Jump to content

Østlendinger kan ikke fortøye

Komodo

Recommended Posts

Noen båteiere tilter helt over i en stadig søken og higen etter det helt perfekte.

De fortøyer og polerer og installerer og kverulerer seg ut i det hinsidige.

Men det fine er at de blir lykkelige av og holde på.

Andre har båten som en bruksgjenstand og tar det litt lettvint med det visuelle, men

har pinlig oversikt over at alt teknisk er 100 %.

Hovedsaken er at man trives, og årsaken til at f.eks jeg noen ganger er fortøyd litt enkelt,

kan jo være så enkel som at jeg kun skal i land en kort snartur.

Det er flere i denne tråden som mener at båtmannsknop er en viktig knop i forbindelse med fortøyning. Jeg har tenkt, og de eneste gangene jeg bruker båtmansknop er når jeg skal bendsle seilet til bommen når det skal pakkes ned og når jeg knyter skoene (båtmansknop med slipp)

Når bruker dere det ombord?

Hvis båtmansknop ikke fantes ville ikke båtlivet blitt skadelidende i det hele tatt. Flaggstikk derimot, det brukes daglig.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Noen båteiere tilter helt over i en stadig søken og higen etter det helt perfekte.

De fortøyer og polerer og installerer og kverulerer seg ut i det hinsidige.

Men det fine er at de blir lykkelige av og holde på.

Andre har båten som en bruksgjenstand og tar det litt lettvint med det visuelle, men

har pinlig oversikt over at alt teknisk er 100 %.

Hovedsaken er at man trives, og årsaken til at f.eks jeg noen ganger er fortøyd litt enkelt,

kan jo være så enkel som at jeg kun skal i land en kort snartur.

+1. :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror mye av problemstillingen oppstår fordi man ikke legger båt og fortøyer i forhold til meldt vær og vindretning.

Mange har ikke en gang sjekket vær- og vindmelding for aktuell periode.

Her må jeg si meg litt uenig.

I fjor hadde vi èn ubehagelig opplevelse ifm. fortøyning. Været var perfekt (havblikk) og meldingen var maks 2m/s i løp av natten. Som vanlig fortøyde jeg for "storm" med ekstra anker akterut, dømannslodd på ankertau og landliner mm. De vi lå ved siden av derimot hadde fortøyd etter værmeldingen, dvs. lite skålanker uten feste (jeg hadde dykket ned, sjekket og advart om dette), og fortøyning kloss inntil fjellet slik at det var lett å spankulere i land med et glass rødvin i hånden :thumbsup:

Da det i løp av natten kom en stiv kuling inn bakfra var det ikke få som fikk problemer :blush:

Lagt til:

Konklusjon: Det er ikke bare østlendinger som ikke kan fortøye, svenskene sliter de også :lol:

Redigert av Komodo (see edit history)

Bruker alltid dobbel knivknute med Svang jeg.

Har alltid mye tau og mange kniver ombord.

Har aldri hatt et fortøyningsproblem.

Med unntak av den gangen jeg ble pårent av en seilbåt mens jeg lå på svai da. Flere ganger faktisk. Det var en grønn ((i trynet) fersk skipper med ny pinnebåt) Glemte å sjekke om dreggen fortsatt satt godt nok etter hendelsen, vel det gjorde den men åpenbart ikke godt nok. Etter en høneblund med kompasshøna ble vi vekket av rop da vi passerte en annen båt noen hundre meter bort. .

Vel det gikk bra.

Lastet umiddelbart ned en AnchorAlarm app men dette gjentok seg selvsgt aldri.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Det er flere i denne tråden som mener at båtmannsknop er en viktig knop i forbindelse med fortøyning. Jeg har tenkt, og de eneste gangene jeg bruker båtmansknop er når jeg skal bendsle seilet til bommen når det skal pakkes ned og når jeg knyter skoene (båtmansknop med slipp)

Når bruker dere det ombord?

Hvis båtmansknop ikke fantes ville ikke båtlivet blitt skadelidende i det hele tatt. Flaggstikk derimot, det brukes daglig.

Mykje artig lesning her på denne pollen vil eg seie.Ganske underholdende :smiley: Første gang eg har høyrt om båtmannsknop til fortøying,og har du ein båtmansknop som blir slått som ein kjerringknute, er du virkeleg ute og køyre.Skal du skjøte 2 tau,kan du bruke båtmannsknop,eller heller eit kirurgstikk hvis du har glatte tau.Flaggstikk er ein bra knute,helst dobbel.

Guest Avmønstret#

Men den fikk meg til å tenke på en tråd nylig om en kar som fikk problemer med å holde båten fra land når det kom hekkbølger. Det var vel enkelte i den tråden som dro et skille på fortøyningskunnskapene i øst og vest :smiley:

Som født og oppvokst vestlending beklager jeg dypt å ha besudlet vestlendingens gode fortøyningsrykte

Til mitt forsvar skjedde det på østlandet og jeg prøvde å slå over til nordlandsdialekt når jeg i affekt ropte at kjærring og unger måtte holde seg fast :-D :-D

Som født og oppvokst vestlending beklager jeg dypt å ha besudlet vestlendingens gode fortøyningsrykte

Til mitt forsvar skjedde det på østlandet og jeg prøvde å slå over til nordlandsdialekt når jeg i affekt ropte at kjærring og unger måtte holde seg fast :-D :-D

:lol::lol:

Og der var han på plass :thumbsup:

Hvis du ser en gammel Viksund Futura i Hvalerskjærgården i sommer så får du hoie så kommer jeg bort og gir deg noen grunnleggende fortøyningstips :giggle: Forresten, det skal jo være motsatt. Jeg er jo østlending, så det er jeg som ikke kan fortøye...

Hvis du ser en gammel Viksund Futura i Hvalerskjærgården i sommer så får du hoie så kommer jeg bort og gir deg noen grunnleggende fortøyningstips :giggle: Forresten, det skal jo være motsatt. Jeg er jo østlending, så det er jeg som ikke kan fortøye...

Kan jo være du kommer drivende bort til ham i løpet av natta ... :sleep:

Guest Avmønstret#

Og selvfølgelig uten redningsvest på! :clap:

Hadde for anledningen kun badebukse. Nå våt etter at "småbølgene" slo opp til livet der jeg stod som en dust med kun 50 meter tau og 15 kg bruce ute bak. Som heldigvis holdt båten fra berget, med 10 cm margin eller noe. Var jo på land for å dra båten ut.... Men litt for sen :-) ikke noen vest nei, hadde akkurat tatt morgenbad.

Greit å dele tabber da kan jo flere en meg lære noe.;-)

Guest Avmønstret#

Pene båter det. Utlært blir en aldri så om anledningen byr seg så får vi dele erfaringer og en pils eller noe, må som regel skue an kjerringa først da men ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...