Jump to content

hvordan bytte reim på QL CT600baugtrøster


emma1

Recommended Posts

Lurer på om det nokon som veit hvordan man bytter drivreim på ein QL CT600 baugtrøster?

Har bestillt ny reim, men synest det ser ut som om båten må på land og demontere propellakslingen for og bytte?

Er det nokon som har vore bort i dette?

 

Bjarte

Link to post

Takk fot tips, VismoX.

 

Kan ikke lese alt som står på reima, men det er en Gates power grip gt. Den er også merket med 450 ( kanskje lengde), 25 (bredde) og 7 133DS. Avstanden mellom tennene er 5 mm.

 

Ser jo ut til å være en standardreim, men det er vel så mange varianter av disse at det skal godt gjøres å finne den på en bilrekvisitabutikk.

Link to post

Er vel egentlig en Engbo thruster.

Ja, det er det visst. I tillegg så har Sleipner EB-serien som er en etterfølger som baserer seg på samme reimdriften. Skal ringe Sleipner-forhandlere i området i morgen tidlig. Den som har reim på lager og tid til å gjøre jobben ligger godt an.

Link to post

Kjører liv i denne da jeg har en engbo xf20 som reima har røket på, løsnet motor og propell men sliter med og få løsnet propell akslingen, noen som har noen tips?

neste problem vil være og få tak i ny reim Tror jeg 

Link to post
Ivar1 skrev 31 minutter siden:

Kjører liv i denne da jeg har en engbo xf20 som reima har røket på, løsnet motor og propell men sliter med og få løsnet propell akslingen, noen som har noen tips?

neste problem vil være og få tak i ny reim Tror jeg 

Reima bestiller du på nett, det er bare å google betegnelsen så finner du den. Men du må også ha akseltetninger. Det er ikke til å tenke på å demontere dette uten nye akseltetninger, de må ødelegges for å få de ut.

 

Om dette er samme patenten som for XF60 så er framgangsmetoden som følger:

Du tar bare av dekselet over reima og trekker ut den gamle reima inne i båten.

 

Deretter må du til med "undervannsarbeidet". Propell demonteres og medbringersplint på aksel fjernes.

Pell ut første akseltetning, dette er ei armert akseltetning 40x17x7mm med støvleppe som står montert med støvleppa utover mot propell. Du må stikke et lite skrujern gjennom armeringa og pelle den ut. Så kommer du inn til neste akseltetning som er helt identisk men står montert motsatt vei. Kammeret mellom disse er fylt med grease, den tørkes vekk.

 

Innerste tetninga kan være litt vrien å få ut, bøy inn den utvendige ringen med et flatt skrujern rundt hele omkretsen til den løsner og du kan plukke den ut med ei tang. Forsiktig så du ikke lager spor eller merker i leiet der tetninga er presset inn.

 

Nå er du inne der låseringen står, klem denne sammen med ei låseringstang og trekk den ut av sporet. Dette er selve avlåsingen for akselsystemet.

Du klarer ikke å trekke ut akselen siden lagrene er delvis presset inn i lagerleiene. Her kan du skru ei 6mm gjengestang inn i akseltappen, tre en stubbe flatjern med et 6mm hull i inn på gjengestanga ytterst og sett på ei mutter. Så slår du på flatjernet og bruker dette som angrepspunkt for hammeren. Da kommer akslingen med det ytterste lageret ut. Det innerste lageret står mest sannsynlig igjen inne. Kontroller tilstanden da dette er ei fin anledning til å trekke dette lageret ut for bytting.Ikke sett inn dårlige lager igjen. Dette er helt vanlige SKF lager med dobbel gummiring som man får på enhver jernvareforhandler.

 

Nå kan du tre ned reima og deretter montere inn akselen med det taggede reimhjulet og lager. Monter deretter låseringen og første tetningsring samme vei som den sto. Fyll tetningsringene med grease før du setter på siste tetningsring motsatt vei av første. Fyller du for mye grease her får du ikke inn den siste tetningsringen så ikke legg i mer enn at det dekker kammeret i ringen.

 

Når alt er satt sammen under kan du tre reima inn på motorakselen, skru til de fire skruene som står i avlange spor og legge et brekkjern el. med underlegg under motorakselen og stramme skikkelig. Tørk vekk alt gammelt reimstøv før du starter opp slik at du kan ta en etterkontroll og sjekke stramminga etter litt tid. Og se at du ikke har støvutfelling.

