joachimo Startet 20.Juni.2014 Del på Facebook Startet 20.Juni.2014 (redigert) Har søkt litt på forumet, men ikke funnet så mye tips rundt akkurat dette. Vindskjermen på båten ar ganske bøyd i toppen (se bilde), og jeg funderer på en budsjett-fix på dette i høst. Planen er å kjøpe 4mm plexi på Biltema (det får duge, fikk pris på over 2000 spenn pluss over 1000 i frakt fra plastkompaniet for "skikkelige saker"), demontere vindskjermen og plukke den i biter, så bruke de gamle ripete oppsprukne rutene som maler for å skjære til nye. Så er det å få rettet ut den øvre profilen som blir utfordringen. Har noen råtips på dette? Kan ikke tenke meg at jeg er første med bøyd vindskjerm som har tenkt på å prøve å rette opp dette :p Varme opp og banke rett med (gummi)hammer mot et flatt underlag? - Da er jeg redd at jeg bare ender opp med å slå profilen flat før jeg retter ut bøyen. Mulig jeg kan unngå dette om jeg bare slåt på "toppen" av profilen. Men tåler en slik aluprofil å varmes opp mye? Sette kneet mot bøyen og gjøre manuelt? Vanskelig å få den skikkelig rett. Til slutt er planen å pusse ned profilene, lakke dem opp igjen i sort (eller muligens sølvgrå) hammerite og montere de nye rutene med tec7. Redigert 20.Juni.2014 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Ikke bruk varme på aluminium. Disse profilene er lagd av en legering som mest sannsynlig består av aluminium, magnesium og litt annet. I prinsippet endrer du egenskapene (ødelegger) ved temperaturer over 150c og det hjelper ikke for å lettere rette de. Det kan hende at du greier å rette de med "engelsk knebøy", men vær forsiktig, dette blir sprøtt med alder og mekanisk påkjenning, de er sikkert svekket allerede. Kanskje har de ripefri plast hos en glassmester? Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Den er ikke så sprø. Bøyen var enda værre før, så fremre vinduet på babord side ikke engang gikk i sporet på profilen oppe. Dette klarte jeg å grovbøye til med rørleggertang, og materialet virker rimelig mykt. Derfor det første som slo meg var å legge den mot et flatt underlag og forsøke å forsiktig banke den rett. Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hvis du hadde sett den med et elektronmikroskop hadde du nok kasta den i søpla :-) Du endrer kornstrukturen veldig ved bøying. Vær forsiktig med tenger og annet som lager merker, det sprekker før du aner. Bruk polstring. Å rette mot noe flatt er nok en bra start men du må bøye videre for å få den rett og da er det lett å overstresse et område. Pass på så ikke den blir flat. Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hehe, det er mye mulig. Det er også mye mulig den bare får bli som den er, og at jeg satser på at nye ruter som ikke er fulle av riper og sprekker, fjerning av et lass sikaflex som er griset over alt kombinert med lett pussing og opplakkering får være nok. Som sagt er dette en budsjettløsning så begrenser seg hvor fantastisk finish man kan forvente uansett hva jeg ender opp med å gjøre. Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
ivar Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 jeg fikk ødelagt døra på min yamarin , den var skikkelig bøyd. Klarte å demontere den og fikk retta opp alt. Brukte skrustikke med polstring, samt litt hydraulpresse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lady B Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Prøv å legge en trekloss på hver side av lista, og klem dem sammen med etpar-tre skruetvinger. Det er ikke flyvinger vi snakket om her, men en vindusramme på en båt... Redigert 22.Juni.2014 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.