hermansen Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Har en VP KAD300 i min båt og jeg har dessverre fått noe grums i dieseltanken. Det er ikke dieseldyr (ingen slimete ting) bare rester som har samlet seg opp over 10 år. Det merkes ikke under vanlig bruk, men kommer jeg ut i sjø (1-1.5 meter bølger) så går det ikke mer enn 1 time før motororen begynner å gi beskjed hvis jeg går i over 3200-3400 rpm (kjører ned turtall automatisk). VP benytter Racor kombinert grovfilter/vannutskiller og det står normalt et 10 mikron filter i denne. Er det en ide å sette inn et 2 mikron og hvilken effekt kan da det få på motor ? Det er lettere å bytte grovfilter enn selve finfilteret som er på blokka. Slipper lufting og alt annet. Har hatt noen episoder i litt uggen sjø hvor jeg måtte inn til land for å bytte filter. Båten nektet å gå over ca 3000 rpm og måtte ned til 2500 rpm for stabil gange. Og da er det ikke mye planing igjen. Planlegger å kjøre ut at diesel fra tanken og over i et oljefat i høst for å forsøke å gjøre den mer ren (er ikke mulig å ta ut tanken). Kan det være en ide å bruke 2 mikron innsats i grovfilteret ? Link to post
hanto1 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Hadde droppet 2 mikron. Går det tett da er det bom stopp. Nå har du grov og finfiltrering og vil normalt få litt tid i fra det begynner og tette seg til full stopp. Har man smuss i tanken er det som regel grov filteret som må byttes ofte. Har også Racor grovfilter og bytter dette dobbelt så ofte som finfilteret. Link to post
hermansen Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Det rare er at grovfilteret så nesten helt ok ut. Så det virker som det "grumset" som er på tanken er under 10 mikron men over 2. Andre gode ideer for hvordan dette kan løses best mulig ? Link to post
Eureka Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Det er bare en løsning: rengjør tanken! Link to post
Sjeldenutpå Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Rengjør tank. Koble evt drillpumpe etter racor og så slange tilbake til tank og la den gå i timevis for å sirkulere. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts