Amica Startet 16.Juni.2014 Del på Facebook Startet 16.Juni.2014 Vi har endelig bestemt oss for at den gamle og slitne Mikuni varmeren som står i Amica II skal pensjoneres. Men da er utfordringen at en erstatter må på plass. Er nok ganske sikker på at det blir en Eber, men hvilken vil være riktig størrelse i en Viksund Bravo 925, D4 eller D4 pluss. Vil svært gjerne ha synspunkter på dette. Geir Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Brigg Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Dette er samme varmeren, forskjellen er dimensjonen på varmluftslangen. 90 mm på D4 og 75 mm på D4 pluss. De har samme varmeeffekt, men D4 pluss har høyere strømforbruk og lavere luftmengde på grunn av mindre dimensjon på luftslangen. Jeg har D4 i Viksund 340. Denne gir akkurat passe varme vår og høst, litt for mye på sommeren (blir mye kjøring på lav effekt) og litt for lite på vinteren (tar noe tid å få opp varmen om bord). Dere er helårs båtbrukere slik at det er viktig at varmeren er tilstrekkelig også på kalde dager. Jeg vil tro at D4 vil være stor nok i og med at innvendig volum er noe mindre enn på 340-en. Valget mellom D4 og D4 pluss vil vel først og fremst avhenge av hvilken dimensjon dere har på eksisterende varmluftslanger ombord. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Tror du tar feil her - mener det er 90 mm på min d4 pluss, men viften er kraftigere for å tåle lengre slanger eller slanger med flere bøyer. Bruker samme slangene som den forrige varmeren som var en D 5 på deler av nettet. Den bruker da litt mer strøm på maks, men på de lave effektene er det ikke så stor forskjell. Jeg gikk for plussutgaven så jeg slapp å bekymre meg for slangelengder og bøyer, og ville gjort samme valget igjen Redigert 17.Juni.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Mulig det. Jeg googlet og kom frem til en nettbutikk hvor pluss-versjonen var beskrevet med 75 mm slange. Likeledes fant jeg en brosjyre hos Eber som beskrev lavere luftmengde og høyere strømforbruk på pluss-versjonen, noe som rent intuitivt stemmer med mindre slangediameter. Men jeg har tatt feil før jeg Uansett så mener jeg konklusjonen i mitt forrige innlegg stemmer: D4 er en tilstrekkelig stor varmer i en 925 Bravo, selv for helårsbruk. Og valg av varmer vil måtte sees i forholdt til eksisterende slangedimensjoner såfremt luftslangene ikke planlegges byttet samtidig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Adi Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 D4 pluss har litt kraftigere vifte, og takler demed at man kan redusere luftslange til 75mm uten å bli overopphetet. Fungerer helt supert med 90mm også . Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Takker for svar så langt. Jeg har også funnet ut at D4 pluss har uttak for 75mm luftslange og det er derfor litt fristende å gå for denne i og med at det eksisterende slangeopplegget er 75mm. Jeg stusser imidlertid litt på om D4 pluss kan skaffe like mye varme i og med mindre dim. på luftslange. En annen ting er støynivå. Er det noen som har erfaring på om det er noen forskjell her. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Amica Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Da er ny varmer bestilt og vi landet til slutt på en Eber D4. Ut fra diagram på Eberspacher Norge sine sider fant vi at dette er den varmeren som passer best i vår båt. Må riktignok bytte ut vel halvparten av luftslangene fra 75 til 90 mm, men velger å gjøre dette og håper at vi nå får en varmer som er optimal for vår båt. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Kaffelars Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Installert for noen måneder siden med 90mm slanger rund baut. Med D4+ følger det med reduksjoner til 75mm, org. ut og innløp er 90mm, Plus leverer mer luft(og litt mer støy) i oppvarmingsfasen, men varmer jo da opp båten fortere. Angrer ikke på de ekstra 200 (?) kr denne kostet, nå når vi har bare 10+ her på nordvestlandet igjen.. Fikk brukt reduksjonene til noen ekstradyser på bad etc. der det ikke er nødvendig med så stor luftmengde Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Husk at strømningsmotstanden i et rør er proporsjonal med R4 ihht Poiseuilles lov. Dvs at ett 90mm rør har samme kapasitet som 2 x 75mm. Hvis du kan bruke 90mm rør så bør du absolutt gjøre det. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
blue moon Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Min D4 har fått påvist defekt ecu/hjerne og brennkammer, norske priser er det reservedeler til rundt 8kkr tilsammen. Har fått tilbud om ny D4 til litt over 12kkr. Så det valget er ikke mye å lure på. I min båt er det lagt ekstra varmerør til forkabin og bad, totalt 5 utløp. Så kanskje D4+ er et bedre valg i min båt. Større vifte gir mer bråk og høyere strømforbruk, det trekker ned. Jeg kjører også varmeren konsekvent på fullt, for minimal nedsoting. Skrur heller av når det er varmt nok. Da vil jo varmeren også bråke og bruke mest strøm.. Fortsette med D4 likevel? Noen som vet om det er likt ledningsnett på disse to? Om så ikke, blir D4+ i hvert fall utelukket. @Brigg ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Om du i dag har D4 med 90 mm luftslange synes jeg du bør fortsette med D4. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Brigg skrev On 31.12.2020 at 15.45: Om du i dag har D4 med 90 mm luftslange synes jeg du bør fortsette med D4. Takk for svar, det stemmer. D4+ har også 90mm ut, men medfølger reduser til 75mm. Om ønskelig 🙄 Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Sun Flyer Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Viftemotoren er tradisjonelt svakheten i D4. Så hvis det finnes en versjon med kraftigere vifte ville jeg valgt den. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
liberty Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 D4 har nå fått børsteløse motor så det problemet er nå løst Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Hvis man bytter viftemotor på en D4 fra 2006, er den nye børsteløs. Eller er det kun nye D4 som selges nå som er børsteløs. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
sleipnern Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 (redigert) Her er utslitte børster på D4.... Redigert 3.Januar.2021 av sleipnern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Jeg valgte D4+ når jeg innstallerte i min forrige båt. La opp nytt ledningsnett - den før der igjen var en eldre D5. Opplevde aldri soting eller bytte av deler på D4+ de 10 årene jeg hadde den. Men den var bevisst i «minste laget» nettopp for å jobbe en del hardere enn den gamle D5 varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 @Amica II Er dere fornøyd med Eber D4 etter en tids bruk? Er det nok varme vinterstid? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Inter 9000 Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Viksund Bravo skrev for 7 timer siden: @Amica II Er dere fornøyd med Eber D4 etter en tids bruk? Er det nok varme vinterstid? Jeg har hatt Eber D4 i de 4 siste båtene. Kjempe varmere. Ikke for lite i Viksund 340 heller. Jeg kan fjernstarte, så jeg starter i god tid før tur 🤣👌 Redigert 17.Januar.2021 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Viksund Bravo Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Høres jo veldig bra ut 👍🙂 Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Alfa 1 Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Inter 9000 skrev for 2 timer siden: eg har hatt Eber D4 i de 4 siste båtene. Kjempe varmere. Ikke for lite i Viksund 340 heller. Jeg kan fjernstarte, så jeg starter i god tid før tur 🤣👌 Redigert 35 minutter siden av Inter 9000 Hei. Bruker du båten om vinteren når det er kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 Alfa 1 skrev 53 minutter siden: Hei. Bruker du båten om vinteren når det er kuldegrader. Ja, båten ligger ute å klar for bruk hele året. Ingen problemer med kuldegrader. Her på palmekysten er det ikke så mange kuldegrader av gangen. Men på Viksund 340 spanderer jeg ikke varme på akterdekket. Da det er mer lunt å sitte inne👍 Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.