MorganX Startet 30.Juni.2014 Del på Facebook Startet 30.Juni.2014 Hei,jeg har ødelagt gjenger i aluminium godset til nedre del av drevet på en utenbords motor da jeg skulle skifte impeller. Måtte borre ut den syrefaste skruen noe som gikk greit,og prøve og gjenge opp med 6mm gjengetapp,men dessverre var hullet akkurat for for stort for skruen,det var kun nederst på skruen jeg fikk tak og det holdt ikke. Det jeg lurer på da er om jeg kan sette inn løsgjenger i stål og skru inn en syrefast bolt? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 (redigert) Går heilt fint å sette inn helicoilgjenger Biltema har sett med gjenger og verktøy Redigert 30.Juni.2014 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Ja, gjengeinnsats burde vært standard i alt av lettmetall. Helicoil, recoil, keensert eller lignende er en bra rep. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 så på Biltema`s løsgjenger,men har hørt at stål og aluminium tærer på hverandre,og hvis løsgjenger er av stål så er jeg redd for at alumiumen blir spist opp,eller? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Bolten var jo også i stål, så det burde jo ikke bli værre enn det var Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jossi1973 Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Løsgjenger er fine ting. Jeg har brukt loctite gjengelås på løsgjengene når jeg skrur de inn. Bare for at de skal sitte godt. Viktig å være nøyaktig, for å få godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Helicoil er i hvert fall rustfritt, aner ikke hva Biltema bruker, men det kan altså oppstå korrosjon mellom aluminium og den rustfrie innsatsen dersom det er en elektrolytt til stede (les: saltvann), og du bør i det minste passe på at det ikke kan komme saltvann inn i gjengene. Jeg har brukt helicoil på båtmotorer og drev i årevis uten at det har vært noe problem, men jeg bruker også alltid loctite gjengelåsing, og legger litt flensetetning på ytterst dersom det er noe som helst mulighet for at det kan komme saltvann inn i gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 (redigert) Noen som vet hvor de fører borr og helicoil gjenger for M6 i Bærum/Oslo/Asker? Redigert 30.Juni.2014 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Kartro er vel agent for helicoil, recoil finnes på assorterte bilrekvisitabutikker, tools o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 (redigert) Har du Proffpartner, Tools eller Tess i nærheten så ordner nok de saken Se der ja, der var DieselDahl i forkjøpet Redigert 30.Juni.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MorganX Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har alle de butikkene i nærheten så tar meg en tur og spør der. Takk for tips. Men er det noen på forumet her som ha brukt Biltema sine løsgjenger uten at aluminiumen korroderer bort? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har aldri brukt Biltema sine, men de er i rustfritt stål de også, og er helt like som Helicoil, men for 199,- for et helt sett med innsatser så er det noe som sier meg at kvaliteten er noe annerledes enn Helicoil som koster nesten det samme for en enkelt innsats. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Dette har ingenting med Biltema eller ikke å gjøre. Som andre indikerer her, du må velge mellom to onder. Enten la være å reparer eller bruke gjengeinsats. Det spiller liten rolle om du bruker rustfritt eller karbonstål. Aluminium vil være anode uansett. Tett skikkelig mot inntrenging av vann. Et stoff som vil fungere godt er aluminiumspastaen til Biltema, førsteklasses stoff som står i årevis. Jeg har brukt det med suksess da jeg ble klar over at de hadde produktet for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Takk for opplysningen Hulda. Tenkte først å stikke innom Tess og høre med de om Helicoil,men så at Biltema hadde ferdig sett med borr og løsgjenger til en billig penge. Og siden motoren er en gammel Evinrude 60hk 1989mod regner jeg med at jeg uansett ikke skal skru opp dette så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har aldri brukt Biltema sine, men de er i rustfritt stål de også, og er helt like som Helicoil, men for 199,- for et helt sett med innsatser så er det noe som sier meg at kvaliteten er noe annerledes enn Helicoil som koster nesten det samme for en enkelt innsats. Det er jo litt både og med disse BT produktene, men jeg har måttet bite i meg noen meninger etter å ha testet noen av produktene. At Gjengetappene ikke er av Fette-kvalitet og at avtrekkerene ikke er som Kukko er det fort gjort å finne ut for de fleste. Men hvordan er det med kvaliteten på de syrefaste skruene kontra Arvid Nilson eller Tingstad? