Jump to content

135 hk mercury Optimax øker i turtall på tomgang etter bruk

Campingkongen79

Recommended Posts

Etter å ha vært på tur med båten og slakker av enten for å legge til eller av en annen grunn velger å stoppe opp, går gjerne tomgangen opp fra 550 rpm til alt fra 950 til 1200 rpm. Dette skjer nødvendigvis ikke hver gang. Måten jeg løser det på er å slå av motoren, vente til smartcraft instrumentet har gått i svart (resatt?) og starter opp igjen. Da er den helt fin igjen. Det er jo en tungvint måte å bedrive båtliv på, så jeg lurer på om noen har vært borte i lignende? Motor er fra 2002, har akkurat rundt 300 timer og er velholdt. Tips mottas med takk. Et verksted i området mente at det kunne være bensintilførselen?

Hei!

Jeg hadde et tilsvarende problem med en 115 hk Optimax etter sjøsetting i våres. Den hadde normalt tomgangsturtall ved oppstart, men etter kjøring/gasspådrag gikk den ikke lavere enn 1100-1200 rpm.

I mitt tilfelle var dette forårsaket av treghet i gasswire/overføring, slik at armen på spjeldhuset ikke returnerte til "0 posisjon".

Etter å ha smurt opp overføringen i kontrollboksen og gass/giroverføringen på motoren, samt finjustert wiren var problemet eliminert og alt i skjønneste orden :smiley:.

• 2 år senere...

Dersom feilen blir borte ved å slå tenning av/på, ville ikke sensorfeil vært det første jeg tenkte på.

I hvert fall ikke temp sensor.

Tempsensor vil normalt ikke endre verdi, ved å slå tenning av/på.

Da må det lagres som feil i hjernen og resettes ved av/på.

Derimot kan det være kluss med map sensor.

Map-sensor kan være forurenset av skitt og skape forstyrrelser, har jeg vært borte i.

Hvordan foregår tomgangsregulering?

Blir tomgangen justert med mer/mindre luftmengde, så bør denne mekanismen serves.

Bensintrykket kan også endre verdi ved av/på.

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...