Jump to content

Kjøp av ny båt - nå eller neste år?

Våtbåt

Recommended Posts

Hei, jeg er i ferd med å bestille meg en fabrikkny båt :sailing:

Det jeg lurer på, siden levering ikke er før midten av august, skal jeg kjøpe den i år, dvs en 2014 modell, eller vente til tidlig neste vår, da en 2015 modell.

Jeg får ikke brukt den særlig mye i år...

Er det noen som har erfaring med hva som er smart å gjøre her?

Motivet er økonomisk, er det noe å hente på å vente :confused:

Hva tror dere?

Og forhandler har gitt deg 2014-pris uten HK-avgift? Bare greit å sjekke nå i disse overgangstider, at du ikke sitter på et tilbud på båt som inkluderer HK-avgift. Da vil nok ikke leverandøren ha noen problemer med å gi deg samme pris i 2015.... hvis du skriver kontrakt nå.

Normalt vil vel årlig prisoppgang kompensere for den positive effekten ved å ha en nyere modell. Spørs hvor lenge du ser for deg at du skal ha båten. Skal du selge igjen i 2016 betyr det endel. Skal du ha båten i 10 år før du selger, vil tilstanden på båten har mer å si enn om den er 10 eller 11 år på papiret.

Redigert av Honduras (see edit history)

Hvis du har fått et konkret tilbud på en '15 modell vil jeg tro forhandleren forholder seg til dette uavhengig av eventuelle prisjusteringer.

Forøvrig enig med Honduras - dersom du ser for deg å bytte båt igjen om 2-4 år ville jeg ventet og kjøpt en '15 modell. Skal du ha båten i mange år kan du likegjerne bestille nå og ihvertfall få noen dager på vannet mot slutten av sesongen :)

Du må finne sweet spot, selgere har gjerne kvartalsresultater, årsresultater og salgsvolumer som skal nås. Det utløser gjerne bonus, kick-back fra leverandører etc. En lang rekke incentiver eller gulrøtter om du vil benyttes for å få selgere til å nå de oppsatte målene. Hvor mør selgeren er varierer veldig. Du kan møte en som villig til å strekke seg veldig langt i slutten av mars for å klare 1. kvartal, mens første uka i april har han ikke tid til å snakke med deg engang. Som om ikke dette var nok så kommer Eurokursen inn i bildet, pr i dag er euroen over 8, nærmere 8,18. Det er ikke så lenge siden den var godt nede på 7 tallet. Det er en gamble, du kan jo satse på en nedgang ?

Innkjøp er et eget fag som krever fagkunnskap (ofte Siviløkonomer) og teft (noen ganger selgere som skifter side). Men det kan være store summer å tjene. Når både bonus til salgssjefen og retroprovisjon fra fabrikken står på spill kan de gi helt eventyrlige rabatter. Men kunnskap om slikt deler de selvsagt ikke med en kunde. Du må kanskje skaffe litt innsideinformasjon. Du er kunde, du har noe selgerne er villig til å strekke seg langt etter, penger.

Du kan jo ikke holde en anbudsrunde heller da.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...