 

Edit: Ser at tunnelldiameteren din er bare 110 mm. Da tror jeg nesten at det enkleste er å ta ut hele thrusteren og utføre jobben med undervannshuset på land på en verkstedsbenk da det vil bli fryktelig trangt å stå og pille med dette inne i en så liten tunnell. Det er bare 4 muttere + fugemasse som tetter og holder thruster med undervanshus fast mot tunnell fra innsiden av båten. Men litt mer styr med frakopling av kabler etc.

Edited by Chiefengineer
Link to post

Hei da revnet min reim i går, bare en uke etter at jeg hadde båten på land :(  Du nevner akseltetninger (akseltetning 40x17x7mm og lager) hvor bestilte du dine og vet du eventuelt lagerspesifikkasjon

MVH

Asle

Link to post

Hei, forsøker å sparke litt liv i denne tråden igjen.  Jeg har også en Engbo 20xf baugpropell (2007 mod) hvor drivreimen har røket. Har demontert propell og brytepinne. Tunnelen er trang (110 mm) så videre jobb herfra, for å få ut akseltetningene,  gjør at jeg tenker hele thrusteren må tas ut av båten for videre arbeid, slik som Chiefengineer foreslår over. Braketten som motoren er montert på er festet til tunnelen med 4 bolter (som enkelt lar seg løsne), men braketten er i tillegg tettet/limt med det som antakelig er sikaflex 291. Og her hadde jeg satt pris på innspill, hvordan på en effektiv måte bearbeide sikaflex'en slik at jeg får løs braketten? Er det fine-sagen som bør brukes, evnt. varmepistol og tapetkniv? annet? Pianostreng, hvor får man kjøpt slikt? Eller er det likevel bedre å "knote" inni tunnelen og gjøre jobben der?? Takknemlig for innspill og tanker rundt dette.

Edited by Jeger.js
Link to post
Asle Fossberg skrev On 4.11.2019 at 16.06:

Hei da revnet min reim i går, bare en uke etter at jeg hadde båten på land :(  Du nevner akseltetninger (akseltetning 40x17x7mm og lager) hvor bestilte du dine og vet du eventuelt lagerspesifikkasjon

MVH

Asle

Akseltetninger kan du få hos en maskinforretning. Det er overnevnte type MED støvtetning, altså to lepper. 2 stk. trenger du. Velger du SKF sin type heter denne 17x40x7 HMSA 10 RG.

Det største lageret er et 6203 med dobbel gummitetning. Husker ikke hva det minste lageret heter men det er også hyllevare hos en hvilken som helst forretning som selger kulelager.

Link to post
Jeger.js skrev for 2 timer siden:

Hei, forsøker å sparke litt liv i denne tråden igjen.  Jeg har også en Engbo 20xf baugpropell (2007 mod) hvor drivreimen har røket. Har demontert propell og brytepinne. Tunnelen er trang (110 mm) så videre jobb herfra, for å få ut akseltetningene,  gjør at jeg tenker hele thrusteren må tas ut av båten for videre arbeid, slik som Chiefengineer foreslår over. Braketten som motoren er montert på er festet til tunnelen med 4 bolter (som enkelt lar seg løsne), men braketten er i tillegg tettet/limt med det som antakelig er sikaflex 291. Og her hadde jeg satt pris på innspill, hvordan på en effektiv måte bearbeide sikaflex'en slik at jeg får løs braketten? Er det fine-sagen som bør brukes, evnt. varmepistol og tapetkniv? annet? Pianostreng, hvor får man kjøpt slikt? Eller er det likevel bedre å "knote" inni tunnelen og gjøre jobben der?? Takknemlig for innspill og tanker rundt dette.

 

Varmepistol kombinert med pianostreng evt. kniv skulle fungere fint. Sag ville jeg unngått da tetteflaten kan skades. Får du en glippe kan du prøve å bryte litt med å slå inn en kile/skrujern.

 

Det er å foretrekke å gjøre jobben inni tunnellen men om det er fysisk plass med en tunnelldiameter på 110mm ver jeg ikke. Det kommer nok an på hvor langt ut til ene siden av tunnellen thruster er montert.

 

Nå slutter Slepiner helt å levere overhalingssett til disse thrusterne (reim, tetninger, lager etc) så alt sammen må kjøpes direkte hos deleprodusentene men det fungerer utmerket det også. Og er mye billigere.

