Jump to content

Skibsplast 660 Bravo 1 drev tips erfaringer til valg av propell

freelander2002

Recommended Posts

God Aften :)

Jeg har pr i dag en 21x 14 propell på skuta. Motoren er en 2.8 d-trovic med 160 og noen hester. Har WOT på 3600 rmp og maks gps hastighet er mellom 30-32 knop.

Jeg har en del ekstra vekt i vanntank og vv bereder + en kompressorkjøleboks. Jeg trodde en stund at jeg hadde effekt problemer og sjekket motoren. Jeg haller nå mot at med ekstra vekt at jeg har for tung propell. Jeg ønsker å gå fra 3 til 4 blad propell også :) Noen som kan synse eller har noen gode forslag ?

Første tanker er å gå fra 21 treblader til 19 treblader , ette skulle gi med en rpm økning på ca 200 ? videre siest det jo at å gå fra tre til 4 blad at en skal gå et hakk ned ?

Eller bør jeg se på 17 stigning ?

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Jo :) jeg mener også det glalaks. nå er nå en 660 med 2.8 diesel noe mere baktung og vvb og vanntank 50l nesten garantert montert bak planingspunkt på skroget å .... Blir frustrert over å finne veldig lite på nett uansett når det gjelder denne motorstørrelsen i kombo med bravo 1 drev....

Skibsplast 660 TDI 2.8

Hvilken propell er det du har? Viktig å kjenne noe mer til utformingen på den propellen du har før en uttaler seg. 21x14 i seg selv er for lite å gå på.

Det låter jo som om du ligger ca 3 knop under det du burde forvente, men med ekstra vekt...

Et annet moment er at båten er hekktung. Det kan avhjelpes med mer hekkløft i propellen. Enten en 3 blad med lite rake og lang hub eller en 4 bl.

Toppfart er ikke det aller viktigst men å kunne få skuta rakt opp i plan og oppnå WOT som er målet. Skal ned i havna og lese av alle data seinere ei dag. Propellen er en Mercury Flo Torque alu , må bare få verifisere stigningen i dag...

Skibsplast 660 TDI 2.8

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...