Møkkalasset Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Jeg har opplevd det oftere enn jeg liker i det siste, og senest flere ganger i pinsa. Ligger på møtende kurs med annen båt og begge viker med fornuftig avstand. Så kommer det en hurtiggående båt som kjører forbi en av oss - mellom oss! Dette til tross for at det er mye mer plass på utsiden av begge båter. Hva slags "show-off"-mentalitet er dette? Eller er noen virkelig så tankeløse? En ting er at man velger unødig liten margin for passasjen, men man tenker åpenbart ikke på at en av de andre båtene kan foreta en plutselig kursendring, eller at hekksjøene fra disse kan være et faremoment. Jeg har også opplevd at man kjører imellom når man tar igjen to båter som går i samme retning - også når det er god plass på utsiden. Tror jeg må få meg sidespeil på båten.... Link to post
Lars H. Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette, kanskje speil kunne vært aktuelt også i dag? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Møkkalasset Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Tror det er mer aktuelt nå enn da. Artig bilde! Link to post
VannTro Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 I sundet mellom Kommersøya og Bjerkøya var det slike tilstander i går. Ca. 20 båter på vei sydover og 4-5 på vei nordover og i dette kaoset var det flere som passerte på 5-6 meters avstand mellom oss og møtende båter. Nå gikk jeg på autopilot og var derfor avslappet i forhold til egen kurs, men har er det også 5 knop og jeg lå med eksakt 5 knop som for enkelte ble for tregt. Ikke noen farlige situasjoner, men det er litt unødvendig og føles veldig tett når passerende båt ikke hadde hatt sjans ved en eventuell uforberedt motorstans. Forstår ikke vitsen, men orker ikke irritere meg lengre. Det hjelper ikke Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Jeg er glad jeg ikke lå i Grisebukten da, med så mange båter passerende med sine hekkbølger! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Ja, jeg tenkte på dem som lå der og priset meg lykkelig over at jeg ikke produserer nevneverdig med hekkbølger i det hele tatt ved 5 knop. Forøvrig lå det båter på svai i sundet så når jeg tenker meg om var jeg vel nede i 4,5 knop inntil jeg hadde passert grisebukta.... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
marius53 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 . Nå gikk jeg på autopilot og var derfor avslappet i forhold til egen kurs, men har er det også 5 knop og jeg lå med eksakt 5 knop som for enkelte ble for tregt. Ikke noen farlige situasjoner, Forstår ikke vitsen, men orker ikke irritere meg lengre. Det hjelper ikke Da er eigentlig problemet løyst da,hvis alle gjekk på autopilot?Du fulgte vel med allikevel vil eg anta? Link to post
VannTro Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Tror du missforstår litt marius53. Jeg brukte autopiloten for å sikre at jeg ikke slingret fra side til side og satt selvfølgelig med skarpt blikk både forover og akterover for å sikre meg at alle forsto hverandre og at det ikke var noen tvil om hvilken side av hverandre man skulle gå på. Jeg har hatt flere båter uten pilot og da blir det gjerne litt sikk-sakk om man sitter å følger med begge veier og slik sett er det langt enklere å bruke piloten som styringsredskap når det er trangt og mye båt Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
marius53 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Joystick ifb med autopilot e bra saker det VannTro.Nokon trur nok at autopilot er noko man koblar på,og så går ned i byssa og vaskar opp.Eller tek seg ein lur. Link to post
deepblue Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 (edited) Skjer nok ganske ofte ja, ser det hele tiden i indre oslofjord..... Har litt følelsen av at de som kjører slik kjører som om de var på en motorvei og da er 5-10 meter avstand mer enn god nok for dem, selv 4 ganger hastighet... Og kanskje endel av de aldri har kjørt annet enn raske båter og ser ikke problemet går jo helt fint for de... båter og bølger må man tåle på sjøen.... Men man må ikke snakke for høyt om emne da stigmatiserer man nok en stor litt følsom gruppe med raske båter...(og da blir tråden fort 5 sider lang, med litt sure innlegg) . Savner egentlig de innleggene der man klager/irriterer seg over tresnekkene med ølkassa i line og litt "høylydt" "stempelmotorlyd".... Eller alle seilerne man må kjøre slalom rundt.... eller kajakker man knapt ser.... for ikke snakke om de som svømmer... Edited June 10, 2014 by deepblue (see edit history) Link to post
Ida Marie III Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Er ikke bare store lystbåter som driter i fartsbegrensning i havnebassenget. Bare kikk inn på vågen i Bergen når hurtigbåtene kommer inn. Farten er 5 knop ved innseilingen, holder du den farten innover, renner de opp på siden av deg, endog drar i hornet vist det passer seg... Har målt de helt opp i 10 knop på ais i dette området.. Blir noen skikkelige dønninger til lystbåtene som ligger fortøyd helt inne, til minste pris på 270 kr døgnet... Link to post
