Jump to content

HK-avgift igjen, vil prisene gå opp igjen de neste årene?


Våtbåt

Recommended Posts

Hei, jeg har bestilt ny båt og fikk en pris uten HK-avgift (Takk kjære FRP/H)...

 

Men, jeg vurderte lenge på om jeg skulle vente til neste år pga jeg kanskje ikke får brukt båten så mye i år.

Selgeren kunne garantere at prisen på motor vil gå opp igjen neste år fordi produsentene har i alle år subsidiert det norske markedet.

 

Hva tror dere, forsvinner hele gevinsten til fordel for leverandører/produsenter/forhandler etc?

Link to post

Med dagens enkle importsystemer så tviler jeg på at prisen vil stige mye.. En kan fritt handle motor der en vil så lenge den er CE merket og ta den inn kongeriket Norge.. Så dermed vil norske forhandlere fort prise seg ut av markedet om de setter prisen for høyt på deres motorer..

 

Markedet er internasjonalt for slike dingser, og prisene er kun et tastetrykk unna. og shipping agenter vokser på trær, så en kan ha en motor fra Utlandet hjemme før en motor kjøpt i Norge

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg kikket på de svenske prisene i går. I forhold til de, kan ikke markedet i Norge øke prisen veldig mye før det lønner seg å handle i Sverige.

 

Og hvor stor andel av Norges befolkning tror du helt realistisk vil reise til Sverige for å kjøpe en motor? Selv tipper jeg 1%, kanskje! Hvor mange kan hente en 150hk, ta den med i bilen og montere denne selv? Hva med garanti og reklamasjon?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

 

Og hvor stor andel av Norges befolkning tror du helt realistisk vil reise til Sverige for å kjøpe en motor? Selv tipper jeg 1%, kanskje! Hvor mange kan hente en 150hk, ta den med i bilen og montere denne selv? Hva med garanti og reklamasjon?

Godt spørsmål. Hvis prisen er lik, Norge=Sverige, da er det ingen som henter motor i sverige. For hver tusenlapp som skiller vil andelen øke betraktlig.

Men jeg er svært usikker vedr garanti etc. Jeg vil tro at de fleste verksteder vil ha garantijobber. Det er jo butikk det også.

Link to post

Garantien er vel grei, men reklamasjonsretten som er særnorsk vil en miste.. Dog kan det tenkes man må diskutere litt før garantijobber blir utført..

 

Jeg hadde en bruktimport Toyota, som stoppet innenfor fabrikkgaranti som var 3 år, den ble fikset på garanti uten diskusjon av Toyota.. men det er en annen sak

 

Der jeg tror det er penger å hente er å kjøpe CE motorer fra litt lenger unna enn nord Europa.. f.eks USA og midtøsten. Er en flere som går sammen, så går frakten ned og en kan spare gode summer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

De fleste motormerker har vel nå 5-7 års fabrikk-garanti i EU (iallefall i Sverige), så den særnorske reklamasjonsretten betyr kanskje ikke så mye lengre sånn sett.

Suzuki har 7 års garanti i Sverige.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er jo en meget bra garanti, som langt overgår norsk reklamasjonsrett... Så da er det vel lite problem å koble på hengeren på bilen og kjøre til Sverige og handle motor, så dermed tror jeg at om norsk pris vil være mye høyere enn svensk, så øker handelslekkasjen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

For hver tusenlapp som skiller vil andelen øke betraktlig.

Men jeg er svært usikker vedr garanti etc. Jeg vil tro at de fleste verksteder vil ha garantijobber. Det er jo butikk det også.

 

Nå ser jeg at selv du som mener at andelen vil øke betraktelig for hver tusenlapp en sparer er usikker på garanti etc hvilket er mitt poeng. Folk flest er usikre på slikt og kan ikke uten videre reise til Sverige for å kjøpe seg en motor som veier 175 kg, putte den i bilen og reise hjem for å montere denne på båten!

 

Nå er det jo en hypotese, eller påstand, jeg fremsetter, men la oss se på f.eks kjøp av ny bil. Man kan kjøpe en helt ny Toyota i Danmark og spare flere titusener på selv de minste modellene, men hvor mange gjør det i prosent av alle bilene som kjøpes av dette merket? Du kan få bilen levert i/til Norge ferdig registrert, men allikevel er det et fåtall som gjør dette, merkelig hva? Usikker på hvordan dette er i dag, men vet bestemt hvordan dette bildet så ut for et par år siden da jeg sjekket dette nøye med tanke på å importere en ny, alternativt brukt, bil fra Danmark eller Tyskland.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

 

Nå ser jeg at selv du som mener at andelen vil øke betraktelig for hver tusenlapp en sparer er usikker på garanti etc hvilket er mitt poeng. Folk flest er usikre på slikt og kan ikke uten videre reise til Sverige for å kjøpe seg en motor som veier 175 kg, putte den i bilen og reise hjem for å montere denne på båten!

 

Nå er det jo en hypotese, eller påstand, jeg fremsetter, men la oss se på f.eks kjøp av ny bil. Man kan kjøpe en helt ny Toyota i Danmark og spare flere titusener på selv de minste modellene, men hvor mange gjør det i prosent av alle bilene som kjøpes av dette merket? Du kan få bilen levert i/til Norge ferdig registrert, men allikevel er det et fåtall som gjør dette, merkelig hva? Usikker på hvordan dette er i dag, men vet bestemt hvordan dette bildet så ut for et par år siden da jeg sjekket dette nøye med tanke på å importere en ny, alternativt brukt, bil fra Danmark eller Tyskland.

Stor forskjell, det er ikke HK-avgift på båtmotor. Derimot på biler...!

Etter å ha tenkt litt så tror jeg ikke prisen kommer til å bli særlig høyere enn i Sverige, sett bort i fra litt kursendringer etc.

Vedr garanti, så er det flere i Norge som tar seg av garantisaker og tjener penger på det. Når det er 5 års garanti så burde ikke det være stor risiko forbundet med et kjøp. Men det er prisforskjellen og din egen vurdering av risiko som avgjør.

Hadde jeg spart 10.000,- på å reise til Strømstad hadde jeg gjort det :)

Link to post

Forutsetter vel:

 

1. bil med hengerfeste

2. båthenger

 

og at noen tusenlapper er nok for å gjøre hele denne jobben og med svakere forbrukerrettigheter enn om man kjøper den samme motoren i Norge. Nå har jeg aldri sagt at dette er så vanskelig, kun at vi nordmenn er for dovne og rike til å gidde.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hva med alle som har kjøpt overhalte motorer fra alle deler av landet da? Kjørte selv ca. 140 mil tur retur for å kjøpe volvo på tjøme. Kunne like godt kjørt til sverige og kjøpt ny motor i dag når differansen er mye mindre. Slutt å mene noe fordi du ikke hadde giddet. Hva forbrukerrettigheter gjelder for motorforhandlere er vel dette så som så. Glad jeg greier å skru selv og slipper å måtte ha båten stående under en eventuell tvist om rettigheter med en forhandler.

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post

De har ei sjappe i sverige som har tildels oppsiktsvekkende lave priser på en del påhengsmotorer. SEK-kursen er 90,50.

 

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_DF140_ATL__2014_Omgaende_leverans_47776428.htm?ca=1_9&w=3&last=1

 

http://prispressarna.mamutweb.com

 

Men det er en hake:

 

*Silvergaranti*
1års garanti på båtmotorn sedan gäller konsumentköplagen

 

Og f.eks. her http://www.batcompagniet.se/motor.asp?id=117

 

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_DF100___DF115___DF140_52567008.htm?ca=1_9&w=3&last=1

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...