quantumduck Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Skal vi se.. Du har vel også da de som ikke har snøring på slipp av dregg.. vet ikke hvor dette er mest utbredt Hm ... er det slipp av dregg med eller uten tau du da tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Og 70 prosent av mannlige bilførere mener de har bedre kjøreferdigheter en den gjennomsnittelige mannlige bilfører Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Noen båteiere tilter helt over i en stadig søken og higen etter det helt perfekte. De fortøyer og polerer og installerer og kverulerer seg ut i det hinsidige. Men det fine er at de blir lykkelige av og holde på. Andre har båten som en bruksgjenstand og tar det litt lettvint med det visuelle, men har pinlig oversikt over at alt teknisk er 100 %. Hovedsaken er at man trives, og årsaken til at f.eks jeg noen ganger er fortøyd litt enkelt, kan jo være så enkel som at jeg kun skal i land en kort snartur. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Det er flere i denne tråden som mener at båtmannsknop er en viktig knop i forbindelse med fortøyning. Jeg har tenkt, og de eneste gangene jeg bruker båtmansknop er når jeg skal bendsle seilet til bommen når det skal pakkes ned og når jeg knyter skoene (båtmansknop med slipp) Når bruker dere det ombord? Hvis båtmansknop ikke fantes ville ikke båtlivet blitt skadelidende i det hele tatt. Flaggstikk derimot, det brukes daglig. Redigert 4.Juli.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Noen båteiere tilter helt over i en stadig søken og higen etter det helt perfekte. De fortøyer og polerer og installerer og kverulerer seg ut i det hinsidige. Men det fine er at de blir lykkelige av og holde på. Andre har båten som en bruksgjenstand og tar det litt lettvint med det visuelle, men har pinlig oversikt over at alt teknisk er 100 %. Hovedsaken er at man trives, og årsaken til at f.eks jeg noen ganger er fortøyd litt enkelt, kan jo være så enkel som at jeg kun skal i land en kort snartur. +1. :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Hm ... er det slipp av dregg med eller uten tau du da tenker på? Har alltid dregg ombord også når eg slipper :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Tror mye av problemstillingen oppstår fordi man ikke legger båt og fortøyer i forhold til meldt vær og vindretning. Mange har ikke en gang sjekket vær- og vindmelding for aktuell periode. Her må jeg si meg litt uenig. I fjor hadde vi èn ubehagelig opplevelse ifm. fortøyning. Været var perfekt (havblikk) og meldingen var maks 2m/s i løp av natten. Som vanlig fortøyde jeg for "storm" med ekstra anker akterut, dømannslodd på ankertau og landliner mm. De vi lå ved siden av derimot hadde fortøyd etter værmeldingen, dvs. lite skålanker uten feste (jeg hadde dykket ned, sjekket og advart om dette), og fortøyning kloss inntil fjellet slik at det var lett å spankulere i land med et glass rødvin i hånden Da det i løp av natten kom en stiv kuling inn bakfra var det ikke få som fikk problemer Lagt til: Konklusjon: Det er ikke bare østlendinger som ikke kan fortøye, svenskene sliter de også Redigert 4.Juli.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Den nordavinden som kommer sånn ca. 03.00 og varer I 1-2 timer på sommeren, er sjelden meldt. Den hører liksom bare med som en del av sommeren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Ikke sant! Derfor vil jeg alltid ha litt ekstra sikring akterut og fra sidene. Vinden skifter ofte 360 grader, og da må man jo ta høyde for vind fra alle retninger. Men akkurat denne natta ble det litt i overkant, stiv kuling blir det jo ikke hver sommernatt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bay_liner Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Bruker alltid dobbel knivknute med Svang jeg. Har alltid mye tau og mange kniver ombord. Har aldri hatt et fortøyningsproblem. Med unntak av den gangen jeg ble pårent av en seilbåt mens jeg lå på svai da. Flere ganger faktisk. Det var en grønn ((i trynet) fersk skipper med ny pinnebåt) Glemte å sjekke om dreggen fortsatt satt godt nok etter hendelsen, vel det gjorde den men åpenbart ikke godt nok. Etter en høneblund med kompasshøna ble vi vekket av rop da vi passerte en annen båt noen hundre meter bort. . Vel det gikk bra. Lastet umiddelbart ned en AnchorAlarm app men dette gjentok seg selvsgt aldri. Redigert 4.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Astor Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Koselig sommerlektyre dette.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
