Magne A. Startet 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2014 Har nå ventet over en mnd. på å få iorden VHF lisens på ny bruktbåt. Megler sendte meldinger til småbåtregisteret og maritim radio en gang mellom 28 april og 14 Mai. Vil jo gjerne ha orden på MMSI nr og kallesignal. Mente at slike ting gikk ganskle raskt men nå er jeg usikker, ringt en gang og fikk beskjed om at de hadde mye og gjøre... Et par mail er ikke besvart.... Noen som vet noe om det er kaos hos Telenor Maritim Radio akkurat på denne tiden av året ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Det tok en måned eller halvannen i fjor da jeg ventet på å få VHF-lappen... Intern kommunikasjonsproblem var visst synderen. Men da jeg først maste litt så tok de tak i saken med en gang, men tok fortsatt et par-tre uker... Ring og snakk med de en gang til. Det kan godt tenkes de har mye å gjøre, men da kan du iallefall be de om å undersøke om saken din faktisk er kommet frem til riktig saksbehandler.Greit å sjekke, kanskje megler har sendt feil eller annet også, aldri godt å vite? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 De brukte ca 14 dager på å endre papirene mine i år. Sendte vel inn rundt 01.05.14. Hadde bare positive opplevelser med Telenor fra eksamen ble tatt og frem til alt var i boks. Ville også vurdert å ringe dem igjen og sjekket opp! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Magne A. Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Har også bra inntrykk fra tidligere, noe er nok gått feil , ringer dem til uken så ordner det seg, liker ikke å ikke ha radioen på stell....:-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Jeg fikk overført lisens til meg raskt og smertefritt tidligere i år. Tipper det kanskje tok to-tre uker fra jeg sendte inn papirene til jeg fikk mail med gyldig lisens vedlagt. For to uker siden ringte de fra Telenor Maritim Radio og fortalte at jeg var tildelt et kallenavn som var i bruk av en annen. Det var min feil - i båten står det en klistrelapp med kallenavn og MMSI rett over VHFen, og jeg regnet med at det var båtens informasjon. Det må ha vært feil. VHFen er blank - det er ikke noe lagret der, og kallenavn og MMSI er i bruk av en annen, ikke relatert person. Etter at de ringte sjekket jeg i båten og ga beskjed via mail den 12. juni om at jeg ikke fant annen info enn den lappen ved VHFen, så jeg kunne godt på nytt kallenavn og ny MMSI. Senere samme dag fikk jeg svar via mail fra TMR med ny. gyldig lisens med nytt kallenavn og ny MMSI. Fordi jeg fleipet om at det tidligere tildelte kallenavnet var så enkelt (sluttet på 00) så fikk jeg nytt kallenavn som også sluttet på 00. Det kaller jeg rask og god service! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Jeg var litt overrasket nå ifbm overtaging av ny båt, det tok flere uker fra jeg sendte epost til jeg hørte noe, og jeg fikk ikke svar på epost, kun lisenspapirer i posten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
176-671 Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 I vinter var de kjappe, 2-3 dager. Nå i sommer har jeg erfart lang ventetid. Mulig at interne rutiner, nytt eksamensopplegg og stor pågang er en dårlig kombinasjon midt i høysesongen. Hiv også inn helligdager og ferie, så forklarer nok det en del. Men en epost eller en telefon for å sjekke status kan nok ikke skade.. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Allegro27 Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Jeg har også ventet noen uker nå med å få registrert eierbytte på en lisens. De har sikkert mye å gjøre på denne tiden, så jeg utsetter masinga en uke eller to..utenom sesong er de somoftest svært raske med å gi svar. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Og idet jeg begynte og bli utålmodig ringte idag en hyggelig dame fra Telenor og vi fikk ordnet opp, det var som jeg hadde mistanke om ingen gyldig lisens på båten men da er det iorden og lisens kommer i posten, Hun bekreftet at de hadde hatt litt mye og ordne nå en periode.. Blir godt å få dette iorden da noe av det viktigste jeg har i en nødsituasjon er Distress knappen på VHF'en :-) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Bare ring. Min erfaring er at de er både ekspeditte og raske. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Tropic1 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Noen som vet om MMSI nr blir endret etter eierskifte av brukt VHF ? Ser i lisenspapirene jeg har fått at kallesignal er det samme som tidligere eier hadde. Kjøpte brukt båt og VHF fulgte med salget. Finner nemlig ikke ut hvordan man endrer eller sjekker MMSI i apparatet:) Årsaken til at jeg lurer er at jeg ikke fikk noe særlig liv i den når jeg prøvde den nede i havna igår. Men i følge seatronic må man nærmest ut på åpen hav for å få inn noe på en håndholdt VHF som dette er. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Selger/kjøper du båt med VHF så vil MMSI og kallesignal følge båten og ikke personen. Hadde samme sak selv når jeg byttet båt og VHF. Uavhengig av kallesignal og MMSI kode så skal VHFn virge opp mot Radiostasjonene Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Faxen Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Lang ventetid?? Forrige eier hadde ikke MMSI nummer, så han ringte til Telenor maritim i Bergen. Han traff en hyggeligdame, som forsto problemet. Hun sa at dette fikser jeg, da jeg har alle data på ny eier. Jeg sender info på mail til ham. Fire- 4- timer etter hadde jeg mottatt mail fra damen. Og hva fant jeg; fiks ferdig utfyllt og signert lisens. For en service. Damen fikk en hyggelig mail fra meg. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
LENB Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Hadde same erfaring tidligere denne uken. En telefon til en hyggelig dame I Telenor. Vips, mens jeg hadde henne på tråden dukket lisensen opp I innboksen! Kjempeservice! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 (redigert) Stort sett er Telenor Maritim Radio veldig raske og ekspeditte, men der kan sikkert forekomme feilskjær av og til, de har i perioder hatt sitt å stri med.Min ferskeste erfaring er at jeg hadde VHF-eksamen med over 20 deltagere en onsdagskveld i juni - og fredagen i samme uke fikk flere av dem sertifikatet i posten :thumbsup: Redigert 10.Juli.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Fikk e-post med nytt kallesignal og hyggelig ønske om god seiltur i sommer osv samme dag som omregisrering ble gjort på nett denne uka. Mao innen noen få timer. Er uvant med å få så god og kjapp service egentlig. Helt suverent! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.