Våtbåt Startet 18.Juni.2014 Del på Facebook Startet 18.Juni.2014 Hei, jeg har bestilt ny båt og fikk en pris uten HK-avgift (Takk kjære FRP/H)... Men, jeg vurderte lenge på om jeg skulle vente til neste år pga jeg kanskje ikke får brukt båten så mye i år. Selgeren kunne garantere at prisen på motor vil gå opp igjen neste år fordi produsentene har i alle år subsidiert det norske markedet. Hva tror dere, forsvinner hele gevinsten til fordel for leverandører/produsenter/forhandler etc? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 eller så er det forhandlaren som legger på ekstre for og ta større del av vinsten som vi forbrukare skulle ha... Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Hørtes ut som en unnskyldning for å sette opp prisene og putte deler av avgiftskuttet i egen lomme spør du meg... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Høres ut som en selger som vil selge, ikke til neste år, men i år! Forøvrig har jeg ingen tro på at vi kundene vil få beholde hele denne besparelsen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Enig Mouche!! det er ikke spørsmål om besparelsen blir igjennhentet, deler av den eller hele beløpet..Men når.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Våtbåt Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Jeg kikket på de svenske prisene i går. I forhold til de, kan ikke markedet i Norge øke prisen veldig mye før det lønner seg å handle i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Med dagens enkle importsystemer så tviler jeg på at prisen vil stige mye.. En kan fritt handle motor der en vil så lenge den er CE merket og ta den inn kongeriket Norge.. Så dermed vil norske forhandlere fort prise seg ut av markedet om de setter prisen for høyt på deres motorer.. Markedet er internasjonalt for slike dingser, og prisene er kun et tastetrykk unna. og shipping agenter vokser på trær, så en kan ha en motor fra Utlandet hjemme før en motor kjøpt i Norge Redigert 18.Juni.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Jeg kikket på de svenske prisene i går. I forhold til de, kan ikke markedet i Norge øke prisen veldig mye før det lønner seg å handle i Sverige. Og hvor stor andel av Norges befolkning tror du helt realistisk vil reise til Sverige for å kjøpe en motor? Selv tipper jeg 1%, kanskje! Hvor mange kan hente en 150hk, ta den med i bilen og montere denne selv? Hva med garanti og reklamasjon? Redigert 18.Juni.2014 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Våtbåt Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Og hvor stor andel av Norges befolkning tror du helt realistisk vil reise til Sverige for å kjøpe en motor? Selv tipper jeg 1%, kanskje! Hvor mange kan hente en 150hk, ta den med i bilen og montere denne selv? Hva med garanti og reklamasjon? Godt spørsmål. Hvis prisen er lik, Norge=Sverige, da er det ingen som henter motor i sverige. For hver tusenlapp som skiller vil andelen øke betraktlig. Men jeg er svært usikker vedr garanti etc. Jeg vil tro at de fleste verksteder vil ha garantijobber. Det er jo butikk det også. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Garantien er vel grei, men reklamasjonsretten som er særnorsk vil en miste.. Dog kan det tenkes man må diskutere litt før garantijobber blir utført.. Jeg hadde en bruktimport Toyota, som stoppet innenfor fabrikkgaranti som var 3 år, den ble fikset på garanti uten diskusjon av Toyota.. men det er en annen sak Der jeg tror det er penger å hente er å kjøpe CE motorer fra litt lenger unna enn nord Europa.. f.eks USA og midtøsten. Er en flere som går sammen, så går frakten ned og en kan spare gode summer Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) De fleste motormerker har vel nå 5-7 års fabrikk-garanti i EU (iallefall i Sverige), så den særnorske reklamasjonsretten betyr kanskje ikke så mye lengre sånn sett. Suzuki har 7 års garanti i Sverige. Redigert 18.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Det er jo en meget bra garanti, som langt overgår norsk reklamasjonsrett... Så da er det vel lite problem å koble på hengeren på bilen og kjøre til Sverige og handle motor, så dermed tror jeg at om norsk pris vil være mye høyere enn svensk, så øker handelslekkasjen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) For hver tusenlapp som skiller vil andelen øke betraktlig. Men jeg er svært usikker vedr garanti etc. Jeg vil tro at de fleste verksteder vil ha garantijobber. Det er jo butikk det også. Nå ser jeg at selv du som mener at andelen vil øke betraktelig for hver tusenlapp en sparer er usikker på garanti etc hvilket er mitt poeng. Folk flest er usikre på slikt og kan ikke uten videre reise til Sverige for å kjøpe seg en motor som veier 175 kg, putte den i bilen og reise hjem for å montere denne på båten! Nå er det jo en