperaturen har krøpet opp mot 100 grader også tidligere ved for hard belastning. Den høye temperaturen trenger derfor ikke være på grunn av for lite olje.

 

Ved inspeksjon i motorrommet viste det seg at den ene slangen som går fra motorblokka og til oljefilteret hadde revnet og motoren hadde pumpet oljen ut i motorrommet. Fikk presset en ny slange og fylt opp med olje igjen. Manglet ca 6 liter av totalt 12, noe som tilsier at den sikkert hadde revnet så fort jeg hadde gått ut av havna.

 

Motoren startet opp igjen med en gang. Imidlertid gikk den betraktelig grovere enn før og det var betraktelig mer mørk eksosrøyk enn tidligere. Denne motoren har nesten ikke synlig eksos i hele tatt normalt. Ved en liten runde rett utenfor havna viste det seg at den hadde gått i nødmodus. Fikk ikke opp mer enn 1800 rpm. Tuslet derfor bare inn igjen og la meg til kai.

 

Nå brenner det et blått lys for båtferien som var planlagt.

 

Har noen andre erfart dette? Kan den grove gangen skyldes at motoren står i nødmodus og ingenting annet? Da motoren gikk på tomgang tok jeg av koblingen til dyse 1. Dette medførte ikke noe forskjell i motorens gange, noe som sier meg at den ikke mottar den informasjonen som den trenger for å gå jevnt. Litt uforbrent diesel kommer også ut med eksosen. Kan man nullstille denne nødmodusen selv, eller må man på med diagnoseverktøy for å få gjort dette?

 

 

 

Link to post

Løfter denne.

 

Var i dag hos et lokalt båtverksted. De hadde desverre ikke så mye erfaring med denne og heller ikke noe utstyr for å lese av koder.

 

Bestilte uansett time for sjekk, men lurer fortsatt på årsaken til at jeg ikke får mer enn 1800 rpm før den kutter. De foreslo defekt turbo og måling av følere.

Link to post

Høres ut som Guardian Mode har slått til.
Prøvde å finne en howto for å resette den, men var ikke noe å oppdrive...

 

"

Engine Guardian System?

The Engine Guardian System monitors the critical sensors on the engine for any early indications of problems. The system will respond to a problem by emitting a continuous beep and/or reducing engine power in order to provide engine protection. If Guardian System has been activated, reduce throttle speed. The horn will turn off when throttle speed is within the allowable limit. Consult an authorized Mercury MerCruiser dealer for assistance."

Link to post

Det er den jeg også tror har slått inn ja. den engelske teksten din gav meg i det minste flere søkemuligheter. Ser ut til at det ikke er noen måte å slå denne av på. Man må lese ut hvor feilen ligger for så å utbedre feilen. Da begynner letingen etter noen med slikt utstyr. Mitt lokale båtverksted hadde den ikke. Kanskje er det like greit å kjøpe en? Koster meg 2 til 3 lapper, noe som er like mye som det koster å gå inn døra på verkstedet.

Link to post
  • 3 uker senere...

En oppdatering på denne.

 

Viste seg at dysen på sylynder nummer 6 hadde tatt kvelden. Monterte den optimistisk, men ingen forskjell. Går fortsatt bare på 5 sylyndre og feilkode 1201 kommer opp på mitt nyinnkjøpte Rinda MercScan tool ved gasspådrag.

 

Nå blir det kompresjonstest i morgen. Hvis den ikke er i orden blir det skifteretten neste på meg og takk og farvel til båtsommeren 14.

Link to post

Godt mulig det kan vise seg å være problemer med den også, men fortsatt skal vel sylinder 6 tenne??

 

Jeg er veldig enkelt skrudd sammen og tar ett problem om gangen. Er helt og holdent mann på den fronten. Nå ligger spenningen i morgendagens kompresjonstest. Går den dårlig vil jeg ha en motor som trenger overhaling samtidig som jeg antageligvis får en overhaling av rederfruen....

Link to post

Det jeg mente med mitt innlegg var at du må ikke bli overrasket om en høyt belastet motor tar skade av rask stopp fra full belastning samt manglende kjøling når oljen forsvinner, det er oljen som kjøler alle bevegelige deler i motoren. Selv om temperaturen på kjølevæsken synker etter stopp kan temperaturen og spenningene i diverse deler stige skadelig høyt. At en injektor har tatt skade virker mere underlig men det er mulig.

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Ble sen avslutning på denne.

 

Det viste seg at sylinder 6 var komplett ødelagt. Stempel og sylinder hadde store skader. Det positive var at det var rimelig enkelt å reparere. Løse foringer og rask service hos Ravn Garage gjorde at det var en smal sak å fikse det, men det ble ganske mange timers jobb.

Link to post

Etter at klumpen var ute av båten vil jeg anta at vi brukte ca 15 timer på selve byttet. Denne tiden kan helt klart reduseres for noen som er mer erfaren, men vi dobbeltsjekket hele veien.

 

Prisen ble vel rundt 12 000 i deler. 6500 for pakningssett, 3300 for stempel og foring + div som man alltid trenger. Husk en solid momentnøkkel og en heftig latmannsarm. Momentet noen av boltene skulle ha var heftig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...