Jump to content

hvordan bytte reim på QL CT600baugtrøster


emma1

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Chiefengineer skrev On 19.5.2021 at 16.01:

Ja helt umulig. Akslingen må trekkes ut, reima stikkes ned og aksling inn igjen. Tannhjulet sitter mellom de to opphengslagrene som ligger i lagerleiene i undervannshuset. Ingen vei å smyge den rundt.

 

Det fins noen slike kit i sirkulasjon ute på markedet. Får du ikke tak i kit må du kjøpe reima løs, samme med lagrene og tetningsringene og tannhjulet. Men alt er produsert iht. kjente industristandarder så man får deler direkte hos ulike produsenter. SKF leverer tetninger og lagre. Reima får man fra England. Samme med tannhjul om dette er tært.

 

Det fins flere versjoner av denne mannskiten men din er nok ganske lik denne i linken, muligens med unntak av du evt. ikke har ytre lagerhus som kan demonteres ved hjelp av de to boltene men låsering og tetninger presset inn i undervannshuset. Slik var det iallefall hos meg. Så du trenger en låseringtang og et skrujern til å pille ut de to tetningene med. Låseringen sitter skjult innenfor tetningene.

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-47702300-82-7726.aspx

Hei igjen

 

Vet du om det er mulig å få tak i slike plastklips til å låse fast dekselet på thrusteren min?

Legger ved 2 bilder, 1 av klipset og et bilde, der del nr 6 viser delen.

 

PS. Jeg har ikke QL thruster, men det ligner veldig på en Eforce Engbo thruster. Er det samme produkt?

 

 Har ikke fått starta på reperasjonen, men begynner imorra, sammen med en kompis.

Og nå har jeg endelig klart å få klarlagt at jeg har en Engbo Xforce XF 40 thruster.  :-)

 

192564143_323331039319272_8331758521703957005_n.jpg

194674993_1404823056567163_3644559647288550794_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Er her noen som har hatt problemer med å få av propellen på en Xforce Engbo XF40 Thruster?  Skal vel være samme som QL thruster.

 

Prøvde å få den av idag. Gikk greit å løsne mutteren, men propellen sitter blegg fast. Kompisen min prøvde å kakke forsiktig på baksida av propellen, men da brakk ene bladet av.

Er det mulig å få kjøpt en NY propell?

Tunnellen til propellen min skal være 160 mm.

 

Venter spent på svar.  

Link to post
Share on other sites

Klungrez skrev On 30.5.2021 at 14.14:

Hei igjen

 

Vet du om det er mulig å få tak i slike plastklips til å låse fast dekselet på thrusteren min?

Legger ved 2 bilder, 1 av klipset og et bilde, der del nr 6 viser delen.

 

PS. Jeg har ikke QL thruster, men det ligner veldig på en Eforce Engbo thruster. Er det samme produkt?

 

 Har ikke fått starta på reperasjonen, men begynner imorra, sammen med en kompis.

Og nå har jeg endelig klart å få klarlagt at jeg har en Engbo Xforce XF 40 thruster.  :-)

 

192564143_323331039319272_8331758521703957005_n.jpg

194674993_1404823056567163_3644559647288550794_n.jpg

Hei igjen,

 

Nei jeg vet ikke hvem som kan forhandle slike klips, mulig du bare må finne en annen festemetode.

 

Skal forresten igang med samme jobben som du denne uka når båten kommer på land. Men må også bytte tannhjul på horisontalakslingen i undervannshuset. Mitt som er laget i aluminium er tært så nå bytter jeg til stål.

 

Skal forsøke å lage en god dokumentasjon med bilder samt delebetegnelser sånn at det kan bli en enkel sak for andre i ettertid. Det er jo solgt en hel del slike thrustere i den senere tid fram til Engbo gikk konkurs og deler ikke lengre supportes. Greit å vite at det aller meste kan skaffes på markedet gjennom andre kanaler.

Link to post
Share on other sites

wilma skrev 1 time siden:

Her er en god beskrivelse på sjekk og service på thrusteren:

 

http://www.great-water.com/PDF/files/service_notes/CT600 Workshop manual.pdf

 

 

Denne manualen var grei. Det er to varianter innfestingsmetoder for akslingen. Manualen beskriver flenstypen som er mye enklere å demontere. Den andre typen som jeg har er den med låsering.

 

Der er det litt mer mikkmakk for å få pillet ut akseltetningene etter at du har tatt av propellen slik at du kommer inn til låseringen.

