MaSa Startet 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2014 Har ett spm rundt dette.Jeg fører ett ganske nøyaktig regnskap over forbruk på båten og har kommet frem til at den bruker som følger:1,527 L/ pr NMtotalt 0,763L/pr motor pr NM12,5L/ pr time totalt 6,25L/pr motor I snittfart på 8 knop over 220 NM caFått ganske lik måling over 2 fyllinger nå.Så har jeg en måling i høy fart. 2,2 L/NM totalt 1,1 L/NM pr motor 46,455 L/pr time 23,225 L/ Pr motor i snittfart på 22,2 knop over 298 NM Så til spørsmålet:Da jeg leser av aktuelt forbruk på displayet i båten så viser dem litt rart!Jeg liggeri 8 knop da viser den forbruk rett rundt 11-12 L/timen pr motor!Men ifølge forbruket mitt så bruker jeg det totalt i 8 knop! Og samme om jeg ligger i 22-23 knop da viser den ca 45 L/timen pr motor, men det er forbruket jeg har målt over 300NM i 22,2 knops snittfart!Så det jeg lurer på ER det meningen at den viser totalt for begge på den ene måleren? Eller er det normalt at den viser pr motor??For da er det noe som er riv ruskende galt!Om jeg ligger i 8 knop på babord så viser den forbruk på ca 11-12 liter og hvis jeg f.eks øker eller minsker turtall fart på styrbord motor så øker/minsker forbruket på den motoren .Hva er da riktig? Kanskje vanskelig forklart, men håper noen ser hva jeg lurer på og har ett svar :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Ingen som vet om de skal vise forbruk pr motor eller totalt på begge motorer? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Knude Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Hei ! Jeg har aldrig satt opp systemet på Volvo D3 og det er noen år siden jeg jobbet med dette. På 2x D6 så lastes softwaren for kjørekomp. (Forbruk) kun felles for begge motorer. Om man derimot legger inn PTA så blir den lastet inn på begge motorer. Når disse blir satt opp for første gang så legges det inn om det er en eller to motorer i HCU/PCU Jeg går derfor ut i fra at systemet gir deg forbruk total for begge innstalasjonene. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 8 knop er nok en særdeles ugunstig fart for båten din med tanke på langden i vannlinjen og dermed skrogfart. En 50 foter kan nærme seg 8 knop i skrogfart, men jeg tipper du ikke skal mye over 6kn før forbrukskurven stiger mot taket. Båten min møter veggen over ca 6,5 knop med en vannlinjelengde på ca 10 meter. Da bruker jeg 1 liter/nm. Øker jeg til 7,5 knop dobbler jeg forbruket. 8,5 kn gir en ny dobbling. Har samme erfaring fra mange plandene båter mellom 30-og 50 fot. Det at du har et snitt på 8 knop sier ingenting om hva båten din faktisk bruker i 8 knop da den mest sannsynlig er resultatet av saktere kjøring og kjøring i plan. Tipper forbruksmålerene dine er rimelig korrekte (de pleier å være det). Når man ser rundt seg kjører mange rundt i veldig ugunstig fart. Antagelig for de de ikke har forbruksmåler og ikke aner hva båten bruker på en gitt hastighet. Bare en knop eller to for mye kan mer enn dobble forbruket om man overskrider skrogfart. I mange tilfeller ville man brukt vesebtlig mindre på å dra kjerra i plan og 4-5 dobble hastigheten. Så stol på forbruksmålerene dine vurder om det er verdt 2-3 ganger ekstra forbruk på å ligge i 8 knop kontra 6. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Ingen som vet om de skal vise forbruk pr motor eller totalt på begge motorer? En 190 hk CR diesel greier neppe å bruke mer enn 35-40 liter/t på full effekt, så når du leser av 45 l/t i 22-23 knop så er det for begge. Les av maksforbruket, så tipper jeg det stemmer ganske godt overens med hva D3 190 (x2) er oppgitt til å bruke. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Jeg ligger aldri i 8 knop. Men snittfarten er det ofte over 2-300 NM Ligger oftest i 6-7 knop og da går den utrolig lett! Men det blir jo noen etapper marsjfart av og til Men om den måler begge motorer i ett så stemmer det jo overens med snitt forvruk hele veien Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 En 190 hk CR diesel greier neppe å bruke mer enn 35-40 liter/t på full effekt, så når du leser av 45 l/t i 22-23 knop så er det for begge. Les av maksforbruket, så tipper jeg det stemmer ganske godt overens med hva D3 190 (x2) er oppgitt til å bruke. Øker jeg turtall toppfart opp mot 30 knop så bruker den fort opp mot 70l/ t i følge måler Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 (redigert) Og 70 liter i timen er ca det en singel D6 350 greier å drikke på maks (73), så det bør ikke lenger være tvil om at instrumentet ditt viser for begge motorene samlet da det forbruket nærmer seg dobbelt av det en D3 190 fysisk kan drikke. Tror dog det kan velges visning da jeg har sett begge deler. Redigert 3.