Jump to content

6 år gammel ETEC - er det på tide å bytte mens man kan ?+


TomF

Recommended Posts

Champion er jo originalt på E-tec og burde da funke bra ?

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Champion er en klassisk problemplugg med alt fra feil varmeverdier til direkte produksjonsfeil med hilsen fra meg og mange motormiljøer med samme erfaringer. Bryt Evinrude / Champion koblingen og en er garantert et bedre båtliv .....

 

1 (en) NGK plugg erstatter omtrent 6 Champion varianter (forskjellige varmeverdier og spec).

 

NGK plugger spenner over et mye bredere varmeverdiområde for en gitt varmeverdi enn andre plugger.

 

Båtmagasinet? fikk "sure" (original) plugger under sin test med Boston Whaler og 2 x 2xx hp i sin tid og leverandør Y Løp og Kjøp kom og byttet pluggene på 100 timer eller så. Men neida, slikt må man regne med når man bruker "Windows" motorer.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

jeg er av de som alltid har vært skeptisk til Champion , og pro NGK.

 

Har for øyeblikket 6 snøscootere i parken - 1 av disse spesifiserer Champion. Denne er den scooteren i "parken" hvor pluggene holder lengst. Erfaringene på amerkanske forum er likelydende. Så det er ingen automatikk at NGK alltid er bedre i alle applikasjoner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Først og fremes må man ikke sammenlikne epler og bananer.

Er Championen en platina eller Iridium og den ellers fungerer greit vil den ha lengre levetid en en standard NGK.

Jeg ville nok uansett velge en plugg med stor driftsikkererhet og forutsigbar om enn kortere levetid fremfor å gamble på "Mickey Mouse" plugger.

 

Problemet med Champion, historisk, er veldig ujevn produksjonskvalitet og har de gått sure en gang på en totakter har det stort sett bare være å kaste de. Noen har manglet 5mm av elektroden inne i porselenet.

 

Identiske totaktsmotorer med forgasser kan/kunne være veldig forskjellige, noen gikk sure for ingenting andre ikke. Noen kunne starte lett, andre ikke.

 

(Historisk) liker ikke NGKer mye bensin ved varmstart, der er feks Bosch mye bedre men Bosch går lett sur ved kaldstart.

 

V8 bensinmotoren min har tydelige vibrasjoner med feks Boschplugger (4 elektroder) men oppleves helt vibrasjonsfri med NGKer.

Inne i kabinen er det kun turbinlyd fra motoren med NGT men tydelig vibrasjon i skroget med Bosch.

Gasspådrag med samme hastighet står gasshendelen tydelig lavere med NGK enn med Bosch.

 

Når jeg disser Champion er det av erfaring og mange rundt meg har samme erfaringer uavhengig av hverandre. En av de driver med veteranbiler.

 

Det kommer aldri en Champion plugg inn i noe utstyr jeg eier, aller minst noe sjøgående likledes som jeg aldri skal ha noe grønt i kjelleren, også av erfaring.

 

 

Well, my 5¢ som de seier "ovver there"

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Rart det der med Champion. Kjører Ducati MC, og skrur du inn NGK kan du banne på at du ikke får start på den etter vinteropplag. Bare Champion som fungerer. Selvopplevd samt bekreftet hos Ducatimekaniker.

 

Generelt til dere med Etec.

Nå har jeg vært Etec-eier i 3 uker, og har vel kjørt 20-30 timer. Motoren var gått 320 timer når jeg kjøpte den, og har vært på 300t service i følge selger/importør. Når jeg kjører i området 2-6000 omdr går den helt suverent. Ved "rask tomgang", dvs 1000-1500 omdr som jeg ligger på i 5knops soner "fnyser" den litt med jevne mellomrom. Den går altså litt småruskete som en gammeldags totakter ofte gjør.

Er dette normalt for motortypen? Har kjørt ut 2-3 tanker (á 90 liter) så det er ikke noe gammel bensin igjen i systemet.

Har vurdert om jeg skal skifte bensinfilter og plugger "just in case", men hvis alle oppfører seg slik er jeg fornøyd med det.

 

Som eier av 2-3 gamle Ducatier er jeg vant til at ting ikke går rent under 2000 omdreininger...det skiter italienerne i ... :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...