Link to post

Takk for ultrakjapp respons Chiefengineer! Jeg fikk kjøpt drivreim i England, (fra buybearings.co.uk for den som har behov), men akseltetninger m.v. har jeg foreløpig ikke fått tak i). Undervannshuset sitter ca 25-30 cm inn i tunnelen, og man får i prinsippet bare jobbet med en hånd der. Vil bli en utfordring, tror jeg, både å få tatt ut foringer og lager, men også å få satt nye på plass igjen. Bl.a. krevende mht mothold når lager og foringer skal klemmes på plass. For å få ut foringene må jeg vel i tilfelle skru inn skruer for å ha noe å trekke foringen ut med (har jo ikke noe annet feste fra "innsiden" av foringen som jeg kunne tatt tak i).  Ad "bryte litt med å slå inn en kile",  det er ikke risiko for at glassfiberen i tunnelen ikke tåler presset den da vil bli utsatt for?

Link to post

Tetningene slår du et hull eller to gjennom, skrur inn en skru gjennom stålarmeringen og jobber med den ved å trekke samtidig utover med en tang.

Det ligger 2 stk. etter hverandre men snudd motsatt vei.

 

Men innenfor siste tetning sitter låseringen (innvendig type) her tror jeg du kan gå på et plassproblem mht. låseringstanga. Evt. finnes det metoder ved å bruke skrutrekker for å vippe den ut av sporet men alt bunner i hvor mye plass du har og det er trangt nok på 160mm tunnellen. Enda verre om det sitter såpass langt inne i tunnelen som 25-30 cm og tunnellen er bare 110 mm....

 

Får du ut låseringen er det bare å skru gjengestanga inn i senter av akselen og slå den ut i samme retning som tetningene kom ut, det er egentlig det enkleste i hele operasjonen.

 

Link to post
Chiefengineer skrev On 1.7.2020 at 15.00:

 

Varmepistol kombinert med pianostreng evt. kniv skulle fungere fint. Sag ville jeg unngått da tetteflaten kan skades. Får du en glippe kan du prøve å bryte litt med å slå inn en kile/skrujern.

 

Det er å foretrekke å gjøre jobben inni tunnellen men om det er fysisk plass med en tunnelldiameter på 110mm ver jeg ikke. Det kommer nok an på hvor langt ut til ene siden av tunnellen thruster er montert.

 

Nå slutter Slepiner helt å levere overhalingssett til disse thrusterne (reim, tetninger, lager etc) så alt sammen må kjøpes direkte hos deleprodusentene men det fungerer utmerket det også. Og er mye billigere.

Hei

 

Tror jeg har en XF 40 thruster, fordi jeg min drivreim har også nettopp røket. Bor i Ålesund, og reiste ut på Aspevågen Marina og snakka med daglid leder der. Han hadde tilfeldigvis ei reim liggende i et kit. Når vi da ser på den reima, har den samme betegnelsen som min, GT3 450 5MGT, og kittet heter delenr. SM906765. Tannreim/tetningskit for XF40/60.

Dette settet kom til Marinaen 7 juli ifjor, så jeg tror jeg har vært heldig.

 

Men er det helt umulig å sette på reima uten å ha båten på land?

 

Er det noen som har teknisk tegning for å skifte lager/pakningssett på en XF40 thruster?

 

Link to post

Ja helt umulig. Akslingen må trekkes ut, reima stikkes ned og aksling inn igjen. Tannhjulet sitter mellom de to opphengslagrene som ligger i lagerleiene i undervannshuset. Ingen vei å smyge den rundt.

 

Det fins noen slike kit i sirkulasjon ute på markedet. Får du ikke tak i kit må du kjøpe reima løs, samme med lagrene og tetningsringene og tannhjulet. Men alt er produsert iht. kjente industristandarder så man får deler direkte hos ulike produsenter. SKF leverer tetninger og lagre. Reima får man fra England. Samme med tannhjul om dette er tært.

 

Det fins flere versjoner av denne mannskiten men din er nok ganske lik denne i linken, muligens med unntak av du evt. ikke har ytre lagerhus som kan demonteres ved hjelp av de to boltene men låsering og tetninger presset inn i undervannshuset. Slik var det iallefall hos meg. Så du trenger en låseringtang og et skrujern til å pille ut de to tetningene med. Låseringen sitter skjult innenfor tetningene.

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-47702300-82-7726.aspx

Link to post

Jeg kjøpte reima hos Tore Vagle i fjor. Vi kjøper mye der gjennom jobben, så det var topp service der. Har notert disse delenumrene og jeg mener det var Contitech de hadde. Om du har det ene nummeret, finner de tilsvarende fra sin leverandør. 
- Gates Powergrip GT3 450-5MGT-25, 
- volvonr: 41100877
- Contitech HTD 450 5M CXP

Link to post
Chiefengineer skrev 37 minutter siden:

Ja helt umulig. Akslingen må trekkes ut, reima stikkes ned og aksling inn igjen. Tannhjulet sitter mellom de to opphengslagrene som ligger i lagerleiene i undervannshuset. Ingen vei å smyge den rundt.

 

Det fins noen slike kit i sirkulasjon ute på markedet. Får du ikke tak i kit må du kjøpe reima løs, samme med lagrene og tetningsringene og tannhjulet. Men alt er produsert iht. kjente industristandarder så man får deler direkte hos ulike produsenter. SKF leverer tetninger og lagre. Reima får man fra England. Samme med tannhjul om dette er tært.

 

Det fins flere versjoner av denne mannskiten men din er nok ganske lik denne i linken, muligens med unntak av du evt. ikke har ytre lagerhus som kan demonteres ved hjelp av de to boltene men låsering og tetninger presset inn i undervannshuset. Slik var det iallefall hos meg. Så du trenger en låseringtang og et skrujern til å pille ut de to tetningene med. Låseringen sitter skjult innenfor tetningene.

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-47702300-82-7726.aspx

Tusen takk for super kjapt svar.  Har som nevnt fått tak i et kit m reim og lager og tetningsringer for kr 1250,- Muligens dyrt, men har nå kjøpt det. I kittet har dei lå der 2 SKF lager, nr 6203-2RSH og nr 6001-2RSH med låsering og tetningsringer. Er jo ikke orginalt, men det var det jeg fikk.  Men det fulgte ikke med NY låsesplint, så jeg får vel bruke den gamle.

Da har jeg mere å gå på. Supert. Takker nok en gang. :-) 

Link to post
tilplan skrev 8 minutter siden:

Jeg kjøpte reima hos Tore Vagle i fjor. Vi kjøper mye der gjennom jobben, så det var topp service der. Har notert disse delenumrene og jeg mener det var Contitech de hadde. Om du har det ene nummeret, finner de tilsvarende fra sin leverandør. 
- Gates Powergrip GT3 450-5MGT-25, 
- volvonr: 41100877
- Contitech HTD 450 5M CXP

Har fått kjøpt ny reim med samme nr som du har, og som står på den ødelagte reima, sammen med et lagerkit. Men takk for tipset .

Link to post
Posted (edited)

Ingen årsak, det innerste lageret er det minste. Finn deg en gjengestang med 6mm mutter og skive eller noe liknende og tre gjennom og lure innenfor innerringen slik at du kan slå denne ut om det blir sittende igjen der etter at aksling er trekt ut.

 

Når propell er av må du bare finne en skarp skrutrekker og slå gjennom armeringsringen på ytterste tetningsring og brekke denne ut, samme med den innerste. LItt pirk men det går fint. Og da kommer du inn til låseringen. Når den er av trer skrur du inn en 6mm gjengestang i senter av akslingen, skru på noe ytterst på stanga slik at du kan slå akslingen ut. Som en slagters.

 

Husk å fylle kammeret mellom de to tetningsringene med grease før du setter sammen. Ikke overfyll, da får du ikke dne ytterste tetninga inn. Disse bør du presse inn med en hylse, kopp el. med korrekt diameter etc. slik at de ikke blir ødelagte. Ikke slå etter press med noe skarpt.

 

Edit: Her er link til reim om det trengs: https://buybearings.co.uk/product/gt3-450-5mgt-25-gates-powergrip-5m-pitch-25mm-wide

Edited by Chiefengineer
Link to post

En ting til, husk å kontrollere tannhjulet med kritisk blikk. Disse er av aluminium og kan tæres betydelig. Står på sporkile. Det var årsaken til at min har røket flere ganger og jeg får ikke utbedret det permanent før om et par uker. Nå bytter jeg til ståltannhjul.

 

Men jeg har også sett tilsvarende thrustere med helt fine drev der reima har røket. Ordentlig drittpatent.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...