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Jeg har to D4-300 og er også forvirret. Dog kan jeg lese av forbruk pr motor og totalt på instrumentene. Noen nøkkeltall fra meg i 27 knop, vindstille forhold (Snapshot): - 85l/time totalt, 40l/t og 44l/t på bbd og stb - 1.8l/NM på bbd og 2.0 l/NM på stb. Over tid: På en tripptid på 22,5 timer har jeg ihht instrumentene brukt 474 liter på bbd og 520 liter på stb motor. Distanse er 225 NM ihht instrumentene fra VP. Det gir meg en trippøkonomi på totalt 4,4 l/NM. Stusser litt over 10% mer i forbruk på en motor (stb), og er usikker på dette med l/NM. Syntes det har blitt litt mye etter at jeg har gått over fra en motor installasjon til båt med to motorer Motoren som bruker 10% mer olje krever også mye oljepåfyll, og jeg mistenker at ikke alt er helt på stell her. Totalt har jeg vel 160 timer siden ifjor juni. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 (redigert) Forbruket er det jeg ville anse som normalt på en båt av din størelse (stor båt for 39 fot) og motorer. Så stor forskjell på forbruk er derimot ikke normalt (selv om vp kanskje sier det er innenfor for å slippe å ta tak i problemet). På en moderne CR motor installasjon hvor motorene er synkronisert på turtall bør forbruket være rimelig likt gitt identisk drivverk og propeller. Noen akselinstallasjoner kan ha en lite variasjon på giringen på høyregående vs venstregående på kassa, men dette gjelder ikke drev. De d-motorene jeg har kjørt i dobbeltinstallasjon har alle vært rimelig like på vist forbruk. Typisk innenfor 1-2 liter ved et forbruk på 40-100 liter, men oftest nærmest identisk. Det at den tunge motoren bruker mer olje er også en indikasjon på at det kan være noe som ikke er 100%. Du har vel rimelig ny båt som er innenfor garanti så vidt jeg husker. Jeg hadde kjørt litt hardt på å få utredet dette Du vil antagelig møte motstand, så det kan kanskje være lurt å få en uttalelse fra et uavhengig profesjonelt hold på at dette ikke er normalt (også forskjell i oljeforbruk). Årsak blir bare spekulasjoner, men har liten tro på at indre mekanisk motstand i selve motoren kan utgjøre så mye. Det måtte i så fall vært injektorfeil eller kompresjonsproblem som gjør motoren mer inneffektiv. I drivverket kan en mulighet være at noen har satt på en eller to feil propeller (stigning) på et av drevene. F.eks om du har G5 propellere, og noen har mikset opp og satt fremre, bakre eller begge propeller fra et G6 sett på ene drevet. Det har også skjedd at verksteder har satt feil drev på feil båt etter vinterlagring, og hvis det drevet har en annen giring, så..... Men, får du identisk toppturtall på motorene ved fullt pådrag? Forskjell på forbruket på maks? Var dette likt i fjor, eller kom det i år? Oppleves en av motorene slappere, tregere i aks, ryker, forskjell i lyd/ gange etc? Redigert 3.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Adi Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Jeg har 2xD6 og to styreposisjoner. EVC instrumentene mine er satt opp som følger, styrepos nede viser forbruk for begge maskiner mens oppe på flybridge viser det kun forbruk for en maskin (må gange forbruk med 2). Vet ikke hvorfor det er satt opp på den måten, eller om det er mulig å forandre dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Det at den tunge motoren bruker mer olje er også en indikasjon på at det kan være noe som ikke er 100%. Men, får du identisk toppturtall på motorene ved fullt pådrag? Forskjell på forbruket på maks? Var dette likt i fjor, eller kom det i år? Oppleves en av motorene slappere, tregere i aks, ryker, forskjell i lyd/ gange etc? Takk for svar - og at du har brukt tid på det ! Jeg har en dialog med forhandler på dette, og har blitt bedt om å logge, hvilket jeg gjør nå. De har også opprettet "sak" mot VP slik at ingenting kommer som en overraskelse. Glemte å si at turtall er helt likt på begge motorer i 27 knop (2940 rpm). Har vel først lagt merke til dette iår. I tillegg til at styrbord bruker mer olje, og drivstoff, hadde den også gått 6 timer ved levering mens den andre hadde gått 0 timer. Jeg ble fortalt at årsaken til det var at den tilfeldig ble plukket ut for å bli kjørt i testbenk. Siden det har jeg vært skeptisk innerst inne.... Har jo kjøpt noe som er verdt et hus og vil gjerne at ting skal være iorden.. Uten at det nødvendigvis har noen sammenheng, så kom styrbord motor også med en tiltfeil på drevet. Rørte jeg tilten, så kuttet alt ut. Fikk du noen ytterligere tanker på bakgrunn av overfornevnte, Sap? Hilsen Dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Sap: På Maks er forbruket "capet " på 109 liter totalt, og helt likt på begge motorene. