Jomes Startet 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2014 Jeg er ingen elektrikker, og vil nok aldri bli det. Har prøvd tyde tegninger etc, men jammen ikke lett å tyde. Derfor forenklet jeg i korte trekk på tegningen hvordan batteribank,start batteri er koblet sammen ift min problemstilling. Problem 1 er : Jeg har to en polede brytere som gjør man kan styre strøm forbruk mellom batteribank og forbruksbat. Disse to har 3 trinn. Vri til venstre som er av, Rett opp er på, og til høyre vet jeg ikke ? Problemet er at jeg slår av feks batteribank bryter og setter på bryter for start batteri, og tester bryter for kjøleskap starter dette, det har det ikke gjort tidligere. KUN når jeg har vridd om bryter batteribank på, og start batteri av. Hvorfor ? Det hører med jeg for 3 uker siden byttet batteribank, og noe galt har jeg gjort, men hva ??? Noen som kan forenkle problemstillingen, ved å tyde tegningen min ? Håper dra med barna på sjøen lørdag, og ville gjerne hatt dette i orden :) Og ser du på tegningen min er en kabel tegnet inn som grønn,,,,,skal den være der ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Microcefalus Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Du sier at batteribryterene dine kan vris i tre posisjoner. Det kan hende den tredje og ukjente posisjonen er for å velge batteribank. Altså: venstre=av, rett opp=batteribank 1, høyre = batteribank 2. I så fall klarer du deg med én bryter hvis du kobler dette riktig. Hos meg har jeg koblet batteriene gjennom en slik treveis bryter. Hvis jeg setter bryteren i posisjon 1(forbruk) bruker hele det elektriske systemet i båten forbruksbanken. Hvis jeg setter bryteren i posisjon 2(startbatt) bruker hele båten startbatteriet. På denne måten fungerer startbatteriet mer som et backup batteri. Ofte starter jeg båten på forbruksbanken. Alternativt kan man vel koble startbatteriet direkte til startmotor, med en laderegulator. Da starter motoren alltid ved hjelp av startbatteriet, lader opp dette først, for så å lade forbruksbanken. Resten av det elektriske systemet er isolert fra startbatteriet. Redigert 19.Juni.2014 av Microcefalus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Bryteren din kan jeg ikke svare for. Jeg er vandt med "av/på" eller "av-1-all-2" brytere, og du har "Av-på-??" Eller har du to ulike brytere, en på hver krets, men med 3 stillinger på hver ? Men den grønne streken din i tegningen skal neppe være der nei. For da har du ikke 2 banker, men 1, og hadde heller ikke trengt hver sin ledning fra dynamo til start og forbruk. Bakdelen er at når forbruk har tappet ned, så har du ikke startkraft i reserve.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dinamo Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Det einaste eg kan sei utifrå tegningen er at den ledningen som er tegna grønn, skal ikkje vera der. Prøv å tegna og / eller ta bilde av desse batteribryterne, då blir det lettare å hjelpa videre Magne Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Bryteren 0,1,2,1+2 fordeler plussledningen fra generatoren til batteribank 1, batteribank 2 eller begge to, der de i praksis er parallellkoblet (slik som om den grønne ledningen var på plass). Når du starter setter du bryteren på 1 og tar strøm for start fra startbatteriet. Når motoren har startet er det flere muligheter. Noen liker å kjøre en kort stund for å lade opp startbatteriet (en start av en bil trekker omtrent 2Ah), for så etter en stund skru bryteren over to 2 for å lade forbruksbatteriet. Du kan altså la den stå på 2 helt til du skal starte igjen. Noen har den på 1+2 mens motoren går, men bankene skal ikke være parallellkoblet når motoren ikke går, dette er lett å glemme, så posisjon 2 er nok det beste alternativet. Til slutt det aller viktigste, du må aldri sette bryteren på 0 når motoren går. De har generatoren ingen steder å sende strømmen og spenningen kan stige så høyt at både generator og alt som er koblet til kan ta skade. Du kan komme rundt disse problemene med en relé som fordeler ladestrømmen, da er det bare å slå på hovedbryterne og så er det "tut og kjør" ! Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Zach Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Det ser ut for at både start og forbruk er koblet i parallell (selv uten den grønne). OK når motoren lader, men ikke OK når motoren står. Du bør helst ha et system som skiller batteriene automatisk når motoren ikke lader. Dette kan enten ordnes med et rele (som nevnt ovenfor) som får styring fra D+ på dynamoen, eller et voltsensitivt rele (VSR) som mange bruker. Dette er beskrevet i mange tråder her på BP. Sjekk med et søk. Obs tykke kabler fra batteri minus til motor gods og fra batteri pluss til starter. Redigert 19.Juni.