Jump to content

Marinisering av en Iveco 2,5 TD


Jon-Kåre

Recommended Posts

Iveco1.JPG

 

Da var motoren hentet. 92mil på en dag er slitsom kjøring. Startet klokken fem i morges og var hjemme klokken 1900. Heldig med været bortsett fra noe enorm med snøfiller en halvtimestid på morran. Får se om jeg finner noe motornummer slik at jeg får tak i en bok til denne saken. Noen her som har iveco med 2,5 turbo diesel i ??

 

 

Ved nærmere ettertanke flytter jeg dette innlegget over i en ny tråd som vil omhandle mariniseringen av denne motoren. Håper jeg ikke driter meg ut nå) :blush::blush:

 

Spørsmål og problemer kommer så snart jeg får tid til å ta fatt på denne oppgaven. Kan se ut til at det blir lite aktivitet før jul men fint hvis det er noen som har noe å bidra med eller spørsmål som er relevante. Jeg er blank på motorer så ikke spør meg for mye da :blush::lol: men her er jo mange andre motorkyndige som kan svare

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg litt er at det ikke tidligere er tråder som følger en slik marinisering

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et spennende prosjekt. Dettan er jo skikkelig aktivitet, lage motor til skuta. Anbefaler deg først å bare fjerne alt som ikke skal være med for maritimt bruk, servopumpe, vifte, div. slanger til radiator etc. Sørg for å rense den mest mulig, muligens også en del kabler må bort. Nye ledningsmatte må du nok lage mellom instrumentpanel og givere for temp, oljetrykk, turtall, innslag starter ol. Givere må nok byttes til den instrumentserien du skal bruke. Turtallet må du nok hente fra et W uttak på generator. Har denne mekanisk dieselpumpe? Kanske generator må flyttes fordi varmeveksler tar en del plass? Oljekjøleradapter til oljefilterhuset, sjøvannspumpe må også få sitt lett tilgjengelige sted. Svinghjulshus er vel noe du også trenger, motorfester må nok bygges om. Anbefaler deg å lage ei komplett liste over hva du trenger av løse deler og så finne ut hvor dette kjøpes. Vær klar over at en del braketter ol. må du nok lage selv. Husk å plassere dieselfilter på et sted som er lett tilgjengelig for bytte/ service. Står oljefilter slik plassert at i båten så blir det problemer med skifte, skaff deg et adapter til filterhuset (det samme benyttes ved påkobling av oljekjøler) og flytt det på et passende sted.

 

Lykke til! :flag::flag:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Takk for påminnelse om hva jeg må gjøre. Så langt er jeg blitt klar over at oljefilter må flyttes og oljekjøler anskaffes Varmeveksleren er frittstående og vil bli plassert på egnet sted i motorrommet og tilkoblet med slanger Videre ser det ut til at jeg må sette på et ekstra drivhjul for reima til sjøvannspumpen og lage brakett til denne. Mptpren blir strippet for alt unødvendig så snart jeg får tid.

 

Det som volder meg mest bekymring nå uten at jeg har tatt problemet videre til sveiseren min er at eksos og innluft er på samme side av motoren og det ser unektelig noe trangt ut å skal få til å lage vannavkjølt eksosmanifoil her. Er det vanlig på marine motorer at dette er på samme side og er det noen som har noen tips i denne forbindelsen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hmm tror nok at jeg vil ha den vannavkjølt. Må jo bli forferdelig varmt i motorommet hvis ikke :nonod: Ikke er det så stor klaring til lukelokket heller så å ikke ha den vannavkjølt skremmer meg noe. Flere som har meninger om dette eller andre forslag. KD Trading svarer at det er bare å sveise ny av svartstål da de iallefall ikke kan levere noe ferdig. Men så var det jo dette med plassen da. Pøs på med forslag folkens her er det større takhøyde en i krangletråden så ingenting er for dumt og ingen blir ærløært idioter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Min nåværende motor har dette på samme side uten problemer. Du må lage innsug og eksos slik at de går i hverandre. 4 flenser til innsuget som ligger tett inntil motortoppen og forbindes til turbo og 4 ex. porter ligger mellom de andre og ut på vannavkj. ex man. Vedlegger et bilde som viser dette.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4447/Motor_inns..JPG

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Fint å høre at dette muligens går. Du har ikke et mere nærbilde :smiley:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Iveco_eksos_inn_og_ut.JPG

 

Slik ser det ut idag hos meg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt var det en Nissan SD33 motor, denne hadde eksos og innsug på samme side. Det kunne se ut som om manifolden på denne hadde vært byttet og var selvlagd. Jeg legger ved et bilde, men noe dårlig dessverre. Innsuget var lagt under "tanken" til eksos manifolden. Det var sveist på noe tynnvegget plater og laget en samleboks under den. Derfra gikk det kanaler opp til flensen. De tynne runde kanalene vist på bilde er eksos og dy brede er innsug. Jeg bygget om min motor fra sugemotor til turbomatet. Kappet da av eksosbendet og erstattet det med en flens til turbo. Laget selv et nytt eksos bend i syrefast som passet inn på turboen.

 

Litt mer info finner du her: https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

 

Nissan_SD33.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tror jeg nesten ville ha prøvd å kun bygge vannkjølt ex.manifoil og latt innsug være slik den er orginalt. Da bruker du den ex.manifoilen du har i dag som mal, og lager en ny en med vannkappe rundt slik at du får ex. man. med moderat overflate temperatur. Den må bare bygges slik at den ligger rett over innsugmanifoilen (litt vanskelig å se av bildet hvordan delene står i forhold til hverandre). Se også litt på hvordan du får lufta fra turbo til inns. man. Skal du flytte turboen til bakkant av motor?