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 MaSa: Vil gjerne beklage om jeg kuppet tråden din. Jeg trodde min problemstilling var litt likt din, og hadde håpet svar også ville være relvant for deg... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Kan skrive under på at forbruket er svært likt på motorene styrt av EVC. Etter forrige fulle tanking tanket jeg igjen i går. Dieselvarmer hadde gått noen timer på seilasen, denne drar av BB tank. På siste seilas på 145 nm tanket jeg nå 322,6 l. på SB tank (SB motor) og 325,5 l. på BB tank. (BB motor + dieselvarmer). Noe jevnere fordeling av motorkontrollen for SB/BB enn EVC klarer å få til kan jeg vanskelig se finnes såfremt maskinene er iorden mht. injektorer etc. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 MaSa: Vil gjerne beklage om jeg kuppet tråden din. Jeg trodde min problemstilling var litt likt din, og hadde håpet svar også ville være relvant for deg... Ingen problem :) Men sitter litt usikker ennå. Men føler meg ganske sikker på at begge målerene viser totalt for begge på likt turtall. Altså jeg trenger kun se på en av dem. Men skjønner ikke helt hvorfor det er slik :) en måler på hver motor. Begge viser omtrent det samme i likt turtall. Legger jeg sammen begge målerene så er det dobbelt så mye som jeg egentlig bruker. Men hvorfor styres dem individuelt? Holder jeg ett spesifikt turtall på begge motorer så viser begge målerene det samme, drar jeg litt av på en motor så minsker forbruket på den men forbruket forblir det samme som før på den andre. Men det blir vanskelig og forklare på en fornuftig måte føler jeg , skal uansett ta en tlf til bavaria i morgen og høre om de sitter på spesifikk info. Men som nevnt føler meg rimelig sikker på at når jeg ligger i 22-23 knop så viser EN måler 42-45 L/t og den andre det samme det vil si 90 L/t noe som ikke stemmer. Så jeg må halvere forbruket for og få pr motor det vil si ca 22,5 L/pr motor i timen og 45 l/t totalt på begge og det stemmer veldig godt overens med målingene mine :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Vil understreke at jeg bare tenker høyt Dennrick. Er ikke fagman. Det at forbruket er likt på maks (regner også med at turtallet da er identisk) tyder hvertfall på at problemet ikke ligger i drivverket (ref tyngre/ 1 feil propell, evt skade på propell/ drev) da de virker å jobbe likt. Men, har du 2 tanker, en til hver motor? Mente Bavaria stort sett har 1 tank på dobbeltinstallasjoner. Da går man i så fall glipp av muligheten for å se differansen manuelt når man fyller. Tror ikke forbrukstallene dine lyver. Spørsmålet er hvorfor de viser såpass forskjellig. Synes det hele virker rart, men jeg hadde reagert når både diesel og oljeforbruk er høyere på den ene, spes i kombinasjon av at dette var motoren som var oppgitt til å vært testet i benk i 6 timer. Som kunde som har kjøpt en kliss ny vare til 3 mill hadde jeg ikke vært happy med at motoren min var brukt til test. Hadde ikke likt at en kliss ny motor skal kjøres hardt i timesvis i benk uten innkjøring etc. De må gjerne forske og teste, men ikke på en kliss ny vare jeg har betalt full pris for. Jeg har hørt om slike stikktester før, men trodde det var vanlig at de nullet ut/ byttet ECU og slettet sine spor.... Kanskje noen glemte seg? Vet ikke hvor mye du skal forske på dette selv. Som sagt hadde jeg lagt press på forhandler på å få utredet dette før det går for mye tid. Uansett hva som er rapportert tidligere, så tror jeg kampen blir hardere i praksis jo lengre tiden går. Merker du noe forskjell på gange eller akselerasjon? Oppfører de seg likt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dante Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Hei MaSa! En kompis har maken båt til deg og den viser typisk 1,2 pr nautisk pr motor i 25 knop. Begge målere viser det samme og det rimer at han da bruker 2,4 pr nautisk. Jeg har en 32 Sport og den bruker ca 2 liter pr nautisk. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Da stemmer nok mine mistanker godt, hvis han har lik båt og samme motorer, så stemmer det forbruket du oppgir veldig godt overens med mine målinger:)Så da er det greit.Men viser hans målere 1,2 Liter pr NM eller pr Time ?Mine viser pr time og de viser samlet for begge motorer begge to. Så jeg må halvere det som står der for og få pr motor . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