Link to post
Share on other sites

Klungrez skrev On 19.5.2021 at 16.47:

Tusen takk for super kjapt svar.  Har som nevnt fått tak i et kit m reim og lager og tetningsringer for kr 1250,- Muligens dyrt, men har nå kjøpt det. I kittet har dei lå der 2 SKF lager, nr 6203-2RSH og nr 6001-2RSH med låsering og tetningsringer. Er jo ikke orginalt, men det var det jeg fikk.  Men det fulgte ikke med NY låsesplint, så jeg får vel bruke den gamle.

Da har jeg mere å gå på. Supert. Takker nok en gang. :-) 

Jeg hadde fått tak i et kit, der det stod at dette skulle passe til XF40/XF60, men nå har jeg tatt ut hele thrusteren min, som er en XF 40. Her er ikke låsering, og SKF lageret 6203 er altfor stort. Og tetningsringene som fulgte med, passer heller ikke.

Men jeg kjøpte kittet pga reima, så jeg får ikke levere inn resten.  Det viser seg at her skal det kun brukes 6001-2RSH lager, og tetningsringene er mindre.

Ytre diameter som skal være på mine tetningsringer er 21,85mm og indre diameter 12 12mm.  

 Så nå har jeg liggende et helt nytt og ubrukt SKF lager 6203-2RSH (40mm ytre diameter og 17mm indre) og 2 teningsringer med samme dimensjon, (40mm ytre diameter og 17mm indre) og en låsering til 40mm.

Så hvis noen på forumet skulle trenge disse 3 tingene, skal de få det billig. Kun frakt, om jeg må sende det. Har fått så mye hjelp på dette forumet, og er veldig takknemlig for det.  :-)

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville muligens valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminium til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vekk for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei innenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet, det kan forårsake lekkasje.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet.

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Etterpå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns (mot låseringen) slik at du ikke skader de unde rmontasjen. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste tetninga komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 13 timer siden:

Tenkte å lage en liten dokumentasjon på det jobben innebærer med bytting av lagere, tetninger eller reim på denne thrusteren. Det ble ikke tid til å ta så mye bilder som ønsket da det ble noe tidspress for å få dette ferdig pga. andre gjøremål men det er nå iallefall som følger.

 

Dette trenger du av deler:

 

2 stk. tetninger, dobbel leppetetning type SKF:

 

IMG_4547.jpg.4aa38b3a9322347e0e42252bac0c551e.jpg

1 stk. reim:

IMG_4548.jpg.32bc96b73e0febe4f78e692acae25599.jpg

2 stk. lager. NB! Jeg fikk ikke tak i rustfrie på sparket, noen ville muligens valgt det:

IMG_4599.jpg.54804d404cb4d8d730b2ac56aadde3e5.jpg

 

Jeg valgte også å bytte tannhjulet fra aluminium til stål, det nye ser slik ut: Ø14mm akseldiameter / 5mm kilespor, 25mm bredde.

NB! Den ene vangen må fjernes, den som sitter mot det minste lageret. Og bosset som bygger ut på ene sia må dreies vekk for at det skal passe.

IMG_4549.jpg.5b3213a6aa217d986ffd8d02022d2426.jpg

 

Man begynner jobben med å skru løs propellen, stikk noe mellom bladet og gearhuset for å låse den av:

IMG_4591.jpg.3e4c18c0ee768be09fc7a848a48df68d.jpg

 

Når denne er vekk kommer du inn til første tetninga, slå et skrujern (flatt lite kubbejern) gjennom stålarmeringa, evt. flere steder og jobb med tetninga sånn at du kan dra den ut. Den andre tetninga som sitter motsatt vei innenfor fjernes på samme måte. NB! Ikke skad lagerleiet, det kan forårsake lekkasje.

IMG_4593.jpg.47966843e064f9d9d786882892a7ecbd.jpg

 

Når du har pillet tetningene ut er de vel omtrent sånn ut:

 

IMG_4595.jpg.8293bd5f29c1cdcfeeaff9a36b536e1e.jpg

 

Da har du kommet inn til låseringen som fjernes med en låseringtang:

 

IMG_4594.jpg.badfecbcecdc1e7cd5f253f1de580c00.jpg

 

Etter dette kan du skru inn en 6mm gjengestang i senter av akselen og lage deg en innretning for å slå ut akselen i trekkretning:

IMG_4597.jpg.029d753376bc61ccbcf8937730b85023.jpg

 

Denne sørgelige assemblyen så slik ut, store tæringsskader på aluminiusdrevet:

 

IMG_4596.jpg.3999c3cf4657f85b1c1e5b970ea15987.jpgIMG_4598.jpg.e3f4c881a88873b4ca2f833115fa676c.jpg

 

Jeg hadde også litt skade på akselen i tetningsområdet så jeg la litt påleggssveis med TIG og rettet dette av i dreiebenken etterpå da jeg monterte det nye tannhjulet på akslingen. NB! Som nevnt på den styreplata/vangen på tannnhjulet som peker mot den sida av akselen med minst diameter plukkes vekk, den kommer i veien for lagerleiet. Det skal også sitte en spacerskive mellom det minste lageret og reimhjulet.

 

IMG_4600.jpg.4610d7c2fbf1bfdabd6e9a7e4c368a7f.jpg

 

Etterpå var det bare å tre ned reima i huset først (innenfra) og så sette akselen inn igjen i gearhuset motsatt vei med de nye lagrene på.  Først aksel, så låsering og deretter de to tetningene som skal sitte motsatt vei. Det er lurt å bruke en sylindrisk innretning med marginalt mindre diameter enn lagerdiameter (YD) samt ID litt større en akseldiameter for å presse tetningene helt inn til bunns (mot låseringen) slik at du ikke skader de unde rmontasjen. Ikke bruk skrujern etc. til denne jobben.

 

Og husk å fyll opp tetningene med grease innvendig før du setter de inn slik det fremgår på bildet av den ødelagte tetninga litt lengre opp. NB! Det skal ikke være mer grease i tetninga enn flush, fyller du for mye vil den siste tetninga komme ut igjen og legge seg å presse mot propellen.

 

Når dette er gjort setter du på medbringertappen på akselen, monterer propellen og setter skruen fast med litt locktite.

 

Så er du ferdig utvendig og kan gå inn i båten og slakke alle strammeskruene på elektromotoren, tre reima på drevet på elektromotoren og stramme opp alt sammen til korrent strammenivå.

 

Finito.

Hei. Hvor fikk du kjøpt de nye tannhjulene til din thruster? tannhjulet på akslingen så ganske stygg ut, da begge lagera var ødelagt hos meg da jeg tok dem ut. Lang leveringstid?

 

Link to post
Share on other sites

Klungrez skrev for 2 timer siden:

Hei. Hvor fikk du kjøpt de nye tannhjulene til din thruster? tannhjulet på akslingen så ganske stygg ut, da begge lagera var ødelagt hos meg da jeg tok dem ut. Lang leveringstid?

 

Hei. Glemte å spørre om hvilken diameter det er på dine tannhjul, indre og ytre. For det er forskjell på min aksling til XF40 og til din aksling til XF60. Min aksling er 12mm tykk, og der hvor tannhjulet står er den 14mm. Tannhjulet mitt er ca. 30mm i diameter. Forresten veldig fin bruksanvisning med bilder. Kan legge ut bilder av min når jeg er ferdig. 

Link to post
Share on other sites

Klungrez skrev for 1 time siden:

Hei. Glemte å spørre om hvilken diameter det er på dine tannhjul, indre og ytre. For det er forskjell på min aksling til XF40 og til din aksling til XF60. Min aksling er 12mm tykk, og der hvor tannhjulet står er den 14mm. Tannhjulet mitt er ca. 30mm i diameter. Forresten veldig fin bruksanvisning med bilder. Kan legge ut bilder av min når jeg er ferdig. 

Hei. Jeg har XF40 så vi har nok samme tannhjul. Diameteren på tappen der det minste lageret sitter er 12mm og diameter der tannhjulet sitter er 14mm så de er nok helt identiske.

 

Nytt tannhjul får du her:

 

https://www.beltingonline.com/to-suit-25mm-wide-belt-c-272_285_483/20-tooth-htd5-pulley-205m25f-p-7794.html?fbclid=IwAR1Pq4gMgMUClUojEYcNhc-WPAsjZtFLwR-Q_oXox81GaKI1qi1kORjIpzw

 

NB!. Det tannhjulet jeg har satt inn har en tann mer enn det som satt originalt. Fant ingen steder å oppdrive tannhjul med 19 tenner men det gikk helt problemfritt. Du har skrevet at du har ca. 30mm diameter på tannhjulet (19 tenner) og det stemmer med at 18 tenner har 28,65mm diam. og 20 tenner har 31,83 mm diameter. Så velg 20 tenner. Dette produseres på kort tid, tror det gikk 1-2 uker før jeg hadde det fra England.

 

Legg inn de kriteriene jeg har merket med gult så lager det tannhjulet 100% rett.:

 

bilde.png.787a24506af86f167c4100128dba244f.png

 

 

Du må brekke av ene endevangen som går mot det minste lageret når du monterer tannhjulet ellers vil den krasje i veggen ved indre lagerleie. Det er ingen problem, den er ganske løs og ikke laget i samme stykke som selve tannhjulet.  Og du må også dreie av forlengingen av bosset som kommer ut på ene sida (markert med gult på bildet over) for at det skal passe. Men det gjør du bare en gang, med stål som materiale så varer dette levetida til thrusteren:

 

 

bilde.png

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Hei. Jeg har XF40 så vi har nok samme tannhjul. Diameteren på tappen der det minste lageret sitter er 12mm og diameter der tannhjulet sitter er 14mm så de er nok helt identiske.

 

Nytt tannhjul får du her:

 

https://www.beltingonline.com/to-suit-25mm-wide-belt-c-272_285_483/20-tooth-htd5-pulley-205m25f-p-7794.html?fbclid=IwAR1Pq4gMgMUClUojEYcNhc-WPAsjZtFLwR-Q_oXox81GaKI1qi1kORjIpzw

 

NB!. Det tannhjulet jeg har satt inn har en tann mer enn det som satt originalt. Fant ingen steder å oppdrive tannhjul med 19 tenner men det gikk helt problemfritt. Du har skrevet at du har ca. 30mm diameter på tannhjulet (19 tenner) og det stemmer med at 18 tenner har 28,65mm diam. og 20 tenner har 31,83 mm diameter. Så velg 20 tenner. Dette produseres på kort tid, tror det gikk 1-2 uker før jeg hadde det fra England.

 

Legg inn de kriteriene jeg har merket med gult så lager det tannhjulet 100% rett.:

 

bilde.png.787a24506af86f167c4100128dba244f.png

 

 

Du må brekke av ene endevangen som går mot det minste lageret når du monterer tannhjulet ellers vil den krasje i veggen ved indre lagerleie. Det er ingen problem, den er ganske løs og ikke laget i samme stykke som selve tannhjulet.  Og du må også dreie av forlengingen av bosset som kommer ut på ene sida (markert med gult på bildet over) for at det skal passe. Men det gjør du bare en gang, med stål som materiale så varer dette levetida til thrusteren:

 

 

bilde.png

Supert. Takker for tipset, men jeg har ikke anledning for dreiemaskin. Skal pusse godt på det gamle tannhjulet, så får jeg se om kompisen min godkjenner det. Da vi tok ut trhusteren, hørte han med en gang at lagera i motoren var dårlige. Så den er levert til et firma som heter Fylling Elektromaskin. Og dei tok reperasjonen på strak arm, ca 2-3 dager leveringstid. Og da har dei sjekka heile motoren også.  

Link to post
Share on other sites

Klungrez skrev 28 minutter siden:

Supert. Takker for tipset, men jeg har ikke anledning for dreiemaskin. Skal pusse godt på det gamle tannhjulet, så får jeg se om kompisen min godkjenner det. Da vi tok ut trhusteren, hørte han med en gang at lagera i motoren var dårlige. Så den er levert til et firma som heter Fylling Elektromaskin. Og dei tok reperasjonen på strak arm, ca 2-3 dager leveringstid. Og da har dei sjekka heile motoren også.  

Det høres bra ut. Fins jo ikke lengre support på deler til disse relativt nye thrusterne men heldigvis lar stort sett alt seg skaffe gjennom andre kanaler etter en del googling.


Sleipners svar da jeg trengte deler første gangen var å støpe inn ny tunnell og kjøpe ny thruster. De ville ikke supporte disse da de kjøpte opp boet etter Engbo ettersom de hadde konkurrerende produkter selv.

Link to post
Share on other sites

Cato skrev 38 minutter siden:

Engbo laget disse for QL (Quality line hos Volvo Penta). Kunne ikke kjøpe disse av Engbo direkte.

 

De ble vel distrubuert med to ulike navn gjennom to ulike distribusjonskanaler, ene direkte av Engbo (X-force..) og den andre gjennom VP-systemet (QL..) ?

 

https://www.sail-world.com/Australia/XForce-–-Engbo-Thruster-Systems-Now-Available-in-Australia/-57493?source=google

Link to post
Share on other sites

Hei. 

Takker så mye enda en gang for hjelpa e har fått på dette forumet.

