Normarco Startet 29.Juni.2014 Del på Facebook Startet 29.Juni.2014 Hei alle sammen. For vår del er det rett før båtfeirien setter i gang, og vi har brukt denne helga til å polere båten over fenderlista. Jeg har nå hatt båt en periode eller tre, men fikk ett spørsmål fra kona der hun sto på dekk, hvordan skal vi rense, rubbe og polere dette ruglete dekket da? jeg må faktisk si at jeg bie litt svar skyldig. Jeg har tidligere avfettet og vasket med høytrykk, men aldri påført noe fett så jeg prøvde så med polermaskinen i dag men polelrpad, både hard og myk ble "borte" uten at resultatet var tilstrekkelig. Hvordan skal man gå frem? hjelp mottas med takk -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
Microcefalus Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Jeg hadde samme problemstilling for noen måneder siden. Jeg bruke polermaskin med ganske tykk skumgummipad til å rubbe(polermaskin av den typen som ser ut som en vinkelkutter). Paden blir ødelagt, men den holder en stund, kjøp flere. Heldigvis rubber man ikke hvert år:) Når det gjelder polering, brukte jeg den typen polish som påføres for så å tørkes lett av igjen, altså en type som ikke krever noe særlig polering. Brukte Hempel. Dette påførte jeg, og tørket av igjen, for hånd. Resultatet ble ganske bra. Man kan ikke speile seg, men det beskytter nok dekket med tanke på UV-stråling. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Takk for svar. Så her er det egentlig bare å la utstyret ofre seg, gå til innkjøp av pader som ikke koster all verden og bare la det stå til prøver meg frem til helga. -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Jeg vet ikke om det er verdens beste råd, men jeg fikk et brukbart resultat på denne måten Først vasket jeg dekket med varmt såpevann. Brukte en sterk blanding med kraftvask fra Europris, den ble jeg veldig fornøyd med. Så brukte jeg en stor poleringsmaskin av vinkelslipertypen fra Biltema med saueull hette (eller hva det heter). Fuktet den godt med vann, og dynket den godt med polish, også den fra BT. Så kjørte jeg den på relativt lavt turtall med denne blandingen av vann og polish. Ullhetta tåler denne jobben bedre enn en skumgummihette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Normarco Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Hei alle. Kjør på med tips, eller egne erfaringer, her skal et prøves. Nå er jo heldigvis ikke pader og poler utstyr de dyreste tingene hos BT, spå mulighetene til å prøve ut forskjellige løsninger er tilstede. Ut fra det som nå har kommet inn, viser det seg at dette kan være en problemstilling verdt finne en løsning på. Andre meninger, tips? -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 (redigert) Jeg vet ikke om det er verdens beste råd, men jeg fikk et brukbart resultat på denne måten Først vasket jeg dekket med varmt såpevann. Brukte en sterk blanding med kraftvask fra Europris, den ble jeg veldig fornøyd med. Så brukte jeg en stor poleringsmaskin av vinkelslipertypen fra Biltema med saueull hette (eller hva det heter). Fuktet den godt med vann, og dynket den godt med polish, også den fra BT. Så kjørte jeg den på relativt lavt turtall med denne blandingen av vann og polish. Ullhetta tåler denne jobben bedre enn en skumgummihette. Hei Komodo. Jeg vet hva du mener ang "verktøy" til BT maskinen, men vann og polish, har jeg ikke hørt om. Redigert 29.Juni.2014 av Normarco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Det var en kamerat som tipset meg om det. Hvis du bare bruker polish blir den litt tjukk og tråkk når du har kjørt en stund med den polerhetta. Prøv å fukte den så merker du at den sklir lettere. Vil imidlertid understreke at jeg ikke er noen ekspert på dette området Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Molan Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Normarco, håper du poster restultatet av "testen" på Båtplassen. Sikkert flere enn meg som skal i gang med dette ila sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Normarco, håper du poster restultatet av "testen" på Båtplassen. Sikkert flere enn meg som skal i gang med dette ila sommeren. Dette skal ubønnhørlig dokumenteres, kanskje er det andre som kan videreutvikle litt fra hva jeg dokumenterer [emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Vann på sprayflaske som en bruker underveis når en bruker polermaskin er helt normalt innen detailer miljøet. Men som alt annet kommer det litt ann på produkt, pute, og teknikk. Når en merker produktet tørker litt opp, og ikke glir så lett kan en gi en liten dusj på stedet en jobber. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
powerpuff Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Har ikke prøvd å polere det "ruglete" dekket mer en 1 gang, det ble veldig glatt å gå på i følge Kona, så det er nedlagt veto mot polering av dette ... Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 I håndboka som fulgte med båten min (anno 1982) står det at man bør bruke børst for å polere og vokse de ruglete områdene. Jeg har ikke kommet så langt, så kan ikke gå god for metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Blir det ikke veldig glatt når man polerer dekket der man skal gå? Det har i hvert fall vært min erfaring. Det er jo ruglete fordi an ikke skal skli. Når man så polerer får man jo en veldig glatt flate? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Normarco Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 I håndboka som fulgte med båten min (anno 1982) står det at man bør bruke børst for å polere og vokse de ruglete områdene. Jeg har ikke kommet så langt, så kan ikke gå god for metoden. Når de sier slikt i handboka, og det var metoden da, vil jeg tro at samme metoden fortsatt gjelder men med produkter som kanskje er bedre/enklere enn i 1982. Jeg prøver denne metoden også. Morro at du har handboka [emoji2] -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) Det er mange som har tanker rundt glatt dekk. Jeg er tildels enig men når resten av båten er hvit og blank mens dekket er gult, sortmatt og veldig oksydert, ja da går estetikken foran fremfor funksjonalitet[emoji1] -NORMARCO- Redigert 1.Juli.2014 av Normarco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Enig, det er viktigere at dekket er pent enn at det er trygt å gå på , (neida, bare tøyser). Det er jo ruglete fordi an ikke skal skli. Når man så polerer får man jo en veldig glatt flate? På vår gamle båt er ikke det noe problem. Gelcoaten er så oksydert og slitt at en omgang med polering gjør den ikke verre enn en ny båt som ikke er polert. Men det gjør den litt lettere å holde ren. Dekket er jo en horisontal flate som stort sett blir mye mer utsatt for sol enn skroget, så det er vel litt lurt å ha på et lag med noe som hjelper mot UV-stråling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oivindg Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Et tips til rensing er Starbrite non-skid deck cleaner. Veldig effektiv og drøy. Selges blant annet av Maritim. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Allegro27 Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Ja den starbrite-saken er effektiv til vask av dekk. Bruker den ofte til tross for litt stiv pris for vaskemiddel å være.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.