Jump to content

Østlendinger kan ikke fortøye

Komodo

Recommended Posts

Det kan jo ha en sammenheng med hvor værutsatt område man bedriver båtliv! Det er jo helt sikkert mange flere ferskinger og nye båteiere, samenlignet med vestlandet midtnorge og nordnorge! Enkelte steder langs vår kyst må vi fortøye sikkelig for at vi i det heletatt skal finne igjen båten neste gang vi kommer tilbake. Jeg kan godt skjønne at folk som ikke har erfaring med sjø og hav ikke skjønner hvor sterke krefter som er i sving! Klisje utrykket "man skal alltid fortøye for storm" er jo faktisk ikke så dumt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sitat

Ifølge en fersk undersøkelse, gjennomført av InFact, viser nemlig at nesten 30 prosent, eller fire av ti båteiere, ikke har god nok kunnskap om fortøying av båt.

Vi er vist ikke så gode på prosentregning heller, på østlandet svarer altså 47% at de ikke kan fortøye, mens nord i landet svarer 67,5% at de kan fortøye, og dette har blitt til at "nesten 30%" ikke kan fortøye, og "nesten 30%" har plutselig blitt til fire av ti.

Jeg vet ikke helt om det er inFact som burde kreditere regningen de har sendt på denne eminente matematikken, eller om det er journalisten som bør kreve å få igjen skolepengene sine ?

Redigert av adeneo (see edit history)

Det kom inn en fin Persing 62 til Arendal her om dagen. Tipper det var en utleiebåt for ingen ombord skjønte noe særlig av dette med fortøyning. I baugen gikk fortøyningen fra land, via en liten bøyle fremst på ankerrulla og videre til kryssholt. Og midskips gikk det et stramt tau rett fra kryssholtet og rett ned i brygga, -ett slags brest? Det har riktignok ikke vært mye vær her de siste dagene så det var strengt tatt ingen problem, men men litt frisk vind hadde denne båten fort fått ødelagt ankerrulla foran.

adeneo skrev On 3.7.2014 at 5.19:

Vi er vist ikke så gode på prosentregning heller, på østlandet svarer altså 47% at de ikke kan fortøye, mens nord i landet svarer 67,5% at de kan fortøye, og dette har blitt til at "nesten 30%" ikke kan fortøye, og "nesten 30%" har plutselig blitt til fire av ti.

Jeg vet ikke helt om det er inFact som burde kreditere regningen de har sendt på denne eminente matematikken, eller om det er journalisten som bør kreve å få igjen skolepengene sine ?

Tror det er journalisten. Her melder de 4 av 10.

Men 4 av 10 østlendinger kan ikke fortøye. Men 67% av nordlendingene kan fortøye...

Haha, seriøst? Å vri skrivemåten slik sier litt om journalister. Og hvordan de elsker å fyre opp under nord/sør fornedrigheten. Og det å vri på ting slik at de ikke engang klarer å få frem fakta på en god måte.

Det betyr jo at 60% av østlendingene kan fortøye også. Og en forskjell på 7% er vel såpass liten at det ikke er noen vits i å lage en sak av det.

Jara Wynja

Ikke den helt store nyhetsverdien i den artikkelen der nei. Men den fikk meg til å tenke på en tråd nylig om en kar som fikk problemer med å holde båten fra land når det kom hekkbølger. Det var vel enkelte i den tråden som dro et skille på fortøyningskunnskapene i øst og vest :smiley:

Personlig legger jeg ikke for mye vekt på slike "undersøkelser".

Generelt er det vel slik at å fortøye burde være en enkel sak, særlig i områder hvor forskjellen på flo og fjære er minimal.

At folk likevel fortøyer kloss i berget behøver ikke bety at man ikke kan fortøye, men man gjør dette av makelighet og ikke er istand til å forutse situasjoner hvor bølger plutselig oppstår.

Dessuten sier artikkelen at 47% av østlendinger selv innrømmer at de ikke behersker dette......dette betviler jeg sterkt, ettersom svært mange fremstår som verdensmestre etter første sjøsetting og aldri ville innsrømme egne feil, nei her er det som regel alle de andre som er idioter.

