Jump to content

Mystiskt problem på Spjærøykrysser'n

Ali K.

Recommended Posts

Hei

Ser meg nødt til å poste her på forumet om dette problemet, setter pris på all tilbakesvar.

Kjøpte meg en spærøykrysser sist vinter som jeg nå har pusset opp og er klar for vannsesongen 2014

båten ble satt på vannet og motoren ble startet, satt på gir og så.............................

Fikk ikke kjørt verken forover eller bakover.

Lignende problem hadde forrige eier, han mente at det var girkassen som hadde røket ( Borg Warner 72c )

En lignende kasse ble kjøpt av meg og montert i og alt så ut som det stemte. Mens jeg stramma bakflense på kassa i propell akselen så hadde jeg hjelp av tidligere eier til å holde propellen så den ikke gikk rundt mens jeg strammet boltene på plass ( Før båten ble satt i vannet )

Det vi trodde kunne være problemet var propell kilen.

Nå mens den ligger i vannet prøvde jeg å gasse til men det spilte ingen rolle hvor mye jeg gasset til, propellen gikk ikke rundt noe fortere.

Propell akselen bak gikk rundt som den skulle og det var nok olje og trykk i kassa.

Men så tenkte vi at det kanskje ikke var propell kilen alikevel siden det var noen som holdt i propellen mens jeg strammet til boltene på akselen ?? Er det nok krefter i 2 karer å holde igjen en " løs " propell ?

Eller er propellen tettere på akselen pga tyngden mens den ligger på land ( med tanke på at ting veier mindre under vann )

Propellen er av ukjent type

PS : Clutchen så veldig grei og fin ut når vi monterte i den " nye " borg warner kassa.

Håper på raskt svar før søndagen, for da har jeg avtalt å bli slepet for å demontere propellen. Ønsker da å høre om andre som har hatt lignende erfaring eller hørt om noe slikt før jeg setter igang.

Takk

Redigert av Ali K. (see edit history)

Hvis akslingen går rundt som den skal (begge veier?), må man formode at gearet er i orden. Går ikke propellen rundt, må det være noe i veien med monteringen, f. eks at kilen mangler. Husk at propellen er mye tyngre å drive i vann enn i luft, det kan være derfor alt ser normalt ut på land. Her må du nok demontere propellen og sjekke kon og kile. Lykke til!

Ja akslingen går rundt begge veiene og vi klarer ikke å stoppe den fra å gå rundt ved å tråkke på den ( men tanke på om det er lite trykk i kassa )

Hva annet kan det isåfall være ?

Når forrige eieren fikk det problemet når han var på sjøen så mente han at den tidligere kassa stoppe å snurre akslingen begge veiene, han ble slepet på land og der har båten stått i litt over 3 år.

Når du lenger oppe i tråden sier at akslingen går rundt som den skal, oppfatter jeg det slik at akslingen går rundt den ene veien når gearet står i "forover" og den andre veien når gearet står i "akterover". I disse to stillingene skal du ikke kunne holde igjen akslingen. Står gearet i fri, skal akslingen ikke rotere. Er det slik det er?

Ja det stemmer helt med det du nettop skrev

Så da gjenstår det om det egentlig er kilen det er snakk om ? Jeg mener slik at hvis tidligere eieren mente at akslingen ikke gikk rundt for 3 år siden og mente at det var et girkasse problem ( men han var ikke 100% sikker ), så hvordan ellers kan kilen ruste / gå i stykker i mellom tiden mens den ligger på land ?

Og i tillegg det at når jeg monterte på kassa og boltet bakflensen i akslingen så holdt han godt igjen på propellen mens jeg strammet, propellen holdt akselen stille. Er vel ikke nok krefter i 2 menn å teste om propellen er løs på denne måten ?

Håper det har noe mere å si

Jeg tror du grovt overvurderer de krefter en person kan belaste propellen med i forhold til de krefter motoren yter. Du kan ikke sammenligne på den måten. Du kan jo prøve å holde igjen en bil med 200 hk dieselmotor når den rusler på tomgang bortover flatmark på førstegear.

Testkjøring på land, merk at propellakslingen ikke skal gå lenge før du knekker aksellagre (cutless) og mulig tetning.

Det beste du kan gjøre er å plukke av propellen og sjekke om det er full kile der. Om propellen har snurret en del på akslingen er det mulig at konene på propellen og akslingen er defekt.

Dette må det kunne gå an å finne ut av.

Hvis du kobler inn gearet når motoren går, snurrer akselen rundt da? Og hvis du øker turtallet, snurrer akselen fortere da? I tilfelle, prøv å stå på brygga (eller få en til å gjøre det) mens du gjør samme prosedyre, og se etter om propellen går rundt når aksel går rundt. Hvis ikke er jo årsaken åpenbar.

En kile går ikke i stykker når båten står på land...

Da fikk jeg båten opp på land igjen

Det viste seg at det var en propell feil, men for en feil.

Legger nedenfor inn noen bilder med beskrivelser da jeg er i tvil på hvordan jeg skal fortsette videre.

bilde

Bakhuset til propellen så tydelig ut til å ha vært sveiset inn ved bruk av en skive i bakenden, sveisejobben ser grei ut på utsiden, men på innsiden ser det ut som at det ikke fikk god nok kontakt. Så denne usle sveisejobben var alt som fikk propellen til å gå rundt, for inni var det verken en kone form eller en kile / splint.

bilde

Her ser vi på et par sveiseperler som lå igjen etter at jeg rengjorde denne delen litt, dette er bakre propell huset.

