Skippern10 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 http://www.nordicmotorcenter.se De har masse motorer, driver nok mest med bil men du kan jo sjekke? Tror det er samme motor som i Volksvagen LT. Link to post
Stiffler Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Her er en som har trødd en V10 TFSI fra en Audi RS6 i båt: Bildet er hentet fra VACN Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Kjenner en som mariniserte en 5-sylindret Audi-motor. Fungerte fint i båten hans. Vet ikke hva han gjorde. Men han gjorde en blemme da han var på hoggeren og rev motoren ut av en bil. Han glemte å ta med tenningsnøkkelen og systemet rundt. Heldigvis for han var ikke bilen gått i pressa da han oppdaget forholdet. Når det gjelder 6,2 D, så har du den nest laveste trimmingen på denne som marinemotor. 6,5-literen har samme byggemålene. Masser at disse motorene. Begge gir komfortabelt mer enn 320 Hk som marinemotorer. Skjønner ikke dette med begrenset deletilgang. Den gangen jeg overhalte og mariniserte min 6,2L var ikke deler noe problem. For øvrig har bensinmotorene til GM samme byggemålene så vidt jeg husker. Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Her kan du lese om når jeg som snekkerkyndig mariniserte en Iveco motor https://baatplassen.no/i/topic/26237-marinisering-av-en-iveco-25-td/ ikke samme motoren en tror nok du må igjenom det samme. Alt gikk fint så nær som at jeg pagdes med et voldsomt oljetrykk som neppe adde noe med mariniseringen å gjøre, det ble imidlertid hytte kjøp slik at åten ble solgt så noen langtidserfaring fikk jeg ikke. Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
jbergum Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Heisan, ny her på forumet i dag. Hvordan gikk eller går det med mariniseringen av Audi/vw 2,5 TDI motoren? Er nysgjerrig fordi jeg ruger på det samme egget. Tenkte å marinisere to slike og koble dem sammen mot ett VP DPH drev, noen som har vært i gjennom denne eksersisen? Link to post
trulsant Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 2 motorer på ett drev? Vet om noen som koblet sammen to motorsagmotorer for å oppnå dobbel effekt, og utfordringen der var vibrasjonen mellom dem i koblingen fikk det til å være utfordrende å få det til å holde. TA Link to post
jbergum Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Det er bare på idestadiet, to motorer som mater ett drev,- som i ytelse tilsvarer den største D6'n til Volvo Penta: 400 hk på fullt. Var spent på om trådstarter er kommet et stykke nedover veien (med marinisering av Audi/VW TDI), ideer kunne utveksles til felles beste. Link to post
gunped Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Får du problemer har dette finske firmaet det meste.Har selv marinisert en Toyotamotor med utstyr herfra http://venevarustaja.fi Link to post
Servicemannen Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Sette sammen flere motorer har vært gjort før, om man ikke har ti tommelfingre er de kun fantasien som setter begrensninger https://www.youtube.com/watch?v=6ratfuML9QA http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Rs2-GTi Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jon-Kåre: Takk for en bra link. Vært husbygging og bilbygging i det siste, så har ikke fått gjort noe med dette, det hele var i grunn en tankesmie om hva som skulle til for å marinisere denne motoren. Syntes jo i grunn du motbeviser alle skeptikere med prosjektet ditt. Kan ikke begripe hvorfor folk generelt sett er så negative til selvmarinisering. Som f.eks "bellhousen" og svingjulet hvor mange mener man må ha ting på tusenedels millimeter. Naturligvis kan man ikke slurve, men når man ser hvilke slindringsmonn det er på sentrering av clutch, så skjønner man at tusenedeler er det ikke snakk om. Jeg har jo en båt hvor det har vært utført selvmarinisering og konvertering fra før. Da blir i grunn oppgaven; 1. Bellhouse og svinghjul 2. Vannavkjølt manifold 3. Motorfester Det første kommer jeg til å løse ved å slakte en girkasse tilhørende motoren og lage fester og senterplate på denne bellhousen. Det andre bygger jeg en ny manifold i svartstål av. Det tredje blir vel bare mye justeringer tenker jeg. Det er jo i allefall ikke high tech. Sjekk denne. Gutta fra Hotrod Magazine flytter bilmotor i båt. Veldig enkelt, men se hvor lite som MÅ til :) Link to post