hypotese, eller påstand, jeg fremsetter, men la oss se på f.eks kjøp av ny bil. Man kan kjøpe en helt ny Toyota i Danmark og spare flere titusener på selv de minste modellene, men hvor mange gjør det i prosent av alle bilene som kjøpes av dette merket? Du kan få bilen levert i/til Norge ferdig registrert, men allikevel er det et fåtall som gjør dette, merkelig hva? Usikker på hvordan dette er i dag, men vet bestemt hvordan dette bildet så ut for et par år siden da jeg sjekket dette nøye med tanke på å importere en ny, alternativt brukt, bil fra Danmark eller Tyskland. Redigert 18.Juni.2014 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Våtbåt Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Nå ser jeg at selv du som mener at andelen vil øke betraktelig for hver tusenlapp en sparer er usikker på garanti etc hvilket er mitt poeng. Folk flest er usikre på slikt og kan ikke uten videre reise til Sverige for å kjøpe seg en motor som veier 175 kg, putte den i bilen og reise hjem for å montere denne på båten! Nå er det jo en hypotese, eller påstand, jeg fremsetter, men la oss se på f.eks kjøp av ny bil. Man kan kjøpe en helt ny Toyota i Danmark og spare flere titusener på selv de minste modellene, men hvor mange gjør det i prosent av alle bilene som kjøpes av dette merket? Du kan få bilen levert i/til Norge ferdig registrert, men allikevel er det et fåtall som gjør dette, merkelig hva? Usikker på hvordan dette er i dag, men vet bestemt hvordan dette bildet så ut for et par år siden da jeg sjekket dette nøye med tanke på å importere en ny, alternativt brukt, bil fra Danmark eller Tyskland. Stor forskjell, det er ikke HK-avgift på båtmotor. Derimot på biler...! Etter å ha tenkt litt så tror jeg ikke prisen kommer til å bli særlig høyere enn i Sverige, sett bort i fra litt kursendringer etc. Vedr garanti, så er det flere i Norge som tar seg av garantisaker og tjener penger på det. Når det er 5 års garanti så burde ikke det være stor risiko forbundet med et kjøp. Men det er prisforskjellen og din egen vurdering av risiko som avgjør. Hadde jeg spart 10.000,- på å reise til Strømstad hadde jeg gjort det :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Er vel bare å henge båthengeren bak bilen for dra til Sverige for å få montert den nye motoren til en hyggelig pris. Så er det bare å stoppe på grensa for å få ordnet i tollpapirene på tilbaketuren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Forutsetter vel: 1. bil med hengerfeste 2. båthenger og at noen tusenlapper er nok for å gjøre hele denne jobben og med svakere forbrukerrettigheter enn om man kjøper den samme motoren i Norge. Nå har jeg aldri sagt at dette er så vanskelig, kun at vi nordmenn er for dovne og rike til å gidde. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
cosmo Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Hva med alle som har kjøpt overhalte motorer fra alle deler av landet da? Kjørte selv ca. 140 mil tur retur for å kjøpe volvo på tjøme. Kunne like godt kjørt til sverige og kjøpt ny motor i dag når differansen er mye mindre. Slutt å mene noe fordi du ikke hadde giddet. Hva forbrukerrettigheter gjelder for motorforhandlere er vel dette så som så. Glad jeg greier å skru selv og slipper å måtte ha båten stående under en eventuell tvist om rettigheter med en forhandler. Redigert 18.Juni.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) De har ei sjappe i sverige som har tildels oppsiktsvekkende lave priser på en del påhengsmotorer. SEK-kursen er 90,50. http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_DF140_ATL__2014_Omgaende_leverans_47776428.htm?ca=1_9&w=3&last=1 http://prispressarna.mamutweb.com Men det er en hake: *Silvergaranti*1års garanti på båtmotorn sedan gäller konsumentköplagen Og f.eks. her http://www.batcompagniet.se/motor.asp?id=117 http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_DF100___DF115___DF140_52567008.htm?ca=1_9&w=3&last=1 Redigert 18.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andersb Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Slk forhandlerne håndterer feil her, kan man jo likegjerne handle fra sverige, usa eller hvor man vil. Har selv hatt diskusjonen med forhandler på både outboard, og drev som mener det er unormal bruk som gjør at ting kvelder etter 2 år og måttet betale selv for å ikke få ødelagt sesonger grunnet trenering. Redigert 18.Juni.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) s Redigert 18.Juni.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Har hørt rykter om at forhandlere allerede har fått beskjed fra distributør at prisene vil gå opp. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
cosmo Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Det er vi som er markedet..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.