Møkkalasset Startet 23.Juni.2014 Del på Facebook Startet 23.Juni.2014 (redigert) Jeg har lest flere tråder på dette forumet vedr. lekkasje i hylser. Har også studert bilder, men finner ingen som ligner på min. Denne lakk ganske kraftig før jeg oppdaget det. Da jeg presset inn inn fett stoppet det, men dessverre ikke helt. Ut fra advarsler i andre tråder tør jeg foreløpig ikke presse inn mer fett, for nå tyter det litt ut rundt akslingen. Når jeg sammenligner hylsa med andre så er min ulik alle andre jeg har sett bilde av. Jeg har bl.a. ikke kontramutter, heller ikke andre spor som gjør det mulig å justere strammingen rundt akslingen. Noen som kjenner til denne typen og hva som skal til for å få den tett? Lekkasjen er nå ikke større enn at jeg kan leve med den ut sesongen fordi jeg også har montert automatisk lensepumpe, men tar gjerne imot råd om hvordan den kan tettes. Må båten i så fall på land? Redigert 23.Juni.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Tipper den har zimmerringer i gummi som begynner å bli slitne. Båten må på land, og pakkboks demonteres. Husk å få nye tetninger med rustfri fjær, så de tåler saltvann! Skift også slangen som holder pakkboksen, den begynner å se noe oppsvulmet ut.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Møkkalasset Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Må nesten beklage at jeg ikke fullførte denne. Tok noen bilder underveis, men så havarerte telefonen så bildene gikk tapt. I tillegg så ble det litt hastepreget jobb fordi jeg solgte båten, og måtte få jobben ferdig før overlevering. Som index påpekte så var det ikke bare simmerringen som var dårlig. Slangen var også på bristepunktet. Selve jobben ble langt fra problemfri, da akslingen satt vannvittig fast. Måtte feste jekkestropper mellom propell og hengerfestet på bilen og strammet disse. Deretter var det å banke med en tung hammer på et trestykke mot flensen i bakkant av propellen. Jeg holdt på å gi opp da den endelig løsnet. Muligens kunne det hjulpet med varming av flens, men det fristet ikke så tett inntil motoren. Cutlesslager var bra, og ble ikke byttet. Det mest plundrete ved monteringen var at det er langt ned til akselgjennomføringen, så det var så vidt armene på en "tjukkas" rakk ned. Etter at belgen var festet så gikk resten greit. Heller ingen problemer med å få akslingen på plass igjen. Jeg valgte Sleipner pakkboks med talgpakning som gjør det mulig å skifte pakningen senere uten å ta ut akslingen. Jeg monterte strammemutteren løst før sjøsetting for å være sikker på at vannet kom greit inn i hylsa. Deretter strammet jeg for hånd, og skrudde til låsemutteren. Så var det bare å instruere nye eier om etterstramming og bruk av fettkoppen. Det var denne pakkboksen jeg kjøpte: https://www.maritim.no/pakkboks-fettsmurt-35-mm#.VKrsC57Kxes Den kom komplett med gummibelg, pakninger og slangeklemmer. Redigert 5.Januar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.