Jump to content

Erstatningspropell for Volvo Penta AQ 280 og 290 drev

Propdesign

Recommended Posts

Gikk fra stål til alu på mitt 290 drev i fjor, den gamle var skadet beyond repair.

Merket stor forskjell. Mye tregere å få i plan og ca 10% lavere marsj og toppfart. Kostet jo godt under halvparten i forhold til ny stålpropell (som også er vanskelig å få tak i) så man får vel hva man betaler for.

Kjenner ikke til den typen propdesign reklamerer for. Noen som har noen erfaring med kompositt propeller? Hvordan plasserer de seg ytelsesmessig i forhold til stål eller alu?

Fristende med noe annet enn alu og som også kan justere pitch. Men er dette bare jalla? Noen uhildete som har erfaring med dette? 4 båtpenger er mye å bruke hvis den nye propellen ikke gir noe bedre ytelse enn alu propellen jeg har.

Vel, jeg har 8 års erfaring selv. For en fritidsbåt er den suveren, jeg økte toppfarten og fikk redusert forbruket akkurat som reklamen sier. Dessuten ble det mindre vibrasjoner. Det er sånn absolutt ikke jalla. Men resultatet varierer fra båt til båt, og hva propell man sammenligner med. Spørsmålet hvordan de plasserer seg ytelsemessig i forhold til stål eller alu er ikke lett å svare på da "ytelse" er et vidt begrep. Også innenfor alu resp stål fins det en vanvittig spennevidde, så det er helt avhengig av hva man sammenligner med.

Propulsen er en 4-blader. Elastisitetsmodulen er lavere enn for stål og alu, bruddgrensen ligger ca 30 % over alu, vesentlig lavere enn stål. Sammenlignet med en 3 blads standard alu kan du regne med bedre fart og lavere forbruk. Sammenlignet med 4 blads alu/ stål er svaret: "kommer an på". Hvis du sammenligner med en optimalt dimensjonert 4 blads alu er de nok temmelig like. Med 4 blads stål er det sannsynligvis temmelig likt opp til ca 30-35 knop, jakter du toppfart over 35 knop vinner en utvilsomt performance stålpropell. En kompositpropell demper vibrasjoner og den er snillere mot giret enn metallpropper i alle fartsområder.

Hei.

Har er Draco 20 med AQ140a/280 drev.p

Har byttet fra den gamle originale propellen (oppbrukt), til en solas alu i samme dim. som den originale propellen.

Opplever at jeg ikke får samme turtall som med den gamle propellen.

Virket som om egenvekten på propellene var forskjellig, uten at jeg har kontrollert dette.

Det snakkes her om en propell som kan justeres.

Mulig at dette kan være løsning.

Er det denne modellen det er snakk om?

bilde

Noen som har erfaring med disse?

Ser at man fort kan bruke noen lapper på å finne den "rette" propellen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...