Jump to content

Størrelse på grovfilter (diesel) - minske fra 10 til 2 mikron ?

hermansen

Recommended Posts

Har en VP KAD300 i min båt og jeg har dessverre fått noe grums i dieseltanken. Det er ikke dieseldyr (ingen slimete ting) bare rester som har samlet seg opp over 10 år. Det merkes ikke under vanlig bruk, men kommer jeg ut i sjø (1-1.5 meter bølger) så går det ikke mer enn 1 time før motororen begynner å gi beskjed hvis jeg går i over 3200-3400 rpm (kjører ned turtall automatisk).

VP benytter Racor kombinert grovfilter/vannutskiller og det står normalt et 10 mikron filter i denne. Er det en ide å sette inn et 2 mikron og hvilken effekt kan da det få på motor ? Det er lettere å bytte grovfilter enn selve finfilteret som er på blokka. Slipper lufting og alt annet.

Har hatt noen episoder i litt uggen sjø hvor jeg måtte inn til land for å bytte filter. Båten nektet å gå over ca 3000 rpm og måtte ned til 2500 rpm for stabil gange. Og da er det ikke mye planing igjen.

Planlegger å kjøre ut at diesel fra tanken og over i et oljefat i høst for å forsøke å gjøre den mer ren (er ikke mulig å ta ut tanken).

Kan det være en ide å bruke 2 mikron innsats i grovfilteret ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...