 

Flere nærbilder? Tar på meg regntøyet :diving: og loffer ned til skuta så ser vi hva som blir resultatet etter "fremkalling".

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Har hvert inne på tanken om å flytte turboen bak men vet ikke helt da den uansett blir på feil side av drevet. Har og skroggjenomføring som jeg kan ta eksosen ut av og denne blir på samme side. Kan vel bruke en slik "vann potte" på eksos slangen her? Er det ellers noe fordel å få den bak?

 

Det ser ut på den måten at alle rør ligger i samme leie både inn og ut. Det største problemet når dette blir større blir å komme til skruene for innfesting. Innsugsmanifoilen må tas av for å komme til de nederste skruene på eksosmanifoilen. Får studere dette nærmere når jeg starter med å demontere det som skal bort.

 

Kan jeg bygge kjølekappe rundt den manifoilen som er der idag eller må denne og lages påny?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha bygd en ny en komplett med ny flenser til motortoppen og ny vannkappe. Hvist, såfremt at ikke manifoilen din er av støpegods så er der en mulighet for å lage noe av svartstål rundt det du har idag. Det må jo bli så kompakt som mulig,funksjonelt og samtidig ikke se veldig "hjemmesnekret" ut.

Hvis turbo kommer veldig lavt, ha bak øret høyde mot vannspeil og vanninntrenging gjennom eksosen, eller er det kurant å ha den på siden. Denne er vel ikke vannkjølt, så en "varmebastandig" innpakning må nok utføres."

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Har hatt sveiseren på befaring idag og han sier at dette fikser vi.

Stussene må forlenges og innsuget til turboen må gis en annen vinkling, ellers så bruker han det som er der og kapsler det inn.

Når det gjaldt innkapslingen hadde han spørsmål om hvor stort dette bør være.

"Røret" som skal kapsles inn er rundt og 50mm, vil f.eks da 90x90 firkant være nok eller bør det være større?.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skal det være sjøvann eller skal det kobles på motorens ferskvannskjøling gjennom varmeveksleren?

 

Det er vel forskjellig praksis, men hva anbefales av de med årelang erfaring?

 

Hva skjer f.eks. med turboen o.l. når det etterhvert oppstår rusthull / små lekkasjer i en eventuelt sjøvannskjølt eksosmanifold?

 

Jeg vet bare at det ble veldig dyrt......, med skifte av tre turboer før vi oppdaget hva som knekte dem!! Årsak: små mengder med salt/sjøvann i den glovarme eksosen som skulle passere gjennom turbo'en på vei ut til det sjøvannskjølte eksosbendet/røret!

Lagrene ble ganske fort ødelagt og turboen stoppet helt opp!

 

Jeg skal se på hvordan jeg ved neste korsvei kan konvertere min Volvo TD40 med aftercooler, til ferskvannskjøling på den svartstål-sveisede eksosmanifolden.

De varer vel ikke lenger enn en 5-7 år med saltvann, så jeg hadde tenkt å kjøpe/lage ny og samtidig legge om til integrering med ferskvannskjølingen.

 

Noen synspunkter? :wink::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal gjenom varmeveksleren (ferskvann), sjøvannet ut i lag med eksosen etter turboen.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skulle ha hatt tak i en manual til denne motoren, noen???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

DA begynner det å røre seg sakte angående mariniseringen og første spørsmål blir om det har noe å si om jeg kutter vekk kransen (dekslet) som dekker over tannhjulene på startmotoren. Tannhjulene vil jo uansett bli dekt av det som er på kåpen. Se bilder

 

startmotor_jpg.JPG

 

kaape_jpg_2.JPG

 

Må vel bli lettere å skjære sund starteren en å bygge om kåpen da den ikke går inn slik det er nå

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du har et lager yttrerst på starteren som forsvinner om du kutter vekk her! Så det går nok ikke så bra.

 

Vil tro at det uansett blir bedre å bygge om på gearet, og sveise på en større bulk slik at det blir plass. Alternativt se om du får starteren fra Dyna'en til å passe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmm greier ikke å se noe til noe lager men du har sikkert rett. Starteren til dynan er 24volt så den hadde jeg ikke tenkt å bruke. På den andre side har jeg jo enda dynamoen på 24 volt så da må jeg itilfelle bytte begg to

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Selvsagt det er jo opplagring i fremkanten :blush::blush::blush: Ser man etter før man spør så slipper man å :blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

man kan ta av lageret på starteren og feste det i gearkasse huset . kjemisk metall el ordner det.. pass bare på at du får inn starteren etterpå uten å presse\slå den inn. slik som mange vw golf\passat er oppbygd. de har den opplagringen fast i gearkasse huset.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Var og fant frem starteren fra dynaen og der er det ingenting i fremkant, er det mulig at det funker uten denne?. Skal sjekke senere ikveld om toyota starteren går å bruke på ivecoen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg iallefall fått av manifoilen

 

Motor_med_avtatt_manifoil_jpg.JPG

 

Fy og F at det kan være så mye jobb å få av noe så lite, er jo bare 8 skruer den er festet med :headbang::headbang:

 

Manifoil_jpg.JPG

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...