hoevis Startet 21.Juni.2014 Del på Facebook Startet 21.Juni.2014 Min gamle trofaste VP 2003 er overmoden for utskiftning, og siden den nye D-serien er noe plaget med havarier, ønsker jeg å bytte til Yanmar YM 30. Men, VP har 8 grader nedvinklet utgående flens til aksel, noen som vet om det finnes til Yanmar? Er avhengig av det for å få motoren på linje med propellaksel. Flex-kobling er ikke tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Hva er problemet med din gamle 2003? Jeg har nemlig også en slik i min båt, 1991 modell, har aldri hatt problemer med den, kun byttet "ekshaustbendet?"en gang, noe volvo folka i Sverige sa burde byttes hvert 4. År! Har også oppgradert splines mellom motor og seildrev i år. Motoren tusler og går, starter lett, bruker ikke olje , men ryker litt noen ganger innimellom, uten at jeg forstår hvorfor. Men, den begynner jo å bli gammel, er litt nyskjerrig på hvordan den dør, gradvis, eller med ett smell ? Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Er vel ikke noe problem med de små Volvo D-motorene som 30 og 40hesteren, jeg ville heller kjøpt en sånn istedet for en yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
hoevis Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Min VP 2003 er saltvannskjølt og 28 år gammel, og har vel antagelig gjort sitt. Putrer og går, bruker ikke olje og starter villig, men her i nord-norge med tidvis heftige værforhold, er det lite ønskelig med et motorhavari til havs. Så bedre føre var enn etter våt :-( Har googlet litt på de små motorene i D-serien; betenkelig lesning. En forklaring kan være at avansert teknologi gir avanserte feil? Men blir det ikke mulig og montere en Yanmar, så blir det vel en VP D-1 30, med utvidet forsikring vel og merke! Sitér dette innlegget Link to post
hoevis Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Draug 1; har god erfaring med Omega's dieseltilsetning / dyse-rens, betydelig mindre røyk og merkbart mykere gange. Ikke alt av brennstofftilsetninger som er "lurium" tydeligvis Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hei ! Det er ikke noe problem å montere en motor med rett flens på giret selv om det har stått en motor med vinkel på kassa. Da du ønsker å bytte til et annet merke motor må du uansett bygge om motorfundamentet og da er jobben liten og flytte festet av hylserør innvendig i båten. En fagmann flytter dette på en time eller to.(Så sant det ikke er helstøpt i konstruksjonen av bunnen) Om du har stålfundament i dag er det jo lett å flytte eller lage nytt og montere. Om du har støpt glassfiber fundament så blir det jo en liten jobb å slipe ned/støpe opp men ikke noe stort problem. Har selv demontert en gammel volvo og montert en Yanmar i en seilbåt en gang for noen år siden. Det viktigste er faktisk å sjekke høyde på eksosutløp om du trenger en "snøfteventil" på vanntilførsel eller ikke. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Min gamle trofaste VP 2003 er overmoden for utskiftning, og siden den nye D-serien er noe plaget med havarier, ønsker jeg å bytte til Yanmar YM 30. Det var nå ikke måte på fordommer. Har hatt D-serie selv i tre år nå og gikk fra Yanmar som følge av båtbytte men er svært fornøyd med de motorene jeg har i dag. Du kan nok med stor ro i kroppen kjøpe en ny D-serie uten å bekymre deg i det hele tatt for driftssikkerheten. De innledningsvise problemene er vel ute av verden forlengst på de motorene som leveres ut til markedet i dag. Husk at D-serien er 11 år nå og har gjennomgått betydelige oppgraderinger og produktutviklinger på veien etter lanseringen. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/teknisk-knock-out Artikkelen er 11 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Det er i hvertfall ikke noe problem å få tak i gir med 7 graders nedvinkling. De koster et par tusenlapper mer, men både ZF og Technodrive har disse girkassene. Har selv kastet ut en 2003T og erstattet med ny Craftsman 42 hk. Den gikk rett på det gamle fundamentet, måtte bare korte akslingen litt fordi nye motoren var litt lengre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.