Jump to content

Mercruiser 2.8 d-tronic mangler kraft

freelander2002

Recommended Posts

Hei og god aften :)

Jeg sliter litt med en 2.8 d-tronic for tiden. Jeg opplever at den har mindre kraft en før, ingen alarmer eller indikasjon før vi er mere enn to i baten. Tar lengre tid en før å komme opp i plan med Skibsplasten (660).

Reint skrog, ingen problemer med propell eller gir. Jeg hører blåselyd fra maskinrommet, har sjekket slager og alt ok. Når båten er i plan er WOT( full gass) og maks fart intet problem. Har skiftet Map sensor og det ga bedre gange generelt sett men ingen effekt på kraft mangelen.

Jeg lurer på om det kan være noe med wastegaten ? at den står åpen og ikke lukker ?

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Jeg kjenner ikke denne motoren men waste-gate kan være et problem på båtmotorer. Den utsettes for høy varme og er utsatt for korrosjon, erosjon og deformasjon. Hele ideen er å gi motoren stor kraft i mellomregisteret ved å bruke en liten turbo som spinner raskt opp og makser på rundt 2200rpm, ulempen er at en slik liten turbo hindrer motoren å yte noe særlig over dette turtallet og den tåler dårlig salt atmosfære og langvarig høy ytelse.

Prøv å beveg armen på waste-gate ventilen med en tang el.l. Har du mulighet så les av turbotrykket på ulike turtall.

• 1 måned senere...

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt en Skibsplast 730 HT med Mercruiser 2,8 dtronic 200 hk. Jeg oppdaget at under normal kjøring så detter turtallet ned ca 100 omdr. før det etter få sekunder går opp til normalt igjen. Dette skjer bare av og til. Noen dager merker jeg ingenting. Er det noen som har synspunkter på hva dette kan skyldes?

• 6 år senere...
roby skrev On 15.7.2014 at 22.05:

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt en Skibsplast 730 HT med Mercruiser 2,8 dtronic 200 hk. Jeg oppdaget at under normal kjøring så detter turtallet ned ca 100 omdr. før det etter få sekunder går opp til normalt igjen. Dette skjer bare av og til. Noen dager merker jeg ingenting. Er det noen som har synspunkter på hva dette kan skyldes?

Gammel tråd det her, men fant du ut av problemet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...