Jump to content

Raymarine 54E VHF kanal 16 bare suser

Ms Fortuna

Recommended Posts

I det siste har jeg fått problemer med den stasjonære VHF ombord, ved at den bare blir stående å suse/skrape

på kanal 16. Merkelig nok ikke på noen av de andre kanalene.

Er der någen i denne eminente forsamling som kan ved et trylleslag fortelle hva som her er galt?

Og nei det hjelper ikke å skru på squelch knappen i det hele tatt.

Har jo liten lyst å investere i nytt apparat hvis problemet ikke ligger der i det hele tatt.

Forslag til hvordan stillheten atter kan senke seg ombord i Fortuna mottas med takk....

Knut

• 2 uker senere...

Trenger hjelp til å diagnostisere hva som feiler min fastmonterte Raymarine 54E VHF, som er koblet sammen med C80 plotter.

Det er nemlig slik at den har problemer med kanal 16, den står bare å suser og skraper hele tiden. Det lyser symbolet RX oppe i

skjermen, som jo skal bety at den mottar signal, men hele tiden da....Og ja, man kan vri på squelch knappen til man blir blå, det

hjelper ingenting.

Noen ideer til hva man kan gjøre???

Knut

Kommentar fra moderator: Slått sammen 2 tråder om samme tema.

I det siste har jeg fått problemer med den stasjonære VHF ombord, ved at den bare blir stående å suse/skrape

på kanal 16. Merkelig nok ikke på noen av de andre kanalene.

Er der någen i denne eminente forsamling som kan ved et trylleslag fortelle hva som her er galt?

Og nei det hjelper ikke å skru på squelch knappen i det hele tatt.

Har jo liten lyst å investere i nytt apparat hvis problemet ikke ligger der i det hele tatt.

Forslag til hvordan stillheten atter kan senke seg ombord i Fortuna mottas med takk....

Knut

Squelsh, hvis radioen ellers tar i mot signaler fra "verden omkring".. (?)

Squelsh, hvis radioen ellers tar i mot signaler fra "verden omkring".. (?)

Som nevnt over hjelper det ikke å bruke squelsh knappen i det hele tatt på kanal 16, den virker dog på de andre kanalene

Tlf 69 26 46 00

Skal ta en telefon dit, takk for tipset. Men flere kloke hoder tenker bedre enn en, så det er mye bra kompetanse her på forumet og

som kanskje kan bidra med noen lure løsninger

Det har vært blokkeringer på K16 i det siste. Tjøme har sendt ut DSC for å få folk til å sjekke VHFene sine.

Er ikke slik at du har truffet noen av disse blokkeringene da?

Har hørt om det jeg og, tanken har selvsagt slått meg, men dette har vedvart en måneds tid og det er ganske konstant. Så det må være noe annet

som har skjedd her tror jeg.

kanskje du er den som blokkerer...

Den tanken har slått meg og faktisk, men så hører jeg jo annen kommunikasjon og oppkall på kanalen, og det hadde jeg vel ikke

gjort hvis eks min sendeknapp hadde hengt seg opp eller noe sånt.

Jeg hører altså all trafikken på kanal 16 som vanlig, men det suser altså når det vanligvis skulle være stille

Har også merket meg denne støyen. Det er som når man har bommet litt med squelshen.

Sist fredag ettermiddag ga det seg ikke og jeg slo til slutt av.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er jo interessant at flere har opplevd mye støy, og det er som du sier at man har likssom bommet litt med squelshen.

Det stemmer og at vi er innenfor samme område, var i Karma land denne helgen og sjekket den nye drivstoff pumpen (for meg ihvertfall) før det

ble en overnatting i Sandvika gjestebrygge, som likssom er for nære til at man vanligvis drar dit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...