Jump to content

Montering av ankervinsj - Hvordan forsterke skrog?


Ibiza24

Recommended Posts

Jeg skal montere en ankervinsj på en Ibiza 24 og tror jeg bør forsterke skroget hvor ankervinsjen skal henge. Den blir montert i ett av skottene bak på båten og vil stå ca. 90 grader i forhold til retningen på tauet. Jeg kommer til å bruke en svanehals på utsiden av skottet.

 

Jeg ser for meg å montere en plate på innsiden av skottet slik at trykket blir bedre fordelt. Noen som har erfaring med hvilke type materiale som kan brukes til dette formålet? Ser for meg altenativer som kryssfiner, metall, plexi, etc. men har ingen erfaring å støtte meg til. Det er jo også viktig at jeg kan lage hull med tanke på bolter etc. uten for store problem.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en veldig god ide. Har kikket på en del installasjoner, og det er mange som har gjort det "enkelt". Har tenkt mitt om hvor lenge glassfiber'n vil holde når det kommer noen skikkelige røsk.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Gjorde tilsvarende på en Askeladden i fjor. Brukte vannfast 22 mm kryssfiner - dette gir bra feste for selve vinsjen i tillegg til bra avstiving.

Bruk så stor plate som du har plass til for å fordele trykket best mulig.

 

Det skader ikke å lime plata i tillegg til å skru. Og husk syrefast hele veien! :thumbsup:

Redigert av fredrant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville heller ha brukt kryssfiner, da laminert tre er veldig sterkt. Avhengig av kvalitet kan MDF nærmest sammenlignes med solid papp, selv om det finnes fuktbestandige varianter også av denne typen. Styrkemessig er vanlig MDF mykere (punktvis) enn f.eks. ei forskalingsplate. Alternativt HDF som er noe sterkere om du absolutt vil ha fiberplate. Fordelen med kryssfiner er at skikkelig finer er sterkt, enkel å bearbeide og lett å få tak i over alt. Bør oljes/lakkes/males i endeveden for å unngå eventuell vannintrengning med delaminering til følge.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MDF er trefiber og vil suge vann i et fuktig miljø. Kryssfiner som er limt opp med vannfast lim er langt å foretrekke i en båt. Kryssfineren er også sterkere, og jeg tror du vil kunne dra boltene kraftigere til uten å få deformasjon omkring boltepunktet.

 

Redigert: Her var Hakkanen litt før meg med samme info ser jeg :wink:

Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Ja, løsningen til Komodo/Hulda vil nok sikkert være den beste og mest professjonelle. Jeg gikk for en litt mer amatørmessig løsning ettersom jeg ikke har lett tilgang på alu-plater. Kjøpte en plate av polyuretan fra SeaSea til NOK 199,- og la dobbelt. La videre fire gode klatter med sika mellom skrog og plate slik at noe av rykkene som måtte komme fra vinsjen blir "tatt opp" i disse. Dette har fungert helt glimrende for min del nå i 5 år og selve polyuretan materielet er vel evigvarende målt i min livstid. Dessuten er materialet lett å jobbe med og du kan sage og borre så mye du vil. MEN, sikkert mest profft å gå for alu..........

 

https://www.seasea.no/plast-glassfiber/distansemateriale/distansemateriale-bonocell/polyuretanskiva-inotan-pur-40mp

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Monteringen gikk helt fint men hadde brukt nokså mye tid i forkant på å være nøyaktig med tanke på hulltagning både for svanehalsen og for gjennomføringen på badeplattformen bak. Pass på å få svanehalsen montert så høyt som mulig og så langt forover i båten du klarer. Da blir det mer plass til tau med tanke på fall og dessuten lettere å komme til å rommet. Lag deg også en "pakning" med sika når du monterer svanehalsen ettersom skroget er litt buet i området hvor den monteres. Vent noen dager før du skrur til med kraft slik at sika'en får tørket/stivnet. Ellers var det en relativt grei jobb. Ja, og husk selvfølgelig god nok dimensjon på strømkabel slik at du ikke får mer spenningsfall enn nødvendig.

 

Helt toppers med elektrisk ankervinsj,  sannsynligvis den beste investeringen jeg har gjort på denne båten !  :thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Glimrende tips😊👍🏼
 

Pga trimflaps så må jeg montere gjennomføringen på badeplattform ganske langt bak. Hvis jeg da ikke «følger etter» med ankervinsjen (monterer lenger bak) så vil jeg få en vinkel på tauet som gjør at det helt øverst på ankerrullen vil gli på beslaget, og ikke på rulla(vurderer å drille nye hull til den øverste rulle for å få løftet tauet en tanke) Gjør det det hos deg?

 

Vinsjkontrolleren, satte du den på babord side i nærheten av vanntanken? Og mottaker til fjernkontroll (hvis du har) på innsiden av dashbordet?

 

Har du noen bilder av monteringen hadde det vært helt glimrende😊

Redigert av Burns (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jo glimrende ut det der, tusen takk for bilder. De kommer godt med😊 Stemmer det at du har koblet strøm til fjernkontrollmottaker på samme koblingspunkt som der strømkablene fra batteri er koblet på vinsjkontrolleren? 

Har vært litt redd for at ankeret (Bruce) kan komme til å hekte seg på trimflapsen jeg så har tenkt at jeg må ofre badestigen og flytte ankerrullen lenger bak. Har du Bruceanker?

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Jeg kan ikke helt huske detaljene men Positiv (Rød) kabel fra fjernkontroll til batteri skal sikres med en 5A sikring. Husker ikke helt hvordan dette ble koplet men antar jeg hentet strøm direkte fra batteriet via et sikringspanel jeg har installert ved siden av batteribanken. Negativ (Sort) ble nok koplet direkte mot styringsenheten til vinsjen vil jeg tro.

 

Power.JPG.92e236131a948a271a04ef247fe08a6b.JPG

 

Jeg vurderte også Bruce anker men landet på et Engbo skålanker p.g.a. mer passende form. Det har fungert helt glimrende nå i over 5 år i indre Oslofjord. Greit å legge til at jeg stort sett bare overnatter på godværsdager og slik sett har jeg nok aldri hatt behov for noe anker med bedre feste. Men jeg husker godt at jeg ble advart mot "skåla" av flere båtkjennere som påstod at det ikke ville sitt godt nok. Det har dog vist seg å ikke stemme for mitt bruk. Noen ganger sitter det så godt fast at jeg må bruke motorkraft for å få det løst..... :)
 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...