Jump to content

Dieselvarmer igjen. Eberspächer D4 eller D4 pluss, synspunkter.


Amica

Recommended Posts

Vi har endelig bestemt oss for at den gamle og slitne Mikuni varmeren som står i Amica II skal pensjoneres. Men da er utfordringen at en erstatter må på plass. Er nok ganske sikker på at det blir en Eber, men hvilken vil være riktig størrelse i en Viksund Bravo 925, D4 eller D4 pluss. Vil svært gjerne ha synspunkter på dette.

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post

Dette er samme varmeren, forskjellen er dimensjonen på varmluftslangen. 90 mm på D4 og 75 mm på D4 pluss. De har samme varmeeffekt, men D4 pluss har høyere strømforbruk og lavere luftmengde på grunn av mindre dimensjon på luftslangen.

 

Jeg har D4 i Viksund 340. Denne gir akkurat passe varme vår og høst, litt for mye på sommeren (blir mye kjøring på lav effekt) og litt for lite på vinteren (tar noe tid å få opp varmen om bord). Dere er helårs båtbrukere slik at det er viktig at varmeren er tilstrekkelig også på kalde dager. Jeg vil tro at D4 vil være stor nok i og med at innvendig volum er noe mindre enn på 340-en.

 

Valget mellom D4 og D4 pluss vil vel først og fremst avhenge av hvilken dimensjon dere har på eksisterende varmluftslanger ombord.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Tror du tar feil her - mener det er 90 mm på min d4 pluss, men viften er kraftigere for å tåle lengre slanger eller slanger med flere bøyer. Bruker samme slangene som den forrige varmeren som var en D 5 på deler av nettet. Den bruker da litt mer strøm på maks, men på de lave effektene er det ikke så stor forskjell. Jeg gikk for plussutgaven så jeg slapp å bekymre meg for slangelengder og bøyer, og ville gjort samme valget igjen

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Mulig det. Jeg googlet og kom frem til en nettbutikk hvor pluss-versjonen var beskrevet med 75 mm slange. Likeledes fant jeg en brosjyre hos Eber som beskrev lavere luftmengde og høyere strømforbruk på pluss-versjonen, noe som rent intuitivt stemmer med mindre slangediameter. Men jeg har tatt feil før jeg :smiley:

 

Uansett så mener jeg konklusjonen i mitt forrige innlegg stemmer: D4 er en tilstrekkelig stor varmer i en 925 Bravo, selv for helårsbruk. Og valg av varmer vil måtte sees i forholdt til eksisterende slangedimensjoner såfremt luftslangene ikke planlegges byttet samtidig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takker for svar så langt. Jeg har også funnet ut at D4 pluss har uttak for 75mm luftslange og det er derfor litt fristende å gå for denne i og med at det eksisterende slangeopplegget er 75mm. Jeg stusser imidlertid litt på om D4 pluss kan skaffe like mye varme i og med mindre dim. på luftslange. En annen ting er støynivå. Er det noen som har erfaring på om det er noen forskjell her.

skipper på Amica

Blogg

Link to post

Da er ny varmer bestilt og vi landet til slutt på en Eber D4. Ut fra diagram på Eberspacher Norge sine sider fant vi at dette er den varmeren som passer best i vår båt. Må riktignok bytte ut vel halvparten av luftslangene fra 75 til 90 mm, men velger å gjøre dette og håper at vi nå får en varmer som er optimal for vår båt.

skipper på Amica

Blogg

Link to post

Installert for noen måneder siden med 90mm slanger rund baut.

Med D4+ følger det med reduksjoner til 75mm, org. ut og innløp er 90mm, Plus leverer mer luft(og litt mer støy) i oppvarmingsfasen, men varmer jo da opp båten fortere.

Angrer ikke på de ekstra 200 (?) kr denne kostet, nå når vi har bare 10+ her på nordvestlandet igjen..

 

Fikk brukt reduksjonene til noen ekstradyser på bad etc. der det ikke er nødvendig med så stor luftmengde :smiley:

Link to post
  • 6 år senere...

Min D4 har fått påvist defekt ecu/hjerne og brennkammer, norske priser er det reservedeler til rundt 8kkr tilsammen.

Har fått tilbud om ny D4 til litt over 12kkr. Så det valget er ikke mye å lure på.

 

I min båt er det lagt ekstra varmerør til forkabin og bad, totalt 5 utløp. Så kanskje D4+ er et bedre valg i min båt.

Større vifte gir mer bråk og høyere strømforbruk, det trekker ned. Jeg kjører også varmeren konsekvent på fullt, for minimal nedsoting. Skrur heller av når det er varmt nok. Da vil jo varmeren også bråke og bruke mest strøm.. Fortsette med D4 likevel?

 

Noen som vet om det er likt ledningsnett på disse to? Om så ikke, blir D4+ i hvert fall utelukket. @Brigg ?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Jeg valgte D4+ når jeg innstallerte i min forrige båt. La opp nytt ledningsnett - den før der igjen var en eldre D5. 
 

Opplevde aldri soting eller bytte av deler på D4+ de 10 årene jeg hadde den. Men den var bevisst i «minste laget» nettopp for å jobbe en del hardere enn den gamle D5 varmeren.

Link to post
  • 2 uker senere...
Viksund Bravo skrev for 7 timer siden:

@Amica II

Er dere fornøyd med Eber D4 etter en tids bruk? Er det nok varme vinterstid? 

Jeg har hatt Eber D4 i de 4 siste båtene. Kjempe varmere. Ikke for lite i Viksund 340 heller. Jeg kan fjernstarte, så jeg starter i god tid før tur 🤣👌

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Alfa 1 skrev 53 minutter siden:

Hei.

Bruker du båten om vinteren når det er kuldegrader.

Ja, båten ligger ute å klar for bruk hele året. Ingen problemer med kuldegrader. Her på palmekysten er det ikke så mange kuldegrader av gangen. Men på Viksund 340 spanderer jeg ikke varme på akterdekket. Da det er mer lunt å sitte inne👍

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...