Jump to content

Navigering med pc/nettbrett, nye og bedre apper.

Geir Øistein

Recommended Posts

Hei!

Nå er det nok mange som sukker tungt her, siden dette er et emne som har gått noen runder på baatplassen.. :wink:

For en "halvgammel mann" er ikke artiklene så veldig oppklarende. Noen sverger til iPad, andre android. Selv har jeg kun kunnskap om sistnevnte. Det jeg har forstått er at brettene fungerer ganske likt bortsett fra at man ikke kan justere planlagt rute på android uten å slette hele ruten og så legge inn ny. Noen navigerer med PC og ekstern gps antenne. Ville for eksempel et nettbrett blitt mer nøyaktig med en ekstern gps antenne? Bør man ha et brett med 3/4g nett? Tenker da spesielt på de som viser til unøyaktige sporlogger osv.. Er det noen som kjenner til om navionics er kommet med en bedre kart app der man kan korrigere ruten uten å slette den på lik linje med iPad?

Har kun brukt kartplotter og kart sålangt, men kunne jo vært morsomt å prøvd nettbrett som supplement. Er usikker på hva jeg bør legge meg på av utstyr for å eventuelt få dette til å fungere best mulig? Noen som har brukt dette over litt tid?

MVH

Geir Øistein

Guest Avmønstret#

Gulesider "på sjøen" til rundt hundrelappen tilbyr eniro kart offline og enkel navigering pluss en del andre godbiter.

Syns den er verdt pengene og veldig enkel i bruk. Skal teste denne litt i sommer. Men ser veldig lovende ut.

.....

Sollys og skramling osv handler vel mest om type padde og montering. Sony har vanntette og lyssterke padder.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg bruker Jeppesens Plan2nav på Samsung Note 10.1 padde. Det synes jeg fungerer utmerket. Gode kart, og lett å legge opp og endre ruter. Mye bedre presisjon i ruteplanleggingen med "penn" i stedet for pølsefingrene :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg bruker et Asus nettbrett med Navionics og er veldig fornøyd med det selv om Asusen sin gps er så dårlig at det må brukes en blåtann mottager i tillegg.

Jeg har brettet stående oppå luka under sprayhooden og har ingen problemer med solrefleks i skjermen.

Kan dog ikke si noe om brett ifht plotter siden jeg ikke har prøvd det siste, men erfaringene med Navionicss og brettet har så langt vært såpass gode at jeg ikke lenger egentlig vurderer plotter.

Guest Avmønstret#

Det jeg har forstått er at brettene fungerer ganske likt bortsett fra at man ikke kan justere planlagt rute på android uten å slette hele ruten og så legge inn ny.

Det stemmer ikke. Gjelder kun en app, Navionics, og jeg vet ikke om det gjelder fortsatt..?. Det er et utall apper for navigering til androide.

Selv hater jeg kartene på Navionics appen, de ligner jo strengt tatt ikke grisen, vet ikke om de er belemret med røde prikker overalt (skvalpeskjær?!) som de var før fortsatt? Men det gjorde kartene mer eller mindre ubrukelig.

------------

Om du vil ha det enkelt og gjenkjennelig, dvs "de samme kartene" som papirkartene du har pleid å bruke så er gulesider "på sjøen" et veldig godt alternativ for enkel navigering. Du kan lagre kartene på forhånd eller evt. også være koblet på nett og laste direkte hvis du ønsker/kan det. Veldig enkelt grensesnitt og en trenger knapt å bruke tid på å sette seg inn i funksjonene.

For samme kartene, fra Eniro, men vesentlig mer avanserte funksjoner så syns jeg Locus er veldig bra. Men det tar tid å lære seg å bruke. I praksis har jeg alltid endt opp med å bruke Locus selv om jeg har hatt ipad med Navionics tilgjengelig.

I år skal jeg teste Gulesider "på sjøen" i praksis, men det lille jeg har knotet ser veldig enkelt, greit og lovende ut. Dog ekstremt lite avansert.

Navionics har fungert flott for meg både på nettbrett og telefon. Bruker de sammen, med nettbrett som oversikt og telefonen zoomet kraftig inn for å få med alle små detaljer.

