Jump to content

6 år gammel ETEC - er det på tide å bytte mens man kan ?+


TomF

Recommended Posts

Min 300 ETEC er nå 6 år og godt utenfor garantiperioden. Injectorer er byttet et par ganger - men det blir jo dyrt i lengen fremover nå hvis resten også skal byttes ?

 

Det er jo veldig mange meninger om hva er er best og mest holdbart her. Det jeg lurer på er : Kan jeg stole på denne i 5 år til uten gigantiske verkstedregninger og tilhørende kjedelig tid uten båt....?

 

....eller bør jeg selge den nå - mens den er verdt en del kroner og investere in en ny Yamaha 4-takt f.eks ?

 

 

Link to post

hvor mange timer er den gått da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren bør jo absolutt holde i mange år til, Etec skal jo være bygget solid for lang levetid.

 

Men det blir vel som med bil, er jo luksus å kunne ha en bil som fremdeles er innen garantiperiode.

 

Så dette blir jo et rent økonomisk spørsmål, betale for ekstra trygghet i form av ny motor, eller satse på at motoren du har vil "still going strong" i mange år. 350 timers brukstid vil jo egentlig si at den så vidt er innkjørt.

Link to post

Motoren bør jo absolutt holde i mange år til, Etec skal jo være bygget solid for lang levetid.

 

Men det blir vel som med bil, er jo luksus å kunne ha en bil som fremdeles er innen garantiperiode.

 

Så dette blir jo et rent økonomisk spørsmål, betale for ekstra trygghet i form av ny motor, eller satse på at motoren du har vil "still going strong" i mange år. 350 timers brukstid vil jo egentlig si at den så vidt er innkjørt.

 

I utgangspunktet enig det- men: Jeg synes jeg leser overalt at ETEC = mye verksted trøbbel etterhvert. Det kan selvfølgelig hende det er fordi jeg leser om ETEC - og at jeg finner akkurat det samme med en Yamaha.

Link to post

6 injectorer er jo dyrt å kjøpe nytt ja.

Men det er vel ikke normalt at de varer bare et par hundre timer ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Håper virkelig de holder lenger, for jeg har akkurat kjøpt 2008 båt m/Etec 115 som nå har ca 325 timer på seg. Motoren ser som ny ut og går som ei klokke, så det har jeg ikke tenkt på en gang.

 

@TomF. Hvordan merker man at injectorene er dårlige?

Synes det høres merkelig ut at du har måttet bytte ejektorer "et par ganger" på 350 timer. Motoren skal jo normalt ha "førstegangsservice" etter 300 timer.

 

@Marwin, har du tilgang til spesiell Evinrude-progamvare, eller er dette noe man ordner selv med nedlastbar SW?

Hvilke plugger bør man bruke?

Link to post

Jeg lastet ned diagnosesoftware i 2010 til min daværende E-tec, og bestilte en comport-kabel på nett (som ikke passet helt men fikk det nå til allikevel).

Men oppdateringer vet jeg ikke om man kan gjøre selv ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Har du også en V6 ?

Nei.

 

Jeg lastet ned diagnosesoftware i 2010 til min daværende E-tec, og bestilte en comport-kabel på nett (som ikke passet helt men fikk det nå til allikevel).

Men oppdateringer vet jeg ikke om man kan gjøre selv ?

Hvor bestillte du den kabelen?

Ikke noe heksekunst å gjøre oppdateringen. Problemet er kanskje hvordan FÅ TAK I siste oppdatering...

(Tror du må være forhandler for å få det? Eller finnes DET også på nettet??)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Håper virkelig de holder lenger, for jeg har akkurat kjøpt 2008 båt m/Etec 115 som nå har ca 325 timer på seg. Motoren ser som ny ut og går som ei klokke, så det har jeg ikke tenkt på en gang.

 

@TomF. Hvordan merker man at injectorene er dårlige?

Synes det høres merkelig ut at du har måttet bytte ejektorer "et par ganger" på 350 timer. Motoren skal jo normalt ha "førstegangsservice" etter 300 timer.

 

@Marwin, har du tilgang til spesiell Evinrude-progamvare, eller er dette noe man ordner selv med nedlastbar SW?

Hvilke plugger bør man bruke?

 

Motorstyringen (EMM'en) gir feilmelding. Den kan du lese ut ved evinrude programvaren og kabelen :)

 

I praksis stenger den vel en Injectoren som har gitt feilmelding og motoren kjører da på 5 sylindre vil jeg tro. Jeg merket det godt - motren yter maks 2000 RPM ca.

 

Ellers er jeg helt enig i at den bør holde lenger.

Link to post
Svart (redigert)

Min 90 hk E-Tec er 9 år og ingen injektor problem. Er viktig å ha eit godt filter, har sjøl eit stor oljefilter liknande bensinfilter og har aldri hatt bensinproblem.

 

Vannfilter skiftes jo hvert år på service. Utover det er jeg ikke sikker på status på mine "filtre".

 

Jeg synes også jeg leser om at det er de store (V6) motorene som har mest injecttor problem da - så kanskje derfor du ikke har merket noe ? Det er vel forskjellige injectorer slik jeg forstår det.

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post

Nei.