Denne undersøkelsen har nok liten verdi som poll/meningsmåling, nesten like liten verdi som pollen om vestpåbud som har pågått her på forumet... Men begge målinger engasjerer jo folket til debatt, og mye god og lunefull humor er det også innbakt i dette, som i selv er positivt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei, denne undersøkelsen er egentlig helt uinteressant for meg. Jeg føler at jeg behersker å fortøye båten trygt, men noen gjør åpenbart ikke det. Men om de bor på den ene eller andre kanten av landet betyr lite for meg personlig. Det var vel mest underholdningsverdien av artikkelen som fenget.

Rent bortsett fra det tror jeg vel det er noe i det at vi her på Østlandet er litt slappere med fortøyning enn de som bor i litt mer værharde strøk. Det har vel litt med opplæring fra far til sønn og gjøre også. Mulig at det også er flere på sør og Østlandet som anskaffer seg båt uten å ha fått dette inn med morsmelka.

Bidevind skrev On 3.7.2014 at 11.53:

Tror mye av problemstillingen oppstår fordi man ikke legger båt og fortøyer i forhold til meldt vær og vindretning.

Mange har ikke en gang sjekket vær- og vindmelding for aktuell periode.

Det er vel nettopp derfor de ikke kan fortøye?? Har en ikke kunnskaper om hvordan vær og vind påvirker båten når den er fortøyd, vel så kan man selvsagt ikke fortøye

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Østlendinger kan ikke fortøye...

Østfoldinger drikker for mye

Folk fra Asker og Bærum kan ikke kjøre båt og hilser ikke

De i seilbåt er arrogante

Sørlendinger er treige og tåler ikke bølger

Rogalendinger har store båter og er brautende

Vestlendinger er....vel.... Bergensere...

Nordlendinger er harry fiskere som banner og ikke vil ha på seg redningsvest

Noen glemt? Dusteartikkel...agurktid rett og slett. Kommer hver sommer

TIRA I skrev On 3.7.2014 at 14.14:

Østlendinger kan ikke fortøye...

Østfoldinger drikker for mye

Folk fra Asker og Bærum kan ikke kjøre båt og hilser ikke

De i seilbåt er arrogante

Sørlendinger er treige og tåler ikke bølger

Rogalendinger har store båter og er brautende

Vestlendinger er....vel.... Bergensere...

Nordlendinger er harry fiskere som banner og ikke vil ha på seg redningsvest

Noen glemt? Dusteartikkel...agurktid rett og slett. Kommer hver sommer

Hei! Vi tåler bølger her nede! :yesnod: ellers stemmer vel resten (?) :lol:

Husker altid tilbake den gang vi hadde hytte i skjærgården ( for noen ti-år siden). Da lå der et undervannsskjær, eller en båe, (kall det hva du vil), midt i sundet, utenfor hytta. I sommerferien gikk der daglig båter på dette skjæret, og hver gang det smalt, kom altid komentaren i fra min gamle far,: Det er bare en av disse østlendingene..! :lol::lol: :lol: .

Det ble vel ikke bedre av at TV-nyhetene fulgte opp med å fortelle hva slags knuter man må kunne. Og selvfølgelig måtte redningsselskapet også frempå og true med tidlig død om vi ikke lærte oss helstikk (eller hva det nå heter alt sammen). Nå sitter det sikkert en eller annen politiker og lurer på hva slags påbud eller forbud man kan finne på for å løse dette problemet også.

:giggle: :giggle: Man må få lov til å flire litt... Men fra :giggle: til :thumbsup: : det er helt korrekt slik som en kar sa tidligere i tråden: Man skal ALLTID fortøye for storm. Da er man alltid sikker. Det er bedre å være litt generøs på diameteren på fortøyningstau og størrelse/ tyngde på anker. Tilogmed her på Sør Vestlandet har vi folk i båt som fortøyer med "sytråder"... Hvis man skal spare på kronene, er det dårlig butikk å gjøre dette på fortøyningene. :yesnod:

Når det gjelder knuter bør det vel kanskje holde å kunne de mest elementære som båtmannsknop, halvstikk/ dobbelt halvstikk og pålastikk. For min egen del er det disse som er oftest i bruk. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...