På mandag den 7/6 lå thrusteren klar til avhenting. Eylling Elektromaskin hadde skifta lager og gått over hele moteren, og sandblåst holderen, så det så helt nytt ut. Så hjalp en kompis av meg å sette på tetningringene og de 2 lagerene, og satt på plass lokket med 2 skruer.

Merk ! En XF 40 thruster kan ikke overhales på båten !!

En må ha ut hele thrusteren, men da går det til gjengjeld mye  fortere.

Nå er den innmontert, ny propell kom etter noen dager, og nå venter bare på at "havna" må fikse et hjul på den vogna båten står på. Håper det blir imorra.

Tusen hjertlig nok en gang for all hjelp. Ha en riktig god båtsommer.

PS. Kan legge inn bilder av reppen fra min thruster senere.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dette prosjektet ble aldri bra. Til tross for at det ble byttet drivhjul, lagere, reim, tetninger og strammet etter alle kunstens regler så røk reima på nytt igjen. Var vel for 4'de gang nå.Bare en time etter at jeg hadde vært i skuffa under forkøya og kontrollert reimspenninga og konstatert at den var veldig stram og fin.

 

Jeg bygde derfor om hele skiten til kjededrift. Brukte kjede av british standard 06B-1 samt kjedehjul med 10 tenner på motoraksel og det samme på thrusteraksel. Da var det god klaring til veggene i huset og kjedet kan dessuten byttes uten noen form for undervannsarbeid. Det er enkelt å tre inn nytt kjede fra innvendig i båten. Måtte kappe motoraksel litt for å få på plass hylsa som det nye kjedehjulet var presset inn i.

 

Kjedet har dessuten mange ganger høyere bruddstyrke enn reima, kan ikke rape over på drivhjulene og bråker heller ikke nevneverdig mer enn reimdriften gjorde. Med noen enkle tilpasninger i verkstedet samt deler for noen hundrelapper var prosjektet gjennomført.

 

IMG_4600.jpg.52349b9dbfcac1a7311be38f6d3c2045.jpgIMG_5139.jpg.4103035bc0bb2fafd7350d3aa002a9a4.jpgIMG_5210.jpg.0562fe1910ee221f882f933d55d02cd1.jpgIMG_5214.jpg.cb95bdbbe7f804433c0b9f2525e697dd.jpgIMG_5218.jpg.c5a138d06389f79bd40141f39ceffb94.jpgIMG_5219.jpg.115229dfd0237e3a1ce56ee3d8b5b999.jpgIMG_5224.jpg.6710ce15499317ca61785903ec7a30e6.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Klungrez skrev On 2.6.2021 at 12.42:

Jeg hadde fått tak i et kit, der det stod at dette skulle passe til XF40/XF60, men nå har jeg tatt ut hele thrusteren min, som er en XF 40. Her er ikke låsering, og SKF lageret 6203 er altfor stort. Og tetningsringene som fulgte med, passer heller ikke.

Men jeg kjøpte kittet pga reima, så jeg får ikke levere inn resten.  Det viser seg at her skal det kun brukes 6001-2RSH lager, og tetningsringene er mindre.

Ytre diameter som skal være på mine tetningsringer er 21,85mm og indre diameter 12 12mm.  

 Så nå har jeg liggende et helt nytt og ubrukt SKF lager 6203-2RSH (40mm ytre diameter og 17mm indre) og 2 teningsringer med samme dimensjon, (40mm ytre diameter og 17mm indre) og en låsering til 40mm.

Så hvis noen på forumet skulle trenge disse 3 tingene, skal de få det billig. Kun frakt, om jeg må sende det. Har fått så mye hjelp på dette forumet, og er veldig takknemlig for det.  :-)

 

Hei

Eg har samme trøster som du har og skulle fått bytta tettnininger og lager samt tannhjul. Kor hen bestilte du deler?

 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Løfter denne litt da jeg har tenkt å bytte reimen etter opptak til høsten. 

 

Det ser ut som at det er et skille i 2010, at utgavene før dette ikke har  låsering. 

 

Ser også at Agder Boats nå har det meste av nødvendig deler til disse thrusterene, også de tidligere nevnte tannhjulene.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei,

Da er denne saken oppe igjen:-)

Jeg har Engbo XF40 med vanninntrenging.

Bare for å være sikker: Er det 2 stk. lager 6001-2RSH og 2 stk. tetningsringer ytre dia 21,85mm og indre dia 12mm som hører til XF40? (Ref. Klungrez)

Har ikke demontert ennå, men må sikkert ha ny reim og kanskje tannhjul i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...