DieselDahl Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Hulda skrev On 21.6.2014 at 13.21: Det er vel heller noe slikt http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_029.htm DieselDahl referer til.Nei jeg har denne: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_028.htmDen gjør at jeg ikke trenger strøm til matlaging, meget effektiv og du slipper kondensproblemet og brannfaren med gassanlegg. Batterimonitor er sikkert fint det men min løsning er å gjøre båten minst mulig avhengig av strøm, så beregne batteribehov og dimensjonere denne rikelig. Nå har jeg bestilt en kombinert USB-lader og voltmeter. Det får duge. Har to USB-uttak til lading av iPad og iPhone. Jeg kommer til å koble denne via en bryter og det samme med voltmeteret. Invertere er temmelig sløsete med strømmen og å ha slike tilkoblet kontinuerlig for å ha 230 volt til mobilladere som gir 5volt i et USB stikk er tøysete. Kjedelig å måtte være avhengig av landstrøm overalt og kjedelig å glemme å skru av sånne strømtyver. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 DieselDahl skrev On 21.6.2014 at 20.12: Invertere er temmelig sløsete med strømmen og å ha slike tilkoblet kontinuerlig for å ha 230 volt til mobilladere som gir 5volt i et USB stikk er tøysete. Kjedelig å måtte være avhengig av landstrøm overalt og kjedelig å glemme å skru av sånne strømtyver. Inverter er normalt avslått hos meg, slår den kun på om jeg vil ha 230V i stikkene på seilas. Det er ganske ok å kunne varme kaffevannet gjennom en 2kW vannkoker på kort tid under seilasen uten å trenge å starte generator som er alternativet. Inverter benyttes normalt skjelden men jeg vil si det er fint å kunne benytte 230V som jeg vil når jeg kjører fra A til B uten å hive igang generator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.