I år har jeg satset på SeaPilot (både telefon og nettbrett) er fortsatt litt nytt, men foreløbig er jeg positiv og vil helt sikkert bruke begge i sommer for å sammenligne.

Android er systemet jeg bruker, og å betale noen kroner for dette er helt greit når kartene er oppdatert da det er snakk om sikkerhet. Jeg står under en HT med mine enheter og er ikke plaget av direkte sollys på skjermene. Jeg har et Sony Xperia S nettbrett og Samsung S4 Active telefon på begge enhetene har både GPS og kart de gangene jeg sjekker vært spot on. Men nå går ikke snekka raskere enn 8 knop og det er sjelden jeg ligger over 7. Muligheten for at det ikke er like spot on i 30+ knop skal jeg ikke uttale meg om.

Erfaringsmessing så lager jeg en rute på brettet og bruker det som retningssnor under kjøring. Zoomer kraftig ut slik at jeg underveis alltid kan foreta korreksjoner eller ta en omvei eller snarvei om jeg ønsker det. Har da ikke behov i særlig grad for at ruten skal lages på nytt, vet jo og ser målet for turen på brettet, så justerer bare kursen min etter hva jeg ønsker å få ut av turen underveis.

Nå har jeg aldri brukt kartplotter og kan selvsagt ikke sammenligne med det, og har akkurat startet min andre sesong på sjøen ;-)

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Overgangen fra papirkart til app var følbar - på den ene siden merker jeg at mye mer av farvannet er blitt tilgjengelig; områder som før var ansett som "skumle" og som jeg gikk rundt kommer jeg meg nå igjennom, på sikk-sakk mellom grunner. På den andre siden føler jeg at litt av båtgleden går tapt når man sitter og nistirrer på en skjerm i stedet for å studere terreng, staker, fyr og andre merker og prøve å bruke de små grå på å finne ut hvor man er.

I nybåten har jeg en Raymarine kartplotter - men det hender støtt og stadig at jeg tar frem mobiltelefonen og "Norgeskart"-app'en, som gir tilgang til kartdata direkte fra kartverket. Der får man opp bedre, mer nøyaktige og mer detaljerte kart. Da jeg var innom Sverige sist med den lille båten installerte jeg også Navionics og betalte et relativt stort beløp for kart for Skagerak - men føler meg ikke på langt nær like fornøyd med Navionics som med Norgeskart.

"Skvalpeskjær overalt" er det nok ikke, men på kartplotteren fra Raymarine dukker det opp veldig mange skumle markører, og bare noen få av dem er tydelig markert med dybde. Det virker litt skummelt å bare anta at de som ikke er markert med dybde er ufarlige.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vanskelig å gi generelle råd, men som bruker av alle mediene kan jeg kommentere hva jeg mener.

Kartplotter- Har en Raymarin som er koblet til ekkolodd og vhf. Har man råd og litt større båt er dette klart den enkleste å bruke som tileggsnavigasjon.

PC med Tiki-pro. Fint når man går med rolig fart, 15" skjerm, kan kjøre dobbeltskjerm med forskjellige zoomnivåer. Skannede papirkart på min, ikke helt nøyaktig alle steder. Nettbrett- samsung med Isailor- helt ok som tilegg til kart. Men, man må ha strøm+innpakning for vær, tåler ikke sollys, må ha kabel eller lades ofte.

Mobiltelefon, helt ok følge med. Jeg mener den er ubrukelig til navigasjon, mer når man sitter på land og skal planlegge på forhånd.

Ha i bakhode hva som gir deg mest hjelp i vanskelige situasjoner. På en fin dag kan alt brukes, natt+dårlig vær, høye bølger, nøyaktig navigasjon krever mer av utstyret, så må man selv vurdere hva som fungerer

Jeg har brukt PC i båten og rasterkart. De er lettest å sammenligne med papirversjonen. Har og sett på norgeskart.no og det har vel de siste oppdateringer etter som jeg forstår. Har sett på områder jeg er godt kjent og det stemmer med mine erfaringer. Så og på kart fra Gule sider, der var det noe som ikke stemte med enkelte dybder. Noen dypere og andre grunnere enn norgeskart.

Det stemmer ikke. Gjelder kun en app, Navionics, og jeg vet ikke om det gjelder fortsatt..?. Det er et utall apper for navigering til androide.

