Campingkongen79 Startet 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2014 Etter å ha vært på tur med båten og slakker av enten for å legge til eller av en annen grunn velger å stoppe opp, går gjerne tomgangen opp fra 550 rpm til alt fra 950 til 1200 rpm. Dette skjer nødvendigvis ikke hver gang. Måten jeg løser det på er å slå av motoren, vente til smartcraft instrumentet har gått i svart (resatt?) og starter opp igjen. Da er den helt fin igjen. Det er jo en tungvint måte å bedrive båtliv på, så jeg lurer på om noen har vært borte i lignende? Motor er fra 2002, har akkurat rundt 300 timer og er velholdt. Tips mottas med takk. Et verksted i området mente at det kunne være bensintilførselen? Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Inger som har noen tanker om problemet? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hadde vel det samme på en Mercyry 115EFI (2007mod) akurat slik som du forklarer. Forhandler/verksted hadde en forklaring på et eller annet som skulle/burde skiftes, men båten ble solgt før det, så jeg vet ikke om problemet vedvarte, eller ble gjort noe med videre med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Tempføler som jukser kanskje? Sjekk at det er god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hei! Jeg hadde et tilsvarende problem med en 115 hk Optimax etter sjøsetting i våres. Den hadde normalt tomgangsturtall ved oppstart, men etter kjøring/gasspådrag gikk den ikke lavere enn 1100-1200 rpm. I mitt tilfelle var dette forårsaket av treghet i gasswire/overføring, slik at armen på spjeldhuset ikke returnerte til "0 posisjon". Etter å ha smurt opp overføringen i kontrollboksen og gass/giroverføringen på motoren, samt finjustert wiren var problemet eliminert og alt i skjønneste orden . Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Tempføler som jukser kan være et interessant tips. Denne motoren har vel flere av dem. Hvor sitter de? Jeg tror ikke det er gassvire, siden problemet ikke er der når jeg stopper motoren og starter den igjen uten å røre gass/gir. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Sitter vel på begge topplokkene.Nede tror jeg. Med andre ord har du 2 stk. Sitér dette innlegget Link to post
Brovakt1 Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Har samme problem med min 75 hk 2 takt. Ikke hver gang men veldig ofte blir turtallet liggende veldig høyt ette kjøring. Slå av og på er min løsning og. Sjekket du rund Temp følere Lars optimax? Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 (redigert) Dersom feilen blir borte ved å slå tenning av/på, ville ikke sensorfeil vært det første jeg tenkte på. I hvert fall ikke temp sensor. Tempsensor vil normalt ikke endre verdi, ved å slå tenning av/på. Da må det lagres som feil i hjernen og resettes ved av/på. Derimot kan det være kluss med map sensor. Map-sensor kan være forurenset av skitt og skape forstyrrelser, har jeg vært borte i. Hvordan foregår tomgangsregulering? Blir tomgangen justert med mer/mindre luftmengde, så bør denne mekanismen serves. Bensintrykket kan også endre verdi ved av/på. Redigert 26.Juni.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.