Jump to content

ny motor i seilbåten, har Yanmar gir med nedvinklet aksling?

hoevis

Recommended Posts

Min gamle trofaste VP 2003 er overmoden for utskiftning, og siden den nye D-serien er noe plaget med havarier, ønsker jeg å bytte til Yanmar YM 30. Men, VP har 8 grader nedvinklet utgående flens til aksel, noen som vet om det finnes til Yanmar? Er avhengig av det for å få motoren på linje med propellaksel. Flex-kobling er ikke tilstrekkelig.

Hva er problemet med din gamle 2003?

Jeg har nemlig også en slik i min båt, 1991 modell, har aldri hatt problemer med den, kun byttet "ekshaustbendet?"en gang, noe volvo folka i Sverige sa burde byttes hvert 4. År! Har også oppgradert splines mellom motor og seildrev i år. Motoren tusler og går, starter lett, bruker ikke olje , men ryker litt noen ganger innimellom, uten at jeg forstår hvorfor.

Men, den begynner jo å bli gammel, er litt nyskjerrig på hvordan den dør, gradvis, eller med ett smell ?

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Min VP 2003 er saltvannskjølt og 28 år gammel, og har vel antagelig gjort sitt. Putrer og går, bruker ikke olje og starter villig, men her i nord-norge med tidvis heftige værforhold, er det lite ønskelig med et motorhavari til havs. Så bedre føre var enn etter våt :-( Har googlet litt på de små motorene i D-serien; betenkelig lesning. En forklaring kan være at avansert teknologi gir avanserte feil? Men blir det ikke mulig og montere en Yanmar, så blir det vel en VP D-1 30, med utvidet forsikring vel og merke!

Hei !

Det er ikke noe problem å montere en motor med rett flens på giret selv om det har stått en motor med vinkel på kassa. Da du ønsker å bytte til et annet merke motor må du uansett bygge om motorfundamentet og da er jobben liten og flytte festet av hylserør innvendig i båten. En fagmann flytter dette på en time eller to.(Så sant det ikke er helstøpt i konstruksjonen av bunnen) Om du har stålfundament i dag er det jo lett å flytte eller lage nytt og montere. Om du har støpt glassfiber fundament så blir det jo en liten jobb å slipe ned/støpe opp men ikke noe stort problem. Har selv demontert en gammel volvo og montert en Yanmar i en seilbåt en gang for noen år siden. Det viktigste er faktisk å sjekke høyde på eksosutløp om du trenger en "snøfteventil" på vanntilførsel eller ikke.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Min gamle trofaste VP 2003 er overmoden for utskiftning, og siden den nye D-serien er noe plaget med havarier, ønsker jeg å bytte til Yanmar YM 30.

Det var nå ikke måte på fordommer. Har hatt D-serie selv i tre år nå og gikk fra Yanmar som følge av båtbytte men er svært fornøyd med de motorene jeg har i dag.

Du kan nok med stor ro i kroppen kjøpe en ny D-serie uten å bekymre deg i det hele tatt for driftssikkerheten. De innledningsvise problemene er vel ute av verden forlengst på de motorene som leveres ut til markedet i dag. Husk at D-serien er 11 år nå og har gjennomgått betydelige oppgraderinger og produktutviklinger på veien etter lanseringen.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/teknisk-knock-out

Artikkelen er 11 år gammel.

Det er i hvertfall ikke noe problem å få tak i gir med 7 graders nedvinkling. De koster et par tusenlapper mer, men både ZF og Technodrive har disse girkassene. Har selv kastet ut en 2003T og erstattet med ny Craftsman 42 hk. Den gikk rett på det gamle fundamentet, måtte bare korte akslingen litt fordi nye motoren var litt lengre :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...