Jump to content

Marinisere Audi / VW TDI

Rs2-GTi

Recommended Posts

Kjenner en som mariniserte en 5-sylindret Audi-motor. Fungerte fint i båten hans. Vet ikke hva han gjorde. Men han gjorde en blemme da han var på hoggeren og rev motoren ut av en bil. Han glemte å ta med tenningsnøkkelen og systemet rundt. Heldigvis for han var ikke bilen gått i pressa da han oppdaget forholdet. Når det gjelder 6,2 D, så har du den nest laveste trimmingen på denne som marinemotor. 6,5-literen har samme byggemålene. Masser at disse motorene. Begge gir komfortabelt mer enn 320 Hk som marinemotorer. Skjønner ikke dette med begrenset deletilgang. Den gangen jeg overhalte og mariniserte min 6,2L var ikke deler noe problem. For øvrig har bensinmotorene til GM samme byggemålene så vidt jeg husker.

Her kan du lese om når jeg som snekkerkyndig mariniserte en Iveco motor https://baatplassen.no/i/topic/26237-marinisering-av-en-iveco-25-td/ ikke samme motoren en tror nok du må igjenom det samme. Alt gikk fint så nær som at jeg pagdes med et voldsomt oljetrykk som neppe adde noe med mariniseringen å gjøre, det ble imidlertid hytte kjøp slik at åten ble solgt så noen langtidserfaring fikk jeg ikke.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 4 måneder senere...

Heisan, ny her på forumet i dag.

Hvordan gikk eller går det med mariniseringen av Audi/vw 2,5 TDI motoren? Er nysgjerrig fordi jeg ruger på det samme egget.

Tenkte å marinisere to slike og koble dem sammen mot ett VP DPH drev, noen som har vært i gjennom denne eksersisen?

Det er bare på idestadiet, to motorer som mater ett drev,- som i ytelse tilsvarer den største D6'n til Volvo Penta: 400 hk på fullt.

Var spent på om trådstarter er kommet et stykke nedover veien (med marinisering av Audi/VW TDI), ideer kunne utveksles til felles beste.

• 2 måneder senere...

Jon-Kåre: Takk for en bra link. Vært husbygging og bilbygging i det siste, så har ikke fått gjort noe med dette, det hele var i grunn en tankesmie om hva som skulle til for å marinisere denne motoren.

Syntes jo i grunn du motbeviser alle skeptikere med prosjektet ditt. Kan ikke begripe hvorfor folk generelt sett er så negative til selvmarinisering. Som f.eks "bellhousen" og svingjulet hvor mange mener man må ha ting på tusenedels millimeter. Naturligvis kan man ikke slurve, men når man ser hvilke slindringsmonn det er på sentrering av clutch, så skjønner man at tusenedeler er det ikke snakk om.

Jeg har jo en båt hvor det har vært utført selvmarinisering og konvertering fra før. Da blir i grunn oppgaven;

1. Bellhouse og svinghjul

2. Vannavkjølt manifold

3. Motorfester

Det første kommer jeg til å løse ved å slakte en girkasse tilhørende motoren og lage fester og senterplate på denne bellhousen.

Det andre bygger jeg en ny manifold i svartstål av.

Det tredje blir vel bare mye justeringer tenker jeg. Det er jo i allefall ikke high tech.

Sjekk denne. Gutta fra Hotrod Magazine flytter bilmotor i båt. Veldig enkelt, men se hvor lite som MÅ til :)

Som f.eks "bellhousen" og svingjulet hvor mange mener man må ha ting på tusenedels millimeter. Naturligvis kan man ikke slurve, men når man ser hvilke slindringsmonn det er på sentrering av clutch, så skjønner man at tusenedeler er det ikke snakk om.

Jeg sentrerte demperplata mot svinghjulet med tommerstokk før nye festehuller ble borret. og det har i alle fall fungert fint i 7-8 år nå. Kan ikke skjønne at hundredeler eller tusendeler skal være aktuelt her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjøpte en Arvor 215 i sommer med den slik motor i. Motoren var da kjørt 160 t. På første turen røk turboen. Fikk tak i ny og neste tur fungerte fint. På tredje tur røk startmotoren og den har det vært et helt styr med å få tak i ny. Nå har jeg akkurat fåt tak i ny starter og et nyt remset som jo skal skiftes vært 5 år enten motoren er brukt eller ikke. Ikke mindre en 4 remer.

Jeg har faktisk lekt litt med tanken om og bruke en gammel 1.6 TD motor fra golf i min Scand classic. Denne skal gi 65 hk hvis jeg ikke husker helt feil. Disse er såpass gamle at de er helt mekaniske og starter så lenge de får diesel. Motoren som står i båten er en VP MD21A som skal gi 64 hk så dette byttet burde vel være greit?

Ser det finnes Varmeveksler med integrert kjører til eksos. Dette er vel det eneste som trengs for og få den til og funke med kjølingen. Samt litt ombygging av kjølerør osv. Så er det vel bare og få giret til og passe på girkassen. Dette skal og gå greit vil jeg tro.

Startet jobben med å skifte alle reimene på VW marinemotoren i kveld. Men det stoppet opp da jeg ikke fik av reimhjulet på veivakslingen det er sikkert et eller annet spesialverktøy som skal brukes for å holde mot på reimhjulet slik at en kan skru ut bolten som går inn i veiva. Hadde håpet å slippe å ta av girkassa for å holde imot på svinghjulet. Noe som har noen gode tips her?

Du må ha mothold på denne ja. Enda viktigere er det når du skal montere sammen igjen. Ny bolt, og om momenter er som på bilvarianten er det i området 270nm for så å dra 270 grader etterpå. Motholdet klarer du nok å lage, søk på nett så ser du hvordan den låser.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...