Møkkalasset Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Huff de fæle båtfolka. Dette er ikke båtfolk, men "folk i båt". Jeg klager ikke nødvendigvis på store nye fartsmonstre, men gjerne også halvgamle "speedbåter" med 20-30 knops fart. Uansett, jeg bryr meg lite om hvor fort folk kjører så lenge det er forsvarlig. Og i de tilfellene jeg refererer til er det ikke forsvarlig. Tvedestrandsfjorden er lang og der har det i alle år vært tradisjon for å ha hurtiggående fritidsbåter. Kanskje nettopp derfor er det sjelden å se slike episoder her. De raske båtene holder stort sett avstand. Men så fort man beveger seg ut i hovedleia eller i Tromøysund så er det tydeligvis noe helt annet. Link to post
Sjeldenutpå Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Mulig eg missforstår noko. Man skal passere båter man innhenter på bb side. Da blir det gjerne i mellom to møtende båter. Dersom det er plenty plass på begge sider av de møtende båtene, så har de kanskje ikkje holdt tilstrekkelig til stb i leia slik de skulle gjort. Ønsker man ligge midt i leia og samtidig ønske å regulere farten på annen skipstrafikk, så bør man ha tre rundtlysende lanterner, gjerne røde alle, eller midterste kvit. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Dette er et veldig bra innlegg Møkkalasset. Du tar opp en problemstilling som "sjøfartslovene" nesten ikke beskriver for det ligger I sakens natur at alle bør respektere en kø om den er til lands eller vanns. Når enkelte kjører slalom mellom andre båter og riktig nok ikke lager sammenstøt, hvordan definerer man når en kryssende kurs med fare for sammenstøt oppstår? Etter mine begreper oppstår denne situasjonen hele tiden og etterhvert som andre båter prøver å unngå kryssende kurs med slalomkjørerne så kan du få en veldig uoversiktelig situasjon. Har opplevd dette selv flere ganger på humparna der det er trangt og mange skvalpeskjær. Har tatt drosje I Napoli. Der så jeg noe interresant, var det plass til 3 biler I bredden så var det 3 felts vei. Var det plass til 4 så var det 4 felts vei osv. Men konsekvensen av dette var en trafikk kultur den den frekkeste vant. Er det det vi virkelig ønsker? En annen side av dette var at det knapt var mulig og oppdrive en bil som ikke var bulket. Link to post
Fru Jacobsen Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Satt akkurat å skulle rable ned et innlegg men Sæbø gjorde det visst for meg :-) "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VannTro Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Noen steder er det så lite vann og/eller så trangt at det ikke er forsvarlig med 3 i bredden ellers enig med Sæbø- Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Møkkalasset Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Mulig eg missforstår noko. Man skal passere båter man innhenter på bb side. Da blir det gjerne i mellom to møtende båter. Dersom det er plenty plass på begge sider av de møtende båtene, så har de kanskje ikkje holdt tilstrekkelig til stb i leia slik de skulle gjort. Misforstår nok noe ja. De to verste episodene var i Tromøysund, som er både langt og forholdsvis bredt. Fra sundet er det flere mulige avstikkere, og det er da naturlig at man plasserer seg slik at man er i posisjon for den avstikkeren man skal ta, istedenfor å ligge helt styrbord i leia, for så med relativt saktegående båt krysse tvers over hele sundet. Det var ikke spesielt mye trafikk og ved de episodene jeg klager over så var det "et hav av plass" på begge sider av de møtende båtene, Hvorfor man da velger å gå imellom er for meg en gåte. Selvsagt noen som ønsker å vri og vrenge på problemstillingen her på BP, med bakgrunn i generelle betraktninger. Mye av det som skrives er riktig på generelt grunnlag, og jeg kan ikke forvente at folk forstår de nøyaktige hendelser basert på skriftlig gjengivelse. Men jeg våger den påstand at flesteparten her inne ville gitt den aktuelle båtfører "en finger" eller et hissig fløyt i hornet - hvis man hadde opplevd nøyaktig det samme. Link to post
Fru Jacobsen Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jeg synes du, som alle andre beskriver en situasjon kun ut fra ditt eget ståsted i øyeblikket. Du skriver at det er et hav av plass på begge sider, ja så syns jeg du skal ligge der uansett hvor videre seilas er planlagt. Du snakker også om plutselge kursendringer!?. Du foretar vel ikke en plutselig kursendring uten å forsikre deg om hva som skjer bak deg? Nei møkkalasset, Hold din side i leia, følg med i trafikkbildet rundt deg å ha en fortsatt god sommer "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Møkkalasset Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Jeg synes du, som alle andre beskriver en situasjon kun ut fra ditt eget ståsted i øyeblikket. Nettopp, Det er det som er selve poenget. Du foretar vel ikke en plutselig kursendring uten å forsikre deg om hva som skjer bak deg? Selvsagt ikke! Link to post
