Bay_liner Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 (redigert) Moment, nei jeg har en Merc men har manualen til denne så jeg kan sjekke hva det står der men får ikke gjort det før i morgen. MEN, tror kanskje hele servicemanualen for din motor kan lastes ned fra VP og der står nok det du behøver. Kanskje Adeno eller DD har verdiene "i hodet"...? Redigert 3.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Ser ut som du finner det du behøver her; http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/UK/EN-GB/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/Pages/publication_search.aspx Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 DieselDahl, hvordan slipte du flatene med båndsliper i praksis? Korning på papir? Jeg brukte 80 papir. Stor benkmontert maskin. Super effektivt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquamatic Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Jeg husker ikke om jeg brukte moment når jeg monterte dem, det finnes sikker på nettet et sted. Hmm, får sove på om det blir båndsliper, manifoil eller begge deler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquamatic Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Da var motoren i gang igjen etter toppakningsbytte, demontering og slip av ventiler mm. Akkurat i tide til neste hetebølge på sørlandet . Skjøten mellom riser og manifoil var litt mer tricky, prøvde meg med båndsliper på den ene riseren, men det ble så skjevt at den måtte kasseres og bestille ny. Skrudde av de andre riserne og konstaterte at det ikke var lekkasje på innsiden. Det som var gøyalt var at det lakk som bare det etter pakningsbytte (satt opprinnelig en metallisk pakning, de nye var av typen "papp".) Sjekket da med sylinderservice hvorvidt de kunne planslipe flatene, de kunne klare manifoilene men ikke riserne. Altså, hva gjør man da, manifoilene og riserne er relativt nye, de lekker og kan ikke planslipes? Løsningen falt da på permatex pakningssilikon på begge sider av papp-pakningen, ser ut til å være potte tett. Det er ihvertfall sikkert at kostnadene for lekkasjen har oversteget differansen på pris mellom uorginal og orginal vare, i tillegg kommer jobben og frustrasjonen over det hele. Kanskje lærdommen er at man ikke skal spare seg til fant på kritiske deler. Da er det ut på sjøen, takk for alle gode råd og innspill . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.