Dixie 2100 Startet 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2014 Hei. Kontrollstrålen mangler ved oppstart av motor, kan kjenne at det kommer varm luft ut av slangen til kontrollstrålen når motor ble kjørt i tønne. Regner med at det er impelleren som er slitt. Men hvor sitter denne? Kan det være andre ting? Noe sted man kan laste ned manual for denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Når var det sist kontrollstråle, og har noen hatt av girhuset i mellomtiden ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dixie 2100 Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Det aner jeg ikke, kjøpte motoren av en kar i Bærum for en måneds tid siden og da starta vi den bare opp litt kjapt for han hadde ikke noe tønne og klokkene lå visst igjen på hytta. Men han påsto at den kjøla som den skulle i fjor..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Da er det jo bare å demontere girhuset og sjekke/bytte impeller. Men kan jo være at det bare trengs en oppstaking av hullet til kontrollstrålen. Eller kom det varm luft ut av det ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dixie 2100 Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) Kom varm luft ut av slangen. Redigert 12.Juni.2014 av Dixie 2100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Hvis impelleren tørrkjøres (uten vanntønne/kjølevannklokker) er det store muligheter for at den svies i tuppene og dermed ikke virker lenger. Det er nok bare å ta jobben med å bytte den. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Takker for svar. Hvor får jeg tak i impeller til denne motoren, i Drammens-området?? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Når du tar av undervannshuset (som regel 4 eller 6 bolter som sitter under kavitasjonsplate), kommer du til vannpumpe / impeller. Hvis dette ser ut som nytt, kan det være det er en pakning som sitter på toppen av kjølerøret som går opp gjennom stammen som har forskjøvet seg og tetter for vannet som skal opp. Hadde dette på en eldre Johnson 15 hk. Men start med sjekk av impeller, er en langt mindre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Impelleren er garantert ødelagt. Det tar deg akkurat 2 sek. å svi den istykker uten vann på huset. Dere startet den tørr, og da er impeller kaputt. Av med girhus og så må girstaget oppover kobles fra. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 2 sek. var litt overdrevet da. De fleste har sikkert prøvd mye lengre enn det uten skade. Undertegnede inkludert. Men kommer man opp i 20-30 sekunder er det straks mere ille. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Nei det tok meg nøyaktig 2 sek å brenne impeller på en 30 hk tohatsu eg hadde. Mulig du kan klare 20, skal ikke krangle på det. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Må ha vært noe spesielt eller feil med den vannpumpa da. Har en tohatsu 8 hk og den har nok vært tørrkjørt noen sekunder lengre innimellom, men fortsatt kjølestråle på impeller fra 2003. Prøvestart uten kjøling er det nok mange som har gjort. Men har ikke tenkt å prøve 20 sekunder selv. Men vet at det går stort sett greit med 5-10 sekunder iallefall. Normalt sett da Men ingenting å anbefale. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Tja... Har nå hatt svev på mang en påhengsmotor uten å ha den i vanntønne. Har vel egentlig tenkt mer på mangel på kjøling av sylindre enn fare for å brenne impeller. Til nå har jeg ikke tatt livet av en impeller. Vil si at tidens tann/lengre lagring med resultat sprø og tørr gummi utgjør større fare enn en "tørrstart" i ny og ne. Kan jo være impelleren i Tohatsuen din var sprø i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 På tomgang blir det neppe den store varmeutviklingen hverken i motor eller impeller på ganske mange sekunder iallefall. Men ruser man motoren uten kjøling så er man på sviktende grunn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dixie 2100 Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Byttet impelleren og nå kjøler den som bare det Impelleren hadde løsnet fra bosset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.