finnarne Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Finner noen lenker jeg fra Viktige sjøveisregler hos RS Andre vikeregler1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet: En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det. Fra Lovdata: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Regel 9 (i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d). Ut ifra det, leser jeg at dersom det er god plass mellom båtene, slik at det kan skje uten fare eller "forulempelse" for de andre sjøfarende, eller sågar de som ligger til land, så kan innhentende/forbikjørende båt gå til styrbord, og gå mellom de møtende båtene. Uansett, så vet du ikke hvorfor båten som du har tenkt å passere ligger der den ligger. Kan du ikke passere sikkert og i passende fart (og med passende hekkbølge) mellom 2 båter, må du faktisk ta det med ro. og slakke ned. Kommer det trafikk imot, bør du vurdere sterkt å gå til styrbord for båten du innhenter, om båten du innhenter ligger nærme senter av leia. Er du i tvil, bør du bruke lydsignaler for å gi beskjed om hva du har tenkt å gjøre. Svarer ikke den båten du innhenter med å gi tydelig tegn, fortrinnsvis med lydsignal, som de færreste har, eller ved en tydelig kursendring, bør du gi nytt lydsignal. Er du fortsatt i tvil, så kan du selv vurdere om du bør kjøre over karen som enten ligger stille der, eller kjører i 2 knop fordi han har en overopphetet motor, eller av en eller annen grunn ikke kjører like fort som deg. Du har faktisk plikt til å sørge for at det ikke skjer uhell på sjøen. De eneste som er unntatt fra dette er etter det jeg vet taxibåter på rundt 30 fot, for det har jeg lest i avisa. Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Lazyjack Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Mulig eg missforstår noko. Man skal passere båter man innhenter på bb side. Hvor i Sjøveisreglene står dette? Trodde det bare gjaldt i trangt farvann(regel 9)? Link to post
-morten- Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 En problemstilling jeg ikke har tenkt over! Har aldrig opplevd det og kommer nok sansynligvis ikke til å oppleve det heller, om man ikke takler bølger fra andre båter så er campingvogn et alternativ. Er det hasardiøs kjøring som forvolder skade eller unødig belastning på din båt, skjønner jeg at det er problematisk. Utrolig synd at noen få ødelegger for andre sjøfarende og skaper utrivelige situasjoner! Vanskelig å si om dette var uvettig kjøring, da jeg ikke vet avstanden og hastigheten de tre involverte båtene hadde, samt størrelse og type skrog! Selv viser jeg med tydelighet hvor jeg har tenkt å gå ovenfor andre båter, om det kommer en med større fart så bryr jeg meg egentlig lite om dem går på SB eller BB side av meg, eller krysser forran meg, så lenge det er trygg avstand og ikke noe fare for sammenstøt. kommer det større hekkbølger enn forventet så slakker jeg ned og bruker aktivt ror for å kompensere.. i fritidsbåt slakker jeg altid opp om jeg ser det kommer til å bli uønskede hendelser uansett om jeg eller de andre har vikeplikt.. Hver gang jeg leser en sånn tråd om idiotkjøring så slår det meg at det skjer i Oslofjorden eller på Sørlandet! Nå er det lit skummelt å generalisere, men det er klart at det er mest hendelser der båttettheten er stor! Jeg må si jeg er heldig som aldrig har fått høy puls pga idiotkjøring i mitt nærområde! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Eg skjønner at trafikkbildet kan være varierende, og teori og praksis ikkje alltid er forenelig. Men fortsatt er det greit å følge litt spilleregler. Feks at man skal holde mest mulig til styrbord i leia. Det vil da falle unaturlig for innhentende båt å smyge seg mellom land og innhentede båter. I tilleg bør man så langt det er mulig unngå å passere innhentet båt på styrbord side for å ikkje provosere fram uklare situasjoner rundt hvorvidt at man setter innhentet båt i vikepliktsituasjon, sjølv om der er klare regler. Dersom fjorden er så bred at smyging ikkje er dekkende, men eit hav av plass er ledig, så kan man kun unngå andres irritasjon ved å være fornuftig. Man kan ha meget saktgående båt, men skal fortsatt krysse leia på korteste måte. Setter man nesa mot ønsket avstikker og krysser rett, så må man kanskje forvente at andre også praktiserer retteste linje. Men ingen lovregulering kan stramme opp tullebukker som liker best fart Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 (edited) Tromøysund er neppe ansett som spesielt trangt farvann om det kun er lystbåter som er ute og koser seg.. Så der kan neppe regel 9 komme til anvendelse denne gangen, selv om Regel 9 a) selvsagt bør følges. .. Dog vil alltid regel 13-14-16-17, med refererte regler styre dette greit.. slik jeg ser det. Regel 9a) synes jeg beskriver fint hvordan en bør seile i en led/sund eller lignende.. Dette for å kunne lette passering for innhentende fartøy, da slipper man slike tråder og denne tråden fra i fjor. Når man ser at man blir innhentet, så skjønner man selvsagt at en vil bli passert før eller senere, da foretar man en Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig (TTT) kursendring som sender signaler til innhentende båt om at man har til hensikt å slippe han/hun forbi og at man er klar over at man blir innhentet.. Videre så bør innhentende båt også vise at den ønsker å passere på bb side ved f.eks å endre kursen mot babord.. Lydsignal i følge regel 34 kan med fordel her brukes, men jeg er redd at svært få kjenner til lydsignalene på sjøen og betydningen av de, siden de gjerne referer til "hiver seg på hornet".. Kort sagt det er på sjøen som på veien, man hjelper selvsagt frem de som holder som holder større fart enn seg selv .. Edited June 12, 2014 by Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts