svas Startet 17.Juni.2014 Del på Facebook Startet 17.Juni.2014 Hei. Jeg har en flytebrygge som på den ene kortsiden er festet med 2 punkter til land og på den andre kortsiden er festet med to moringer. På alle festepunktene har jeg kjetting. De mot land er lette å skifte så de er jeg fornøyd med. Men de mot moringene er heller tungvint å bytte når de ruster og deretter slites i stykker. Jeg lurer derfor på om synketau kan brukes i stedefor kjetting? Brygga veier noen hundre kilo, og moringene jeg har lagt ut holder godt. Alle punktene på selve moringene har rustfrie deler og ved inspeksjon i dag er det ingen tegn til nevneverdig slitasje eller rust på disse etter 5 år i saltvann. Kjettingene derimot må byttes ut nå og da siden disse ikke er rustfrie. Kjettingene har ikke hatt noe problem med å holde flytebrygga. De går rett ned før de treffer bunnen halvannen meter nedenfor. Deretter går de 3-5 meter langs bunnen før de kommer til moringene. Er det mulig å bytte ut kjettingene med synketau og få like god og stabil fortøyning på moringsiden av flytebrygga? Er det andre muligheter jeg har oversett som kan erstatte kjettingene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Synketau er tingen ja. Legg til en daumann på 20-30 kg på hver av dem, så får du en god og stabil fortøyning som varer leeenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.