Jump to content

Rense, rubbe og polere ruglete dekk.Tips og råd mottas.

Normarco

Recommended Posts

Hei alle sammen.

For vår del er det rett før båtfeirien setter i gang, og vi har brukt denne helga til å polere båten over fenderlista. Jeg har nå hatt båt en periode eller tre, men fikk ett spørsmål fra kona der hun sto på dekk, hvordan skal vi rense, rubbe og polere dette ruglete dekket da? jeg må faktisk si at jeg bie litt svar skyldig. Jeg har tidligere avfettet og vasket med høytrykk, men aldri påført noe fett så jeg prøvde så med polermaskinen i dag men polelrpad, både hard og myk ble "borte" uten at resultatet var tilstrekkelig.

Hvordan skal man gå frem? hjelp mottas med takk :smiley:

-NORMARCO-

Jeg hadde samme problemstilling for noen måneder siden. Jeg bruke polermaskin med ganske tykk skumgummipad til å rubbe(polermaskin av den typen som ser ut som en vinkelkutter). Paden blir ødelagt, men den holder en stund, kjøp flere. Heldigvis rubber man ikke hvert år:)

Når det gjelder polering, brukte jeg den typen polish som påføres for så å tørkes lett av igjen, altså en type som ikke krever noe særlig polering. Brukte Hempel. Dette påførte jeg, og tørket av igjen, for hånd. Resultatet ble ganske bra. Man kan ikke speile seg, men det beskytter nok dekket med tanke på UV-stråling.

Jeg vet ikke om det er verdens beste råd, men jeg fikk et brukbart resultat på denne måten

Først vasket jeg dekket med varmt såpevann. Brukte en sterk blanding med kraftvask fra Europris, den ble jeg veldig fornøyd med.

Så brukte jeg en stor poleringsmaskin av vinkelslipertypen fra Biltema med saueull hette (eller hva det heter). Fuktet den godt med vann, og dynket den godt med polish, også den fra BT. Så kjørte jeg den på relativt lavt turtall med denne blandingen av vann og polish. Ullhetta tåler denne jobben bedre enn en skumgummihette.

Hei alle.

Kjør på med tips, eller egne erfaringer, her skal et prøves. Nå er jo heldigvis ikke pader og poler utstyr de dyreste tingene hos BT, spå mulighetene til å prøve ut forskjellige løsninger er tilstede.

Ut fra det som nå har kommet inn, viser det seg at dette kan være en problemstilling verdt finne en løsning på.

Andre meninger, tips?

-NORMARCO-

Jeg vet ikke om det er verdens beste råd, men jeg fikk et brukbart resultat på denne måten

Først vasket jeg dekket med varmt såpevann. Brukte en sterk blanding med kraftvask fra Europris, den ble jeg veldig fornøyd med.

Så brukte jeg en stor poleringsmaskin av vinkelslipertypen fra Biltema med saueull hette (eller hva det heter). Fuktet den godt med vann, og dynket den godt med polish, også den fra BT. Så kjørte jeg den på relativt lavt turtall med denne blandingen av vann og polish. Ullhetta tåler denne jobben bedre enn en skumgummihette.

Hei Komodo.

Jeg vet hva du mener ang "verktøy" til BT maskinen, men vann og polish, har jeg ikke hørt om.

Redigert av Normarco (see edit history)

Blir det ikke veldig glatt når man polerer dekket der man skal gå? Det har i hvert fall vært min erfaring. Det er jo ruglete fordi an ikke skal skli. Når man så polerer får man jo en veldig glatt flate?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

I håndboka som fulgte med båten min (anno 1982) står det at man bør bruke børst for å polere og vokse de ruglete områdene. Jeg har ikke kommet så langt, så kan ikke gå god for metoden.

Når de sier slikt i handboka, og det var metoden da, vil jeg tro at samme metoden fortsatt gjelder men med produkter som kanskje er bedre/enklere enn i 1982.

Jeg prøver denne metoden også.

Morro at du har handboka [emoji2]

-NORMARCO-

Enig, det er viktigere at dekket er pent enn at det er trygt å gå på :giggle: , (neida, bare tøyser).

Det er jo ruglete fordi an ikke skal skli. Når man så polerer får man jo en veldig glatt flate?

På vår gamle båt er ikke det noe problem. Gelcoaten er så oksydert og slitt at en omgang med polering gjør den ikke verre enn en ny båt som ikke er polert. Men det gjør den litt lettere å holde ren. Dekket er jo en horisontal flate som stort sett blir mye mer utsatt for sol enn skroget, så det er vel litt lurt å ha på et lag med noe som hjelper mot UV-stråling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...