Jump to content

Hva er normalt strømmforbruk i uthavn?


larss

Recommended Posts

Hei

 

Ser det er div.tråder med erfaringer på de forskjellige batterimonitorer, og at det er flere og flere som får dette i båtene sine.

Lurer derfor på hvor mye strømm dere andre bruker i døgnet eller ila helga i uthavn.

 

Selv har jeg en Nasa Clipper BM-1 monitor, bly/syre batteri, 330 Amp kapasitet ned til 12,7 volt etter dette har jeg 220 Amp på forbruksbanken.

 

En " normal" helg fra Fredag ettermiddag til Søndag ettermiddag i uthavn med normalt forbruk,kjøleskap, litt lys( ledd) kaffekoking/ matlging på wallas koketopp m/El. Tenning og brenner lampeolje etc, lading av div padder og podder etc så pleier vi stort sett ligge rundt 55 Amp forbruk.

 

Litt artig å sammenlikne med hva dere andre har og bruker.

 

larss

Redigert av larss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her går det i jevnlig lading av phone og pad for ungene. Samt 2 kjøleskap.

Litt lys,vannpumpe og en sjelden gang tv/DVD

 

Har akkurat montert batteriovervåker , og har den i sin første hele helg nå. Men glemte nullstille måleren før helgen.

 

Men vil tru jeg bruker betydelig mer enn deg?,

Kanskje opp mot 180-200ah har bank på 405 Ah

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Først er det viktig å bruke riktig betegnelse på batterikapasitet, nemlig Ampéretimer (Ah). Et lite kjøleskap bruker vel rundt en halv Ampére i gjennomsnitt, altså 12Ah i døgnet. Lyspærer bruker endel, led mye mindre. Lading av nettbrett og telefoner varierer fra 0,5-3A. Koketopp og omformer til 230V derimot bruker mye energi. 2000W/12V=166,67A Bruker du en 2000W kokeplate i en time har du altså tappet banken med nesten 170Ah. Blyakkumulatorer skal ikke tappes lenger ned enn til 50%

Link to post
Share on other sites

Mange båter med 220v kokeplater. Men de har gjerne kraftig generator samtidig.

 

Jeg bruker 60-70 ah timer i døgnet nå, men vår/høst går det 120 ah i døgnet sånn circa. Da er det mer dieselvarmer og mer inne-tid.

 

Har aggregat, men det går mest for ikke å stå seg ihjel. Nå som det er konservert har jeg ikke startet det i år ennå.

Link to post
Share on other sites

Tja. Hva bruker vi av strøm i en uthavn? Magnetbryteren på gassen trekker neppe så mye. Heller ikke 2-3 røde dioder på instrumentpanelet. Det som trekker mest er nok lyset på dass et par ganger hver dag, og en halv time leselys på køya for hver av oss.

 

Ups. Jeg glemmer at vi innimellom sjekker hvor mye vann vi har. Det går jo litt der også.

 

Edit. Jeg hater autocorrect!

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg satte på det meste for å teste i fjord sommer over et døgn.

Et døgn er ikke nok da det går mer i snitt ved lengre opphold..

Et døgn der ikke det var fult så varmt som på en god sommerdag, noe som hadde innvirkning på kjøleskapet.

Forsøkte å misbruke det meste, men uten å lade nettbrett og pc.

Da kom jeg i 135 ah timer.

Så fra 2/7 og 5 uker i sommer blir det spennende å se om Efoy på 210 ah holder.

I ferien blir det mer kjøleskap og lading av flere pc, nettbrett og batterier til dronen min, kaffe koking fra inverter med mer

(kan koke kaffe på gass)men skal teste Efoy`en

Har siden den gang byttet ut til led de fleste plasser selv om noe gjenstår.

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Er det noen som bruker 220V kokeplate i båt? Unntatt båter som er permanent fortøyd med landstrøm?

 

Wallas er vel dieselbrenner, men trekker vel litt strøm også.