Bårdp Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jeg er nå den uheldige eier av en marinisert 2,5 l 5 sylindera Audi motor. WV Marine 100HK. Det er da ikke noen særlig bra motor etter min erfaring. Link to post
index Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Som f.eks "bellhousen" og svingjulet hvor mange mener man må ha ting på tusenedels millimeter. Naturligvis kan man ikke slurve, men når man ser hvilke slindringsmonn det er på sentrering av clutch, så skjønner man at tusenedeler er det ikke snakk om. Jeg sentrerte demperplata mot svinghjulet med tommerstokk før nye festehuller ble borret. og det har i alle fall fungert fint i 7-8 år nå. Kan ikke skjønne at hundredeler eller tusendeler skal være aktuelt her. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 ...Jeg er nå den uheldige eier av en marinisert 2,5 l 5 sylindera Audi motor. Hva er problemet med din motor Bårdp? Turbotrøbbel og nedsatt effekt grunnet feilkode fra div. sensorer? Link to post
Bårdp Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jeg kjøpte en Arvor 215 i sommer med den slik motor i. Motoren var da kjørt 160 t. På første turen røk turboen. Fikk tak i ny og neste tur fungerte fint. På tredje tur røk startmotoren og den har det vært et helt styr med å få tak i ny. Nå har jeg akkurat fåt tak i ny starter og et nyt remset som jo skal skiftes vært 5 år enten motoren er brukt eller ikke. Ikke mindre en 4 remer. Link to post
Mons Olav Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Vw audi,nei takk.Heller ein kasse med øl. Båt med fjernkontroll Link to post
Mr_Stian Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jeg har faktisk lekt litt med tanken om og bruke en gammel 1.6 TD motor fra golf i min Scand classic. Denne skal gi 65 hk hvis jeg ikke husker helt feil. Disse er såpass gamle at de er helt mekaniske og starter så lenge de får diesel. Motoren som står i båten er en VP MD21A som skal gi 64 hk så dette byttet burde vel være greit? Ser det finnes Varmeveksler med integrert kjører til eksos. Dette er vel det eneste som trengs for og få den til og funke med kjølingen. Samt litt ombygging av kjølerør osv. Så er det vel bare og få giret til og passe på girkassen. Dette skal og gå greit vil jeg tro. Link to post
Bårdp Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Startet jobben med å skifte alle reimene på VW marinemotoren i kveld. Men det stoppet opp da jeg ikke fik av reimhjulet på veivakslingen det er sikkert et eller annet spesialverktøy som skal brukes for å holde mot på reimhjulet slik at en kan skru ut bolten som går inn i veiva. Hadde håpet å slippe å ta av girkassa for å holde imot på svinghjulet. Noe som har noen gode tips her? Link to post
Arildo85 Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Luft trekker Link to post
rogeri Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Er der ikke justerbar stramming på dynamo og strammehjul som kan løsnes på flatreimene? Skal ikke være nødvendig å ta av reimhjulet på akslingen. (hvertfall på de motorene jeg har skruet på). Link to post
Bårdp Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Må nokk ha av reimhjulet for å skifte registerreima. Reimene til dynamo og vannpumpe er allerede demontert. Link to post
Førstefender Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 På enkelte bensin Audi må du ha spesialverktøy iallefall, kan bare glemme det uten, men om du må det på denne motoren du holder på med tør jeg ikke si.. Holder meg vanligvis langt unna VW/Audi Link to post
rogeri Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Ja ved skifte av registerreima må nok reimhjulet av ! Løkka tel med jobben! Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Du må ha mothold på denne ja. Enda viktigere er det når du skal montere sammen igjen. Ny bolt, og om momenter er som på bilvarianten er det i området 270nm for så å dra 270 grader etterpå. Motholdet klarer du nok å lage, søk på nett så ser du hvordan den låser. Link to post
Mr_Stian Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Som sagt hvis det er samme som på bensinmotorene så er det enkelt og lage. Jeg byttet reimhjulet så jeg hadde det nye og lage mal ifra, men er enkelt og måle. Vedlagt ett par bilder Link to post
Bårdp Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Nå ser det reimhjulet jeg skal ha av helt annerledes ut. Det er reimhjulet til dynamo og sjøvannspumpa. Men får vel lage til noe greier. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn