Jump to content

Volvo penta AQ211, kjølevæske i cyl nr 4, mulig årsak?


Aquamatic

Recommended Posts

Moment, nei jeg har en Merc men har manualen til denne så jeg kan sjekke hva det står der men får ikke gjort det før i morgen.

 

MEN, tror kanskje hele servicemanualen for din motor kan lastes ned fra VP og der står nok det du behøver.

 

Kanskje Adeno eller DD har verdiene "i hodet"...?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var motoren i gang igjen etter toppakningsbytte, demontering og slip av ventiler mm. Akkurat i tide til neste hetebølge på sørlandet :clap:.

 

Skjøten mellom riser og manifoil var litt mer tricky, prøvde meg med båndsliper på den ene riseren, men det ble så skjevt at den måtte kasseres og bestille ny.

 

Skrudde av de andre riserne og konstaterte at det ikke var lekkasje på innsiden. Det som var gøyalt var at det lakk som bare det etter pakningsbytte (satt opprinnelig en metallisk pakning, de nye var av typen "papp".) Sjekket da med sylinderservice hvorvidt de kunne planslipe flatene, de kunne klare manifoilene men ikke riserne. Altså, hva gjør man da, manifoilene og riserne er relativt nye, de lekker og kan ikke planslipes? Løsningen falt da på permatex pakningssilikon på begge sider av papp-pakningen, ser ut til å være potte tett.

 

Det er ihvertfall sikkert at kostnadene for lekkasjen har oversteget differansen på pris mellom uorginal og orginal vare, i tillegg kommer jobben og frustrasjonen over det hele. Kanskje lærdommen er at man ikke skal spare seg til fant på kritiske deler.

 

Da er det ut på sjøen, takk for alle gode råd og innspill :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...