freelander2002 Startet 26.Juni.2014 Del på Facebook Startet 26.Juni.2014 God Aften :) Jeg har pr i dag en 21x 14 propell på skuta. Motoren er en 2.8 d-trovic med 160 og noen hester. Har WOT på 3600 rmp og maks gps hastighet er mellom 30-32 knop. Jeg har en del ekstra vekt i vanntank og vv bereder + en kompressorkjøleboks. Jeg trodde en stund at jeg hadde effekt problemer og sjekket motoren. Jeg haller nå mot at med ekstra vekt at jeg har for tung propell. Jeg ønsker å gå fra 3 til 4 blad propell også :) Noen som kan synse eller har noen gode forslag ? Første tanker er å gå fra 21 treblader til 19 treblader , ette skulle gi med en rpm økning på ca 200 ? videre siest det jo at å gå fra tre til 4 blad at en skal gå et hakk ned ? Eller bør jeg se på 17 stigning ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
ArvidKa Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Har sendt deg en melding! Arvidka Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Noen propellkyndig som vil synse litt ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
glalaks Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Hmm.. Jeg får 33-34 knop med min 655 med 140 suzuki. Med liten vanntank, to batteri og140 liter bensin og anker bak. Burde du ikke få mere? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
freelander2002 Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Jo :) jeg mener også det glalaks. nå er nå en 660 med 2.8 diesel noe mere baktung og vvb og vanntank 50l nesten garantert montert bak planingspunkt på skroget å .... Blir frustrert over å finne veldig lite på nett uansett når det gjelder denne motorstørrelsen i kombo med bravo 1 drev.... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
alfaalfa Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Hvilken propell er det du har? Viktig å kjenne noe mer til utformingen på den propellen du har før en uttaler seg. 21x14 i seg selv er for lite å gå på. Det låter jo som om du ligger ca 3 knop under det du burde forvente, men med ekstra vekt... Et annet moment er at båten er hekktung. Det kan avhjelpes med mer hekkløft i propellen. Enten en 3 blad med lite rake og lang hub eller en 4 bl. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Toppfart er ikke det aller viktigst men å kunne få skuta rakt opp i plan og oppnå WOT som er målet. Skal ned i havna og lese av alle data seinere ei dag. Propellen er en Mercury Flo Torque alu , må bare få verifisere stigningen i dag... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
glalaks Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 660 går jo opp mot 30 knop med merc 120 hk diesel så litt mere burde du hente.. vekt bak påvirker det å få båten i plan mere enn toppfart er min erfaring. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
alfaalfa Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Hvilke erfaring med hvilke propeller som har gitt deg hvilken fart er det du har da som gir deg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.