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Takk for svar dere. Men hendvender meg til siste mann.....hvordan kan de være koblet pararellt selv ute nden grønne ? forklar,,,,,,,, Så til dere andre , I våres hadde jeg kun tre batterier , 2 forbruk, og 1 start. Jeg byttet samtlige ut, pluss satt in et ekstra. Jeg var nøysom med å legge merke til hvordan disse var koblet fra før. Det at banken og forbruk ikke er sklt under forbruk begriper jeg ikke, må være noe jeg har unlatt å gjøre, eller glemt, fordi tidligere kunne jeg switce av start som forbrukt. Det går nemlig ikke noen kabler fra start batteri til utstyr, lamper kjøleskap etc......kun som på tegningen. Hvorfor gir start batt strøm til kjøleskap etc ?? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Microcefalus Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Takk for svar dere. Men hendvender meg til siste mann.....hvordan kan de være koblet pararellt selv ute nden grønne ? forklar,,,,,,,, Fordi begge batteriene er koblet på plusspolen på dynamo. For å skille de fra hverandre må du ha en bryter eller et relé her. Det kan hende du har det i båten, men det fremgår ikke av tegningen. Redigert 19.Juni.2014 av Microcefalus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 hvor er det mest sannsynelig den rele`n sitter,,,,,fordi jeg må nødt til å ha oversett noe når jeg installerte de nye batteriene, det er de eneste endringene jeg har gjort,,,samt jeg brukte de samme kablene som forrige batteribank. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Zach Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 De releene som er nevn ovenfor er ikke noe standard. Er du sikker på at tegningen er riktig? Det er første gang jeg ser at det er to kabler fra B+? på dynamo (er de koblet til samme punkt på dynamoen?). Hvis det er to kabler til lading, bør begge være tykke kabler. Hvis det er en tykk og en tynn, har du kanskje tegnet feil. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Iflg manualen til VP2003, er det en tykk 10 mm2 kabel fra dynamo B+ (lading) til starter (hvor startkabel fra batteri er koblet). Så er det tynn kabel fra W til turteller og en tynn tynn kabel fra D+ til ladelampen. Så er det en tykk kabel fra dynamo B- (jord) til gods på motoren eller til gods på starter. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Noe er opplagt feil tegnet. Se på batteriene, det minste er 70 amp. Det går ikke 50mm2 batteriledning rett fra batteriene til dynamo. Når slikt kobles rett på går det om starter og + der. Saken er at + fra batteriene bør gå innom denne bryteren du prater om. Har du kun tre posisjoner kan du velge å sette opp forbruk, start og forbruk+start i bryteren, Alternativt har ikke bryter forbruk + start, kun 0/av i stedet. Den siste kan forklare hvorfor det går to + ledninger fra dynamo, selv om dette også er sært, men da vil du lade begge bankene samtidig. Men hele oppsettet er egentlig litt feil, slik som det er tegnet her. . Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) Da prøver jeg meg igjen gutter .MED NY TEGNING. Har vært i båten og tegnet litt på nytt......fra dynamo / starter sees 3 stk kabler bort til startbatteri og forbruksbank. To stk røde + , en tykk og en litt smalere som muligens er til lading ???? Så den tykke svarte -- minus slik jeg ser det utifra mitt syn.....skal det ikke være mulig at startbatteriet er koblet til instrumenter,,som kjøleskap,,stereo gps etc......dette virker når jeg slår på startbatteriet, og slår av forbruk. Slår jeg av startbat bryter og setter på forbruk virker det også. Bryterne er kun av og på. Hvordan lader startbatteriet utifra tegningen ? Redigert 20.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Dreamer Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Er alle 4 plusskablene koblet sammen i det du kaller kjøleribbe for + på tegningen? Hvor er forbrukerne koblet til? