Propdesign Startet 13.Juni.2014 Del på Facebook Startet 13.Juni.2014 Noen har fortalt at det kan være vanskelig å finne erstatningspropeller for AQ 280 og AQ 290. Vi på Propdesign kan levere et alternativ, se www.propdesign.no Men det fins sikkert flere som kan levere andre alternativer. Post linker! Sitér dette innlegget Link to post
rbuljo Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 trenger ny propell til mitt 290 drev. men lurer på om det virkelig er verdt nesten 4000.- for denne? er ingeniørstudent på omskolering og da frister det veldig med en standard alu propell til halve prisen.. Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
Kaskazi Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Jeg har en 15 x 15 til salgs for kr 800. Sitér dette innlegget Link to post
rbuljo Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 takk for tipset kaskazi, men har en 15x19R idag. er på en draco 2000 med aq151. Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
Fjord725SE Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Gikk fra stål til alu på mitt 290 drev i fjor, den gamle var skadet beyond repair. Merket stor forskjell. Mye tregere å få i plan og ca 10% lavere marsj og toppfart. Kostet jo godt under halvparten i forhold til ny stålpropell (som også er vanskelig å få tak i) så man får vel hva man betaler for. Kjenner ikke til den typen propdesign reklamerer for. Noen som har noen erfaring med kompositt propeller? Hvordan plasserer de seg ytelsesmessig i forhold til stål eller alu? Fristende med noe annet enn alu og som også kan justere pitch. Men er dette bare jalla? Noen uhildete som har erfaring med dette? 4 båtpenger er mye å bruke hvis den nye propellen ikke gir noe bedre ytelse enn alu propellen jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Vel, jeg har 8 års erfaring selv. For en fritidsbåt er den suveren, jeg økte toppfarten og fikk redusert forbruket akkurat som reklamen sier. Dessuten ble det mindre vibrasjoner. Det er sånn absolutt ikke jalla. Men resultatet varierer fra båt til båt, og hva propell man sammenligner med. Spørsmålet hvordan de plasserer seg ytelsemessig i forhold til stål eller alu er ikke lett å svare på da "ytelse" er et vidt begrep. Også innenfor alu resp stål fins det en vanvittig spennevidde, så det er helt avhengig av hva man sammenligner med. Propulsen er en 4-blader. Elastisitetsmodulen er lavere enn for stål og alu, bruddgrensen ligger ca 30 % over alu, vesentlig lavere enn stål. Sammenlignet med en 3 blads standard alu kan du regne med bedre fart og lavere forbruk. Sammenlignet med 4 blads alu/ stål er svaret: "kommer an på". Hvis du sammenligner med en optimalt dimensjonert 4 blads alu er de nok temmelig like. Med 4 blads stål er det sannsynligvis temmelig likt opp til ca 30-35 knop, jakter du toppfart over 35 knop vinner en utvilsomt performance stålpropell. En kompositpropell demper vibrasjoner og den er snillere mot giret enn metallpropper i alle fartsområder. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Hei. Har er Draco 20 med AQ140a/280 drev.p Har byttet fra den gamle originale propellen (oppbrukt), til en solas alu i samme dim. som den originale propellen. Opplever at jeg ikke får samme turtall som med den gamle propellen. Virket som om egenvekten på propellene var forskjellig, uten at jeg har kontrollert dette. Det snakkes her om en propell som kan justeres. Mulig at dette kan være løsning. Er det denne modellen det er snakk om? Noen som har erfaring med disse? Ser at man fort kan bruke noen lapper på å finne den "rette" propellen. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 hva med 290 duo prop? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.