Jump to content

Skjev aksling 2004 suzuki 140 hk påhengsmotor.


twskansen

Recommended Posts

Heisann !

Dette har sikkert vært oppe noen ganger før men fant ikke noe godt svar når jeg prøvde å søke på det.

 

Har en skjærgårdsjeep med en 2004 suzuki 140 hk. (4 takt) denne sleit seg fra fortøyning i fjord høst. Har noen "hjelpsomme" slektninger som fortøyde den for meg( jeg bor 30 mil unna der båten ligger), men når jeg kom ned dagen etter så hadde de fortøyd den slik at propellen lå å slo mot brygga (treverk).........

Så ingen umiddelbare skader, og startet opp og prøvekjørte en liten tur. Merket lite eller ingen vibrasjoner.

Når jeg tok opp båten og spant rundt propellen for hånd så jeg at ytterste delen av hubben/navet/midten av propellen ikke var 100% rund. Men det virket som om det var kun den ytterste delen av hubben som var urund.

Ble lei av hele greia og tenkte det værste, tok med båten hjem og lagret den.

I dag har jeg begynt på den for å utbedre skrog og evnt propel, så da enda litt nøyere.

Når jeg tar tak i propellen og "rister" opp og ned så har jeg en liten slakk i utgående aksling. Prøvde med øyemål å følge propellen rundt og sammenligne sprekken mot undervannshuset, det er muligens litt skjevt, men klarer ikke å si det sikkert.

 

Spørsmålene er da som følger:

Hvordan måle dette lettvindt uten mikrometer etc. Hjemme på gårdsplassen.

Er det bra nok å ta av propellen å legge noe intill undervannshuset for så å se om det er rett, eller skulle jeg målt lenger ut på akslingen ?

 

Hvis akslingen er rett så regner jeg med at jeg må skifte ett eller flere lager/simringer på utgående aksling, dette siden det er en slakk der. Eller er det koniske lager som kan etterstrammes ?

Ja jeg blei så lei hele greia i fjord så jeg gjorde kun det nødvendigste og har dermed ikke skiftet girolje for å se om det har kommet inn noe vann...

 

Propellen er i mine øyer ødelagt (har pratet med winrace, mener å huske de heter det ivertfall) så den blir kjøpt ny.

 

Er en landkrabbe med lite erfaring på båtmotorer, men relativt grei skruerfaring på biler/motorsykkler, er dette en jobb som greit kan gjøres selv.

Noen som har noen ville gjetninger på hva dette i beste/værste fall kan koste meg.

 

Ble mange spørsmål dette og muligens litt rotete skrevet (ikke veldig glad i å skrive på pad.) men har et håp om gode råd og muligens litt teoretisk hjelp ;-)

Link to post

Vel vel, ingen gode råd å hente enda. Enten så har jeg ekstremt dumme spørsmål, eller så er det ingen som vet. ? ;-)

 

Får om ikke annet demontere propell å måle etter beste evne + sjekke utgående lager, regner med at det skal være tight og ikke ha den lille "bevegelsen" som jeg klarer å provosere fram.

Link to post

Det skal ikke være noen slakk i lagringen til propellakslen. Sjekk at det ikke er sprekker i undervannshuset eller annen fysisk skade,

 

Så,

For å finne ut om akselen er blitt kroket: (dette forutsetter at det ikke er slakk i lagrene, jfr over)

Rigg opp motoren, ta av propellen og plasser en gjenstand nær ytterenden av akslen som nesten berører siden av akslen.

Start motoren - sett den i gir og se om propellakselen har kast.

 

Som en start.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...