Det er litt vanskelig å se men dette er 2 forskjellige deler, det er propellhuset og et jernrør som sitter meget godt inni, og dette jernet har ingen anntydning til spor på innsiden for å tillate plass til kilen.

bilde

Her er forsiden av bakre propellhus mens den fortsatt sitter i propell akselen. Pilen peker mot jernrøret som sitter i. Kjenner godt til at slike " jernrør " følger med i de fleske propelakslene slik at propellen kan monteres oppå. Men her sitter den fast i propellhust. I tillegg så ser man at det ikke er plass til noe kile eller noe annet med tanke på hvor trangt det er.

bilde

I dette bildet ser man at ytre akselen er i dårlig stand, sveiseklumben (1) som mest sannsynlig ødlegger for sentreringa, midtdelen (2)hvor propellen sitter er hakkete og ytre del (3) så er en del gjenger knekt av.

Karen som gjorde dette her er ikke iblandt oss lenger, så jeg har bare jobben hans som referanse å gå på.

Mulighetene som jeg har er

1 - ta ut akselen, få den på en dreiebenk og slipe den fin igjen,så få fjernet jernet som sitter i propellen og kjøpe nytt som har spor i for en splint. ( bekostelig )

2 - borre 2 hull i propellen og sette inn 2x 10mm bolter som går inn i splint sporet på akselen og sveise den på nytt samme sted ( kjapp fiks, men hvor lenge vil det holde ? )

3 - satse på ny(brukt) aksel ( kanskje en propell også )

Målte akselen min på ca lengde 235cm ( sikkert kortere, men bedre med litt lengre enn kortere ) og diameter på 41mm

Har dere eller noen dere kjenner en slik aksel tilgjengelig ? isåfall si ifra så bli vi enige :)

Eller ønsker jeg gjerne andre / bedre fremgangsmåter ifra dere

Hva ville du gjort ?

Alt ser litt merkelig ut - det ser ut som vribar propell eller har vært? Hva holder bladene i rett posisjon?

Er det kilespor i propell "huben" som matcher det i akslen? Hvis ja,

Hvis du kjenner noen med mekaninsk erfaring og håndlag kan du forsøke følgende.

Få tak i riktig kile, gjerne 2 for sikkerhets skyld.

Start motoren med kjøling, sett den i gir, bruk en maskinfil litt på skrå og rett opp konen på akslen og beveg den frem og tilbake over konen.

Når den er tilstrekkelig bra brukes smergelpapir på filen mot akslen med samme prosedyre til resultatet er tilfredsstillende, smergelband kan også brukes alene mot akslen men det er viktig at konen opprettholder passformen/vinklen.

Propellhubens innvendige kon kan man "file til" med en rundfil, (dvs fjerne spor og uregelmessigheter) først bare fil hvis uregelmessigheten er betydelig og etterhvert med smergelpapir på rundfilen som på akskslen. Kan evt benytte en halvrund fil om den passer i hullet på propellhuben.

Jeg har benyttet denne metoden på en svinghjulstapp og et svinghjul som så like ille ut som akslen din og som holdt i alle år etter.

Der benyttet jeg kun smergelband på tappen siden motoren ikke kunne startes men med litt håndlag går det greit. Litt bredt band gir best kontroll med flaten.

Underveis i slipingen kan man sette propellen på akslen og dreie den rundt litt for å se hvor "skoen trykker" - dvs merker på aksel eller propell for å finne ut om det må til ytterligere tilpassninger.

My 5 ¢ som de sier "over there"

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Takk for svar @Bay_liner

Men vi gikk for alternativ 2 lenger opp i posten min da det viste seg å være stabilt nok til å fungere til neste sesong.

Men atter et problem jeg møtte på båten idag når den ble satt ned ifra slippen

Startet opp motoren og den tok i og hadde lyst til å starte, men etter 3 forsøk hørtes det ut som om batteriet døde sakte med sikkert ( hørtes ut som lavt batteri ) selvom jeg egentlig hadde ladet dette batteriet fult på forhånd, satt inn det andre batteriet og etter 3 / 4 forsøk så hørtes det også ut som det batteriet begynte å bli tomt.

Disse batteriene er kanskje ikke 100% nye, men jeg burde ha fått en start på motoren. ( brukte samme batteriene når jeg sist startet den opp )

Det er 2 stk 12V 90amp

Tok ut batteriet til varebilen som jeg vet er fullt og prøvde det, med like symptomer som oppe

Er klar at starteren kan gå varm, men ikke etter 3 eller 4 ikke alt for lange forsøk `? Hva kan det være ? Kan jeg ha hatt dårlig flaks med alle 3 batteriene ? eller er det noe annet ?

Du må nok beskrive dette litt nærmere.

F.eks. hvor lenge kjørte du startmotoren om gangen?

Gikk startmotoren rundt med naturlig turtall når du koblet til batteriet fra bilen?

Tente motoren overhode?

Hva slags motor har du?

Har du åpnet dieseltilførselen?

Har du diesel fram til dysene?

God morgen

Startmotoren kjørte jeg ikke lengre enn 4 til 5 sekunder om gangen maks for at den ikke skal gå varm

Når jeg koblet varebil batt. fikk jeg samme symptomer dvs. høyt turtall frem til ca 3 forsøk før jeg fikk " dårlig batteri " gange

Motoren fikk jeg ikke tenkt, men den har vært startet ei uke før.....ikke lett start, måtte gløde et par 2-3 ganger før den startet.

Dette er en Mercedes 6 cyl. som har blitt marinisert, OM12 eller OM21 ifra ca 1970 tallet

Dieseltilførselen er på

Diesel kommer frem, så jeg har fått startet den tidligere.

Ta hensyn til at motoren har stått stille i 3 år før vi fikk lufta den og fått start på den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...