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 2 av de pluss kablene er koblet sammen,,,,den røde fra lader/dynamo pluss koblet med landstrøm pluss, jeg regner med med det jeg kaller "kjøleribbe" ,,,bare er for å fordele + pluss ? kjøle ned. ?? Regner med de er koblet sammen der ja . Hvor forbrukerne er koblet til synes ikke,,,har faktisk Ikke funnet det. Dette er kun det jeg ser rundt batteripark og kabler, landstrøm. Hvordan lader startbatteri ift tegningen ? Den tynne røde fra dynamo...skal den til forbruksbanken og startbatteri ? eller lader også den 10 mm kabel fra starteren....?? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Disse kjøleribbene er vel kanskje skilledioder. Det hadde vært greit med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) Hvis det er koblet som på tegningen, slår du bare av og på lading med de to bryterne, en for startbatteri og en for forbruksbatteriet. Hvordan bryterne kontrollerer forbruk er umulig å si uten å vite hvor forbruket er tilkoblet. De to bryterne, er det vanlige batteribrytere eller av en mindre type? Hvis startkretsen skal ha noen mening, går den tykke, røde kabelen fra startbatteriet til startmotoren (kanskje 100 mm2?). Da isolerer man startbatteriet med denne bryteren. Koblingsstykke med kjøleribber finnes vel ikke, så da snakker vi kanskje om skilledioder som hegra er inne på. Redigert 20.Juni.2014 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 disse bryterene er sikkert noe gammelt standard . jeg drar de litt ut....så deretter vrir jeg dem til høyre,,,rett opp, ,,eller til venstre. slik dem står nå ,,,,er de av når jeg vrir de til venstre,,,,,,på når de står rett opp. De indikerer bare av/på . Trur de er vanlige batteribrytere. Så du mener de kun styrer lading ? og ikke forbruk Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) og,,,,eller men ,,hvordan lades start batteri ? den tjukke 10 mm kabel til /fra starter ,dynamo.....gir den lading,,,eller er det den tynne røde som gir lading. Evnt hvordan lades batteriene slik du leser tegningen min ? Starbatteriet hvordan lades dette via landstrøm ? slik du leser tegningen Redigert 20.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Dinamo Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Eg har ein sterk mistanke om at denne kjøleribba er skilledioder, ja. Og videre, den er ikkje kobla etter hensikten, om tegningen er rett. Men, om du slår på bryteren for startbatteri, og kjøleskapet starter går strømmen slik: Frå startbatteri til batteribryter, tegnet med tynn rød strek. Videre gjennom batteribryteren og til koblingsskruen på dynamoen, tegnet med tykk rød strek. Videre frå koblingsskruen på dynamoen, gjennom den andre ledningen til "kjøleribbe" gjennom denne og til batteribryter forbruk, der kjøleskapet henter strøm. Det kan vel ogso sjå ut som at nokon har vore misfornøgd med ladinga, når der er lagt ein ledning frå dynamoen og rett til startbatteriet, og samtidig lagt begge utgangane på "kjøleribba" til forbruksbatteri. Kom med eit godt bilde av den "kjøleribba" so vi ser kva det er for noko rart. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Den tjukke raude ledningen frå dynamo og direkte til batteribryter er den som har med lading til startbatteriet, ja Lader, landstrøm leverer strøm til "kjøleribba", på samme kontakt der er ledning til dynamo, strømmen går dit og derfrå gjennom den tjukke ledningen til startbatteri. Lading av forbruksbatteri, både frå dynamo og landstrøm, går gjennom "kjøleribbe" som eg held sannsynlig er skilledioder, og videre til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) Kjøleribba er alluminum med riller.....med skruer på..., det er er alt. legger en kabler innpå skruen,,,strammer til med mutter. Så du mener den "tykke kabelen" gir lading,,,,eller den tynnere røde ? eller begge. Googlet litt....er nok en skillediode ja. Redigert 20.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Jeg googlet litt,,,"kjøleribba " er en skillediode. :) Hvilken av de kablene jeg tegnet inn er "lading" , den tykke 10 mm , eller den slankeste ? Hva er den slankeste til ? og den tykkeste ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Den tynne kan være sensekabel. Den føler laderspenningen inn på diodene. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) Slik eg les den tegningen, so lades startbatteriet via den tjukke ledningen frå dynamoen, mens forbruksbatteriet lades via den tynne ledningen, og via den skilledioden (som slik dette er koblet, ikkje skiller noko som helst) Edit: Om den tynne er sensekabel, so måler den ikkje spenningsfall i diodene, som den absolutt burde Redigert 20.Juni.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.