Selv hater jeg kartene på Navionics appen, de ligner jo strengt tatt ikke grisen, vet ikke om de er belemret med røde prikker overalt (skvalpeskjær?!) som de var før fortsatt? Men det gjorde kartene mer eller mindre ubrukelig.

------------

I år skal jeg teste Gulesider "på sjøen" i praksis, men det lille jeg har knotet ser veldig enkelt, greit og lovende ut. Dog ekstremt lite avansert.

Noen som vet om Gule Sider på Sjøen støtter NMEA over UDP? Har en iPad uten GPS-mottager (som forøvrig ville brukt mye strøm) men vi kringkaster NMEA / UDP over det trådløse nettverket.

Brukte iPad på seilbåten i fjor, og likte SeaPilot best; nøyaktige og "naturlige" kart med AIS og data fra værstasjoner, men uoversiktlig ved utzooming hvis jeg husker riktig. Navionics har fin autorute-funksjon, men ellers mer Donald Duck-farger på kartene og mindre detaljert info. iSailor kan jeg ikke huske at jeg gadd å bruke så mye, og heller ikke Eniro.

Strøm må være tilkoblet konstant hvis den brukes i mer enn noen timer.

Forøvrig er det som tidligere nevnt litt vanskelig å se skjermen i direkte sollys, og den slår seg av hvis den blir for varm. I dårlig vær sliter GPS-modulen noen ganger, så den er definitivt ikke en fullgod erstatning for plotter foreløpig, men fleksibiliteten er jo fantastisk, så plottere må henge med hvis folk flest skal gidde å kjøpe disse etterhvert som alternativene blir enda bedre.

Jeg er ganske fornøyd med en iPad2 (3g versjon) og Plan2Nav. Har også Navionics Boating HD på denne, men jeg foretrekker Plan2Nav. Har også en gammel plotter som er i bruk, men den er treg og sier meg ikke noe mer enn iPad gjør. Vi har en vantett case (lifeproof) som gjør at den kan stå på pidestallen i regn, det går også ganske greit å lade den under ferd selv om det regner. Som backup har vi pc under dekk med OpenCPN og usb gps. Et papirkartet blåste til sjøs underveis (slapphendt), og et er uleslig pga søl (slapphendt 2)...så det kan man ikke stole på, med mindre man har med et helt bibliotek. En iPad kan man kjøpe hvor som helst, prøv det med papirkart!

Fantastisk respons, tusen takk! :thumbsup: Jeg er ikke spesielt godt opplært på noen form for elektronisk navigering. Jeg ser jo nytten i å ha en mulighet nr. 2 vis kartplotteren skulle ryke. Går og venter på ny båten som har en garmin 1020xs installert. Jeg tror jammen jeg må rive meg i et brett for å utforske litt. Det var noen som mente at jeg var avhengig av 3/4g dekning for å navigere med nettbrett. Er GPS mottakeren i nettbrettene gode nok til navigering? Nok en gang takk til dere! :smiley:

koblet opp min Note 10.1 igår for å laste ned noen apper - men fikk ikke fram hverken navionics eller Gulesider på sjøen på google play.... merkelig.

Gikk på play fra pcen idag, da fikk jeg søkt opp appene og merket de for nedlasting til padda.... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Galaxy note 10.1 , Jeppesen plan2nav. Ingen problem med annet enn lading i direkte sollys, men det er bare å flytte padda i skyggen. Bruker det for 2. sesong nå, og er storfornøyd. Kunne faktisk ikke tenkt meg noe annet.

Plan2nav er nok den beste løsningen for Android, men jeg testet den på IPad og syns den var helt grei men litt vel dyr (630kr) sammenlignet med Isailor (175kr) plan2nav fåes til både Android og Apple.

Men Isailor fåes kun til Apple produkter dessverre.

Fantastisk respons, tusen takk! :thumbsup: Det var noen som mente at jeg var avhengig av 3/4g dekning for å navigere med nettbrett. Er GPS mottakeren i nettbrettene gode nok til navigering? Nok en gang takk til dere! :smiley:

Trenger ikke 3/4G for å navigere med IPad, den innebygde GPS motageren er meget bra.

Når det gjelder Android vet jeg ikke om alle de forskjellige brettene har GPS.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...