 

Hvor bestillte du den kabelen?

Ikke noe heksekunst å gjøre oppdateringen. Problemet er kanskje hvordan FÅ TAK I siste oppdatering...

(Tror du må være forhandler for å få det? Eller finnes DET også på nettet??)

 

Ebay er vår venn. Ser ut til at ting er blitt mye enklere nå enn i 2010.

USB-kabel og komplett pakke med alt mulig man kan trenge bl.a her (første og beste treff) http://www.ebay.com/itm/Evinrude-Diagnostic-USB-Cable-for-FICHT-and-ETEC-/160776159157

 

Det ser jo nesten for godt ut til å være sant :smiley:

 

EVINRUDE DIAGNOSTIC KIT CONTAINS:

  1. USB SHIELDED CABLE.
  2. CD WITH CABLE DRIVERS.
  3. THE LATEST - NEWEST VERSION DIAGNOSTIC SOFTWARE Ver. 5.7.6 !!! SW IS ALSO AVAILABLE IN FRENCH LANGUAGE!
  4. THE LATEST - NEWEST EVINRUDE ETEC ENGINE MAP PACKAGES
  5. WORKSHOP - SERVICE REPAIR MANUALS FOR EVINRUDE ETEC 40-65HP, 75-90HP, 115-200HP, 200-250HP and 250-300HP
  6. ACCOMPAYING INSTALLATION INSTRUCTIONS ON CD-ROM.
Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har 2006 modell 90 hk som nærmer seg 400 timer, har eid den i 1 år nå og sålangt ingen problemer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Kjøpte meg også kabel og software nylig, kobla på og leste av uten noe heksekunst. Har ikke oppdatert programvaren, synes det virker litt skummelt - vet ikke helt hva fordelen er. Motoren fungerer jo slik den skal... Men programvare fulgte med er datert april 2014 (min kabel og cd ble levert i mai) - relativt ferskt med andre ord!

 

Meningen var å koble opp kabelen permanent - men gikk litt bort fra det. Leste at en pc koblet til strømnettet ombord, samtidig som man hadde diagnosekabelen tilkoblet kunne gi overslag og skade hjernen (?)...

 

C

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Til dere som har kjøpt SW og kabel. Når dere snakker om siste versjon, er det da siste versjon av diagnoseprogrammet, eller ligger også SW til oppdatering av selve motorstyringen med, slik at jeg kan kjøre en full SW-oppdatering mot motoren?

Frister å handle inn dette. Har fra før skaffet Volvo VIDA-programmet til bilene her, så liker tanken på å kunne sjekke ut hver eneste lille feilmelding etc. Har spart meg masse penger på bilene, og det gjør ikke noe om jeg blir i stand til å overvåke båtmotoren på samme måte :yesnod:

Link to post

Ebay er vår venn. Ser ut til at ting er blitt mye enklere nå enn i 2010.

USB-kabel og komplett pakke med alt mulig man kan trenge bl.a her (første og beste treff) http://www.ebay.com/itm/Evinrude-Diagnostic-USB-Cable-for-FICHT-and-ETEC-/160776159157

 

Det ser jo nesten for godt ut til å være sant :smiley:

 

EVINRUDE DIAGNOSTIC KIT CONTAINS:

 

  • USB SHIELDED CABLE.
  • CD WITH CABLE DRIVERS.
  • THE LATEST - NEWEST VERSION DIAGNOSTIC SOFTWARE Ver. 5.7.6 !!! SW IS ALSO AVAILABLE IN FRENCH LANGUAGE!
  • THE LATEST - NEWEST EVINRUDE ETEC ENGINE MAP PACKAGES
  • WORKSHOP - SERVICE REPAIR MANUALS FOR EVINRUDE ETEC 40-65HP, 75-90HP, 115-200HP, 200-250HP and 250-300HP
  • ACCOMPAYING INSTALLATION INSTRUCTIONS ON CD-ROM.

     

    Kjæmpebra! Takker! Skal gå til innkjøp straks :-)

Kjøpte meg også kabel og software nylig, kobla på og leste av uten noe heksekunst. Har ikke oppdatert programvaren, synes det virker litt skummelt - vet ikke helt hva fordelen er. Motoren fungerer jo slik den skal... Men programvare fulgte med er datert april 2014 (min kabel og cd ble levert i mai) - relativt ferskt med andre ord!

 

Meningen var å koble opp kabelen permanent - men gikk litt bort fra det. Leste at en pc koblet til strømnettet ombord, samtidig som man hadde diagnosekabelen tilkoblet kunne gi overslag og skade hjernen (?)...

 

C

Da forhandler oppdaterte til meg for et par år siden, ble jeg anbefalt å bytte til annen type plugger. (Meget viktig at de blir stående i rett vinkel!)

Resultat ble lettere start og laver forbruk. Dessuten syntes jeg motoren gikk jevnere!

OG: Har ikke vært nødt til å bytte plugger senere.....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Rett vinkel ser du på youtube ved å søke etec og "indexing" spark plug eller bare etec og "indexing"

Regner med at originalpluggene er Champion = Trøbbel og at det er NGK eller Denso som oppnår best resultat.

 

Her er forklaringen men pluggene er Champion!!#"#$Y%>%

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...