Jump to content

Johnson 9,9 totakt -96 mod, kontrollstråle mangler


Dixie 2100

Recommended Posts

Når var det sist kontrollstråle, og har noen hatt av girhuset i mellomtiden ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da er det jo bare å demontere girhuset og sjekke/bytte impeller.

Men kan jo være at det bare trengs en oppstaking av hullet til kontrollstrålen. Eller kom det varm luft ut av det ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når du tar av undervannshuset (som regel 4 eller 6 bolter som sitter under kavitasjonsplate), kommer du til vannpumpe / impeller. Hvis dette ser ut som nytt, kan det være det er en pakning som sitter på toppen av kjølerøret som går opp gjennom stammen som har forskjøvet seg og tetter for vannet som skal opp. Hadde dette på en eldre Johnson 15 hk.

 

Men start med sjekk av impeller, er en langt mindre jobb.

Link to post

2 sek. var litt overdrevet da.

De fleste har sikkert prøvd mye lengre enn det uten skade. Undertegnede inkludert.

Men kommer man opp i 20-30 sekunder er det straks mere ille.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Må ha vært noe spesielt eller feil med den vannpumpa da.

Har en tohatsu 8 hk og den har nok vært tørrkjørt noen sekunder lengre innimellom, men fortsatt kjølestråle på impeller fra 2003.

Prøvestart uten kjøling er det nok mange som har gjort. Men har ikke tenkt å prøve 20 sekunder selv.

Men vet at det går stort sett greit med 5-10 sekunder iallefall. Normalt sett da :smiley:

Men ingenting å anbefale.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja... Har nå hatt svev på mang en påhengsmotor uten å ha den i vanntønne. Har vel egentlig tenkt mer på mangel på kjøling av sylindre enn fare for å brenne impeller. Til nå har jeg ikke tatt livet av en impeller.

 

Vil si at tidens tann/lengre lagring med resultat sprø og tørr gummi utgjør større fare enn en "tørrstart" i ny og ne. Kan jo være impelleren i Tohatsuen din var sprø i utgangspunktet.

Link to post

På tomgang blir det neppe den store varmeutviklingen hverken i motor eller impeller på ganske mange sekunder iallefall.

Men ruser man motoren uten kjøling så er man på sviktende grunn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...