TomF Startet 29.Juni.2014 Del på Facebook Startet 29.Juni.2014 Min 300 ETEC er nå 6 år og godt utenfor garantiperioden. Injectorer er byttet et par ganger - men det blir jo dyrt i lengen fremover nå hvis resten også skal byttes ? Det er jo veldig mange meninger om hva er er best og mest holdbart her. Det jeg lurer på er : Kan jeg stole på denne i 5 år til uten gigantiske verkstedregninger og tilhørende kjedelig tid uten båt....? ....eller bør jeg selge den nå - mens den er verdt en del kroner og investere in en ny Yamaha 4-takt f.eks ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 hvor mange timer er den gått da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TomF Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 hvor mange timer er den gått da ? 350 timer Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Motoren bør jo absolutt holde i mange år til, Etec skal jo være bygget solid for lang levetid. Men det blir vel som med bil, er jo luksus å kunne ha en bil som fremdeles er innen garantiperiode. Så dette blir jo et rent økonomisk spørsmål, betale for ekstra trygghet i form av ny motor, eller satse på at motoren du har vil "still going strong" i mange år. 350 timers brukstid vil jo egentlig si at den så vidt er innkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Motoren bør jo absolutt holde i mange år til, Etec skal jo være bygget solid for lang levetid. Men det blir vel som med bil, er jo luksus å kunne ha en bil som fremdeles er innen garantiperiode. Så dette blir jo et rent økonomisk spørsmål, betale for ekstra trygghet i form av ny motor, eller satse på at motoren du har vil "still going strong" i mange år. 350 timers brukstid vil jo egentlig si at den så vidt er innkjørt. I utgangspunktet enig det- men: Jeg synes jeg leser overalt at ETEC = mye verksted trøbbel etterhvert. Det kan selvfølgelig hende det er fordi jeg leser om ETEC - og at jeg finner akkurat det samme med en Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 (redigert) per EU er jo 350 timer og eller 5 år utslitt.. men i usa ser du fler med 3000+ timer så er jo håp. har du 1 eller 2x300? jeg er i markedet for 2 Blir vel å importere noen da det virker som det er ca 0 å finne her. Redigert 29.Juni.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 per EU er jo 350 timer og eller 5 år utslitt.. men i usa ser du fler med 3000+ timer så er jo håp. har du 1 eller 2x300? jeg er i markedet for 2 Blir vel å importere noen da det virker som det er ca 0 å finne her. Har bare 1 ja.....dyrt nok det :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 6 injectorer er jo dyrt å kjøpe nytt ja. Men det er vel ikke normalt at de varer bare et par hundre timer ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marwin Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har eTec på 6? Året. Bytter impeller hvert 2. år, men ikke bytte injectorer enda.... Oppgradert programmet et par ganger ( med PC) og byttet til bedre plugger. Ellers intet problem! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TomF Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har eTec på 6? Året. Bytter impeller hvert 2. år, men ikke bytte injectorer enda.... Oppgradert programmet et par ganger ( med PC) og byttet til bedre plugger. Ellers intet problem! Har du også en V6 ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Håper virkelig de holder lenger, for jeg har akkurat kjøpt 2008 båt m/Etec 115 som nå har ca 325 timer på seg. Motoren ser som ny ut og går som ei klokke, så det har jeg ikke tenkt på en gang. @TomF. Hvordan merker man at injectorene er dårlige? Synes det høres merkelig ut at du har måttet bytte ejektorer "et par ganger" på 350 timer. Motoren skal jo normalt ha "førstegangsservice" etter 300 timer. @Marwin, har du tilgang til spesiell Evinrude-progamvare, eller er dette noe man ordner selv med nedlastbar SW? Hvilke plugger bør man bruke? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Teerex Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Jeg lastet ned diagnosesoftware i 2010 til min daværende E-tec, og bestilte en comport-kabel på nett (som ikke passet helt men fikk det nå til allikevel). Men oppdateringer vet jeg ikke om man kan gjøre selv ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Har du også en V6 ? Nei. Jeg lastet ned diagnosesoftware i 2010 til min daværende E-tec, og bestilte en comport-kabel på nett (som ikke passet helt men fikk det nå til allikevel). Men oppdateringer vet jeg ikke om man kan gjøre selv ? Hvor bestillte du den kabelen? Ikke noe heksekunst å gjøre oppdateringen. Problemet er kanskje hvordan FÅ TAK I siste oppdatering... (Tror du må være forhandler for å få det? Eller finnes DET også på nettet??) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
haraldt Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Min 90 hk E-Tec er 9 år og ingen injektor problem. Er viktig å ha eit godt filter, har sjøl eit stor oljefilter liknande bensinfilter og har aldri hatt bensinproblem. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Håper virkelig de holder lenger, for jeg har akkurat kjøpt 2008 båt m/Etec 115 som nå har ca 325 timer på seg. Motoren ser som ny ut og går som ei klokke, så det har jeg ikke tenkt på en gang. @TomF. Hvordan merker man at injectorene er dårlige? Synes det høres merkelig ut at du har måttet bytte ejektorer "et par ganger" på 350 timer. Motoren skal jo normalt ha "førstegangsservice" etter 300 timer. @Marwin, har du tilgang til spesiell Evinrude-progamvare, eller er dette noe man ordner selv med nedlastbar SW? Hvilke plugger bør man bruke? Motorstyringen (EMM'en) gir feilmelding. Den kan du lese ut ved evinrude programvaren og kabelen :) I praksis stenger den vel en Injectoren som har gitt feilmelding og motoren kjører da på 5 sylindre vil jeg tro. Jeg merket det godt - motren yter maks 2000 RPM ca. Ellers er jeg helt enig i at den bør holde lenger. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) Min 90 hk E-Tec er 9 år og ingen injektor problem. Er viktig å ha eit godt filter, har sjøl eit stor oljefilter liknande bensinfilter og har aldri hatt bensinproblem. Vannfilter skiftes jo hvert år på service. Utover det er jeg ikke sikker på status på mine "filtre". Jeg synes også jeg leser om at det er de store (V6) motorene som har mest injecttor problem da - så kanskje derfor du ikke har merket noe ? Det er vel forskjellige injectorer slik jeg forstår det. Redigert 1.Juli.2014 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) Nei. Hvor bestillte du den kabelen? Ikke noe heksekunst å gjøre oppdateringen. Problemet er kanskje hvordan FÅ TAK I siste oppdatering... (Tror du må være forhandler for å få det? Eller finnes DET også på nettet??) Ebay er vår venn. Ser ut til at ting er blitt mye enklere nå enn i 2010. USB-kabel og komplett pakke med alt mulig man kan trenge bl.a her (første og beste treff) http://www.ebay.com/itm/Evinrude-Diagnostic-USB-Cable-for-FICHT-and-ETEC-/160776159157 Det ser jo nesten for godt ut til å være sant EVINRUDE DIAGNOSTIC KIT CONTAINS: USB SHIELDED CABLE. CD WITH CABLE DRIVERS. THE LATEST - NEWEST VERSION DIAGNOSTIC SOFTWARE Ver. 5.7.6 !!! SW IS ALSO AVAILABLE IN FRENCH LANGUAGE! THE LATEST - NEWEST EVINRUDE ETEC ENGINE MAP PACKAGES WORKSHOP - SERVICE REPAIR MANUALS FOR EVINRUDE ETEC 40-65HP, 75-90HP, 115-200HP, 200-250HP and 250-300HP ACCOMPAYING INSTALLATION INSTRUCTIONS ON CD-ROM. Redigert 1.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Har 2006 modell 90 hk som nærmer seg 400 timer, har eid den i 1 år nå og sålangt ingen problemer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
