Jump to content

Forbikjøring mellom møtende båter - en uting.

Møkkalasset

Recommended Posts

Kort sagt det er på sjøen som på veien, man hjelper selvsagt frem de som holder som holder større fart enn seg selv .. :yesnod:

Det har jeg kun opplevd nedover Europa!!

Men en god regel som flere burde følge på sjøen også! Håper ikke Oslofjordbåteierene er like egoistiske på sjøen som i biltrafikken! Da kan det ikke være mye stas å ferdes der!

På Trøndelagskysten er det heldigvis bedre på sjøen enn på vegen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mulig eg missforstår noko. Man skal passere båter man innhenter på bb side. Da blir det gjerne i mellom to møtende båter. Dersom det er plenty plass på begge sider av de møtende båtene, så har de kanskje ikkje holdt tilstrekkelig til stb i leia slik de skulle gjort. Ønsker man ligge midt i leia og samtidig ønske å regulere farten på annen skipstrafikk, så bør man ha tre rundtlysende lanterner, gjerne røde alle, eller midterste kvit.

Eg skjønner at trafikkbildet kan være varierende, og teori og praksis ikkje alltid er forenelig. Men fortsatt er det greit å følge litt spilleregler. Feks at man skal holde mest mulig til styrbord i leia. Det vil da falle unaturlig for innhentende båt å smyge seg mellom land og innhentede båter. I tilleg bør man så langt det er mulig unngå å passere innhentet båt på styrbord side for å ikkje provosere fram uklare situasjoner rundt hvorvidt at man setter innhentet båt i vikepliktsituasjon, sjølv om der er klare regler. Dersom fjorden er så bred at smyging ikkje er dekkende, men eit hav av plass er ledig, så kan man kun unngå andres irritasjon ved å være fornuftig.

Man kan ha meget saktgående båt, men skal fortsatt krysse leia på korteste måte. Setter man nesa mot ønsket avstikker og krysser rett, så må man kanskje forvente at andre også praktiserer retteste linje.

Men ingen lovregulering kan stramme opp tullebukker som liker best fart :smiley:

Spillereglene vi har for ferdsel på sjøen heter Sjøveisreglene. Det er verken generell høyrekjøring eller noen bestemmelser om hvilken side man passerer innhentet båt på sjøen. Det skal være rimelig trangt for at regel 9 skal få anvendelse for små fritidsbåter. Trådstarter peker på et reelt problem her, nemlig at stadig flere båtførere anventer Veitrafikkloven og ikke Sjøveisreglene når de er i båt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...