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Det er jo litt både og med disse BT produktene, men jeg har måttet bite i meg noen meninger etter å ha testet noen av produktene. Tja, produkter fra Biltema fungerer ofte helt greit, men det er det å vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og noen ganger få en helvetes masse ekstra arbeid på grunn av dårlig kvalitet, som er irriterende, og særlig når man skrur mye er det et moment man gjerne betaler seg ut av slik at man slipper å bruke halve dagen på å banne Biltema opp og ned. Nå skal det sies at jeg sikkert har brukt noen hundretusener på Biltema, og kjøpt mye av det meste, men særlig verktøy har det blitt mye av opp igjennom årene. Kvaliteten er egentlig ikke noe å skryte av, men så er det prisen da, det er latterlig billig i forhold til de bedre merkene. Jeg har "brukt opp" en god del luftverktøy, fastnøkler skrutrekkere og gud vet hvor mange 3/8" skraller fra Biltema (de knekker som fyrstikker), men jeg har jo også knekt en Kamasa og to Hazet skraller i mitt liv, og jeg kan jo kjøpe det største verktøy settet på Biltema for en brøkdel av det bare en Hazet skralle koster alene, og jeg har også til nå kjøpt syv av de største settene (over flere år), og handler nytt ettersom ting går i stykker, for går i stykker gjør det. Samtidig så er det forferdelig irriterende når avtrekkeren ryker i to (har skjedd to ganger med BT) og delene spruter, og når man setter på Kukko avtrekkeren så sklir ting av som smør, eller når fastnøkkelen plutselig bare knekker, eller når en helt ny pussemaskin brenner seg fast etter førstegangs bruk (har tre stykker liggende i garasjen). Men, verktøy kan enkelt erstattes når det ryker, utover at det tar tid og er irriterende. Personlig ville jeg aldri brukt kritiske deler fra Biltema, jeg betaler heller et par hundrelapper ekstra for olje fra andre produsenter jeg stoler mer på enn å risikere en motor til et par hundre båtlapper for å spare noen hundringser på oljen. Har forsåvidt prøvd diverse tetningsmiddel, tuber med lurium, spraygreier, krympestrømper, kabelsko, ledninger i alle regnbuens farger, diverse bildeler og enormt mye annet fra Biltema, og min mening er at alt sammen er betydelig dårligere enn det andre dyrere produsenter leverer, og det er dritkjipt å lime noe med BT lim som løsner en uke senere. Jeg har selv gått på en skikkelig smell på et interiør hvor jeg brukte spraylim fra BT, som løsnet med en gang og ble bare klineri, og som tok rundt 40 timer å få rent igjen og lime på nytt med lim fra Wurth i stedet, men en hver får gjøre som de vil. Når det kommer til løsgjenger på et undervannshus som trådstarter forhåpentligvis ikke skal skru opp på en god stund, så holder helt sikkert Biltema sine, de er som nevnt av samme design og materiale som originale Helicoil innsatser, og som Hulda nevner så spiller det liten rolle at de er i rustfritt ettersom alt stål er såpass langt fra aluminium i spenningsrekken at det er en viss risiko for korrosjon dersom saltvann kommer inn, men de er altså rustfrie akkurat slik Helicoil er, og de skrues inn på samme måten osv. men prisforskjellen er betydelig, og min erfaring er at det som er ekstra billig på Biltema også er ekstra dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Mange fornuftige betraktninger der Adeneo. Enig i det du skriver bortsett fra at jeg hittil ikke har klart å knekke BT fastnøklene mine, og ja, jeg har prøvd med langt rør Men spørsmålet i innlegg #15 står fremdeles ubesvart Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaffelars Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 ..Jeg synes BIltema sine bits er helt supre, de ødelegger jo ikke hodet på skruene!! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 (redigert) Biltema sine oljer er vel det minste suspekte de har, for de er iallefall ikke laget i Kina Forøvrig er det aller meste de har av verktøy brukbart for de fleste, særlig prisen tatt i betraktning. Men noe dritt har de da, som f.eks. understellsspray som aldri tørker.... Redigert 1.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
JRK Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Hei, Låner denne tråden. Har noen lukeholdere der gjengene for låsing av disse er ødelagte. Tenkte å fikse dette med helicoil. Gjengene er 6 mm I støpegods, men gjengelengden er bare 5 mm. Er litt rett for at når man strammer og slakker lukelåseren så skal selve helicoil gjengene skru seg frem og tilbake I støpegodset istedenfor at løseskruen skrues inn og ut av hekicoil'en. Derfor vurderer jeg å lime helicoilen fast i støpegodset med ett eller annet loctiteprodukt. Noen som har noen fromening om dette vil funke? Hvordan bør operasjonen gjøres? Dyppe hele helicoil'en I loctitete før den monteres og så vaske innsiden av gjengene, etterpå? Eller bare pensle innsiden av støpegodset før montasje. Uansett vil vel noe trekke på insiden av gjengene på Helicoilen. Er det andre produkter som egner seg bedre for liming av helicoil mot støpegods? Kom gjerne med andre innspill som man bør tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.