haraldt Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Kjøpte programvare på Ebay, kan anbefales. Veldi grei å ha dersom du har trøbbel. Lett å lesa av feilkoder uten å måtte ta båten til forhandler, som kan ligg langt vekke Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) Kjøpte meg også kabel og software nylig, kobla på og leste av uten noe heksekunst. Har ikke oppdatert programvaren, synes det virker litt skummelt - vet ikke helt hva fordelen er. Motoren fungerer jo slik den skal... Men programvare fulgte med er datert april 2014 (min kabel og cd ble levert i mai) - relativt ferskt med andre ord! Meningen var å koble opp kabelen permanent - men gikk litt bort fra det. Leste at en pc koblet til strømnettet ombord, samtidig som man hadde diagnosekabelen tilkoblet kunne gi overslag og skade hjernen (?)... C Redigert 2.Juli.2014 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Honduras Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Til dere som har kjøpt SW og kabel. Når dere snakker om siste versjon, er det da siste versjon av diagnoseprogrammet, eller ligger også SW til oppdatering av selve motorstyringen med, slik at jeg kan kjøre en full SW-oppdatering mot motoren? Frister å handle inn dette. Har fra før skaffet Volvo VIDA-programmet til bilene her, så liker tanken på å kunne sjekke ut hver eneste lille feilmelding etc. Har spart meg masse penger på bilene, og det gjør ikke noe om jeg blir i stand til å overvåke båtmotoren på samme måte Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Marwin Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 (redigert) Ebay er vår venn. Ser ut til at ting er blitt mye enklere nå enn i 2010. USB-kabel og komplett pakke med alt mulig man kan trenge bl.a her (første og beste treff) http://www.ebay.com/itm/Evinrude-Diagnostic-USB-Cable-for-FICHT-and-ETEC-/160776159157 Det ser jo nesten for godt ut til å være sant EVINRUDE DIAGNOSTIC KIT CONTAINS: USB SHIELDED CABLE. CD WITH CABLE DRIVERS. THE LATEST - NEWEST VERSION DIAGNOSTIC SOFTWARE Ver. 5.7.6 !!! SW IS ALSO AVAILABLE IN FRENCH LANGUAGE! THE LATEST - NEWEST EVINRUDE ETEC ENGINE MAP PACKAGES WORKSHOP - SERVICE REPAIR MANUALS FOR EVINRUDE ETEC 40-65HP, 75-90HP, 115-200HP, 200-250HP and 250-300HP ACCOMPAYING INSTALLATION INSTRUCTIONS ON CD-ROM. Kjæmpebra! Takker! Skal gå til innkjøp straks :-) Kjøpte meg også kabel og software nylig, kobla på og leste av uten noe heksekunst. Har ikke oppdatert programvaren, synes det virker litt skummelt - vet ikke helt hva fordelen er. Motoren fungerer jo slik den skal... Men programvare fulgte med er datert april 2014 (min kabel og cd ble levert i mai) - relativt ferskt med andre ord! Meningen var å koble opp kabelen permanent - men gikk litt bort fra det. Leste at en pc koblet til strømnettet ombord, samtidig som man hadde diagnosekabelen tilkoblet kunne gi overslag og skade hjernen (?)... C Da forhandler oppdaterte til meg for et par år siden, ble jeg anbefalt å bytte til annen type plugger. (Meget viktig at de blir stående i rett vinkel!)Resultat ble lettere start og laver forbruk. Dessuten syntes jeg motoren gikk jevnere! OG: Har ikke vært nødt til å bytte plugger senere..... Redigert 8.Juli.2014 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Honduras Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Og jeg skulle gjerne vist hva slags plugger det er ... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Marwin Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 En skikkelig forhandler kan si deg hvilken type. Hovedsaken er at de blir satt rikktig inn. (Rett vinkel!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bay_liner Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 (redigert) Rett vinkel ser du på youtube ved å søke etec og "indexing" spark plug eller bare etec og "indexing" Regner med at originalpluggene er Champion = Trøbbel og at det er NGK eller Denso som oppnår best resultat. Her er forklaringen men pluggene er Champion!!#"#$Y%>% Redigert 8.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.