dante Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 De viser liter pr nautisk begge to. Dette burde vel kunne endres? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 (redigert) Jeg har to D4-300 og er også forvirret. Dog kan jeg lese av forbruk pr motor og totalt på instrumentene. Noen nøkkeltall fra meg i 27 knop, vindstille forhold (Snapshot): - 85l/time totalt, 40l/t og 44l/t på bbd og stb - 1.8l/NM på bbd og 2.0 l/NM på stb. Over tid: På en tripptid på 22,5 timer har jeg ihht instrumentene brukt 474 liter på bbd og 520 liter på stb motor. Distanse er 225 NM ihht instrumentene fra VP. Det gir meg en trippøkonomi på totalt 4,4 l/NM. Stusser litt over 10% mer i forbruk på en motor (stb), og er usikker på dette med l/NM. Syntes det har blitt litt mye etter at jeg har gått over fra en motor installasjon til båt med to motorer Motoren som bruker 10% mer olje krever også mye oljepåfyll, og jeg mistenker at ikke alt er helt på stell her. Totalt har jeg vel 160 timer siden ifjor juni. Noe er jo helt galt fatt med den loggingen hos deg. Du har utseilt en distanse på 225 NM og brukt 474+520 liter på denne distansen på 2 stk. D4/300 motorer? Dvs. 4,42 l/NM. Dette er svært nært de 4,6 l/NM jeg bruker på marsjfart på 25 knop med 15 tonns akslingsbåt og 2 stk. D6/435 (dvs. utseilt distanse på 25 x 22,5 timer (din tripptid) =562,5 NM på samme tid som du bare klarer halvparten? Nei her har du noe riv ruskende galt i måleverdiene dine. Vil tro at du på normal marsjfart bruker ca. 2,5 l/nm på dine motorer på den båten. En annen ting er at du har alt for stor differanse i forbruk mellom motorene. Den skal ikke være målbart da matching av hendlene overstyres av EVC og gjøres med pinlig nøyaktighet for å forsikre likt effektuttak. Har du målt dette manuelt? Redigert 3.Juli.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Les av ladetrykk på begge motorane. Sjølv om turtal er den samme treng ikkje belastning være lik. Det kan være ulikheter i propell geometri eller vinkelen på drevet. Det kan også være at den eine motoren er kalibrert. Då er motoren kjørd mot et presisjons flowmeter og flow koefesientar er korrigert. Ved masse produsjon av epa motorer kreves at eit visst antal motorer taes ut og testes. Gjerne ein av hundre. Da kjøres ein syklus og utslipp blir registrert. Forbruk av diesel skal måles. Motorstyringas estimater ikkje godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Hei Chiefengineer: Har bare tatt data fra EVC, samt manuelt logget hastighet fra plotter.... Ved forrige måling over lang tid var det også ca 10% overforbruk. Tipper jeg har fyllt 6-8 liter olje i styrbord motor siden overtakelse 6. juni 2013. Peilet igår. Nå er den under det skraverte feltet igjen, til tross for at den for to uker siden var innafor. Bitteliten tur. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 (redigert) Slik så dieselforbruket ut da jeg logget litt for et par år siden. Kunne ikke se forskjell på motorene. For ordens skyll, tabellen under viser sum forbruk to motorer. Ca. halvfulle tanker, ikke ferielastet båt. Redigert 3.Juli.2014 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Som nevnt tidligere, ved manuell måling av korrekt satt opp tomotors VP-D serie med like propeller/gear kan jeg ikke måle noen som helst forbruksforskjell ved dieselfylling på hhv. SB/BB tank/motor. Motorene opereres på helt indviduelle tanksystemer (SB/BB) og ulikheter i forbruk oppfattes dermed umiddelbart ved tanking. Dette har vært likt hos meg hele veien så lenge jeg har hatt dobbeltinstallasjone. Jeg ville reagert kraftig om jeg ved en tanking oppdaget 10-15% forskjell på forbruket mellom SB/BB motor og generator/dieselvarmer ikke hadde vært benyttet denne tankingsperioden ettersom alle erfaringer så langt tilsier er at det aldri tidligere har vært målbare ujevnheter på forbruket mellom motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.