 

Hulda har hybelkomfyr 220 V. Jeg kan fikse litt kaffe med en propanprimus, men den har bare vært brukt en gang i løpet av to år. Ellers går aggregatet. På turer som tar fra 12- til 24 timer med radar og full pakke, kjøres gjerne aggregatet en times tid for å lade batterier. Det er helt problemfritt. De ganger det oppstår gnissninger er når vi ligger i uthavn, kjører agg, og folk kommer og kliner seg innpå oss og klager på støy og lukt. Selv kan de sitte og grille i cockpit med stereoen på festivalnivå uten at det generer dem.

 

Men det svarte ikke på trådstarters spørsmål. Svaret mitt er "har ikke peiling, bruker det vi trenger, lader når det trengs". Har batterimonitor, har ikke fått koblet den til. Sjekker batteriene ved hjelp av syrevekt og multimeter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som bruker 220V kokeplate i båt? Unntatt båter som er permanent fortøyd med landstrøm?

 

Wallas er vel dieselbrenner, men trekker vel litt strøm også.

 

Vi har 220 på både kokeplate og ovn. Skal vi bruke det bare litt går det på inverteren(3 kw), men skal det lages middag ved hjelp av dette så startes 7 kw Onan aggregat. Da blir det ladet og varmet vann samtidig. Forbeuket vår ligger på ca. 120-150 amp pr døgn avhengig av hvor mange kjøleskap/bokser som er i drift samt hvor mye man kjører dieselvarmer/tv/lading av mobiler og nettbrett. Banken er på 600 amp så vi lader normalt annenhver dag om ikke det skal brukes ovn/kokeplater(ofte skal det jo det).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hverken elegant eller praktisk da det er keramisk koketopp hvor kjelene bokstavelig talt seiler sin egen sjø, men det er nå engang slik den ble levert....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Definitivt...

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke mulighet for noe særlig strømbruk. Blir lading av nettbrett og telefoner. Lys i salongen er LED, men leselys i køyene er halogen, dog pleier de ikke så stå på lenge, en blir jo trøtt fort på sjøen. Kjøleskapet er nok den store synderen hos oss.

Link to post
Share on other sites

Ligger av medisinke årsaker dessverre ikke mye I uthavn noe mer. Har ikke aggregate og siden jeg bør bruke en Cpap når jeg sover, begrenser jeg uthavner til maks 3 døgn. Hvor mye strøm jeg bruker? hake peiling. Men klart mindre enn om jeg ligger tilkoblet landstrøm. Har forbruks bank på 480Ah og det holder I allefall.

 

I "gamledager" lå vi I uthavner til septik var full.

Forbruks batteri på 110 ah holdt I dagevis. det eneste som brukte strøm var kjøleskapet og litt lys bruk.

Pumpe toalett.

Pumpe ferskvann.

Heatpal varmer.

Batteri radio.

ikke TV

lading av mobil(når det kom), ble gjort når motor var I gang.

Lap top og internet?

Og det er ikke såå lenge siden.

 

Båtlivet har forandret seg. Men det har også livet på land, verden går videre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det noen som bruker 220V kokeplate i båt? Unntatt båter som er permanent fortøyd med landstrøm?

 

Wallas er vel dieselbrenner, men trekker vel litt strøm også.

 

Det aller meste hos meg er 220V inkl. kokeplatene. Isbitmaskin, ovn/grill, grill på flybridge, begge kjøleskapene (men kjøleskap og isbitmaskin er multivolt og tar fra 12V når 220V frafaller).

 

Ingen problem så lenge man har generator ombord. Trenger kun å kjøre den når det kokes. Stikkene forsynes fra inverter med nettprioritering så lading av utstyr som PC. etc. foregår uten at generatorkjøring er nødvendig.

 

Har valget mellom 220V oppvarming eller dieselvarmer og det blir litt av det ene og litt av det andre. Velger helst elektrisk varme når man ligger på landstrøm men dieselvarmeren gir en lunere og jevnere varme i rommene, spesielt på badene.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men en kan jo vente med matlaging til en ligger i ro, godt fortøyd?

Det er jo det som skjer Lars, men når vi henta båten i Stavanger ble det mange lange økter og jeg er gift med ei som mener mat helst skal være av den varme typen, så hun dristet seg til litt kokkelering under veis og da var autopiloten kjekk å ha slik at jeg kunne bistå litt mens hun tviholdt på grytene :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...