quantumduck Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Har alltid dregg ombord også når eg slipper :-) Slipper du den oppi jolla da eller? Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Det er flere i denne tråden som mener at båtmannsknop er en viktig knop i forbindelse med fortøyning. Jeg har tenkt, og de eneste gangene jeg bruker båtmansknop er når jeg skal bendsle seilet til bommen når det skal pakkes ned og når jeg knyter skoene (båtmansknop med slipp) Når bruker dere det ombord? Hvis båtmansknop ikke fantes ville ikke båtlivet blitt skadelidende i det hele tatt. Flaggstikk derimot, det brukes daglig. Mykje artig lesning her på denne pollen vil eg seie.Ganske underholdende Første gang eg har høyrt om båtmannsknop til fortøying,og har du ein båtmansknop som blir slått som ein kjerringknute, er du virkeleg ute og køyre.Skal du skjøte 2 tau,kan du bruke båtmannsknop,eller heller eit kirurgstikk hvis du har glatte tau.Flaggstikk er ein bra knute,helst dobbel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Slipper du den oppi jolla da eller? neida, men rydder ikkje utav båten sjølv om den skal på slipp Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Men den fikk meg til å tenke på en tråd nylig om en kar som fikk problemer med å holde båten fra land når det kom hekkbølger. Det var vel enkelte i den tråden som dro et skille på fortøyningskunnskapene i øst og vest Som født og oppvokst vestlending beklager jeg dypt å ha besudlet vestlendingens gode fortøyningsrykte Til mitt forsvar skjedde det på østlandet og jeg prøvde å slå over til nordlandsdialekt når jeg i affekt ropte at kjærring og unger måtte holde seg fast :-D :-D Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Mye artig underholdning her Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 ... og ropte HÆSTKUK etter båtfører??? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Når du snakker om østlendinger i båt, kommer jeg på radioreklamen for Båtmessa for noen år siden. Der høres en fornem (Asker / Bærum?) herre som roper ned: "Hei De i snekken der. Er det plass til å smyge inn en 37 foter her?" Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 ... og ropte HÆSTKUK etter båtfører??? Du må ailtså hut dæ t hælvete, ellers ska æ ta å rang ræva over haue på dæ, så kain du sett dær i bekmørtna å preik mainskjit me dæ sjøl! Så spytta eg snus, klødde meg i skrittet, feis, hoppa ombord og dro. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Som født og oppvokst vestlending beklager jeg dypt å ha besudlet vestlendingens gode fortøyningsrykte Til mitt forsvar skjedde det på østlandet og jeg prøvde å slå over til nordlandsdialekt når jeg i affekt ropte at kjærring og unger måtte holde seg fast :-D :-D Og der var han på plass Hvis du ser en gammel Viksund Futura i Hvalerskjærgården i sommer så får du hoie så kommer jeg bort og gir deg noen grunnleggende fortøyningstips Forresten, det skal jo være motsatt. Jeg er jo østlending, så det er jeg som ikke kan fortøye... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Du må ailtså hut dæ t hælvete, ellers ska æ ta å rang ræva over haue på dæ, så kain du sett dær i bekmørtna å preik mainskjit me dæ sjøl! Så spytta eg snus, klødde meg i skrittet, feis, hoppa ombord og dro. Og selvfølgelig uten redningsvest på! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Og der var han på plass Hvis du ser en gammel Viksund Futura i Hvalerskjærgården i sommer så får du hoie så kommer jeg bort og gir deg noen grunnleggende fortøyningstips Forresten, det skal jo være motsatt. Jeg er jo østlending, så det er jeg som ikke kan fortøye... Kan jo være du kommer drivende bort til ham i løpet av natta ... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Og selvfølgelig uten redningsvest på! Hadde for anledningen kun badebukse. Nå våt etter at "småbølgene" slo opp til livet der jeg stod som en dust med kun 50 meter tau og 15 kg bruce ute bak. Som heldigvis holdt båten fra berget, med 10 cm margin eller noe. Var jo på land for å dra båten ut.... Men litt for sen :-) ikke noen vest nei, hadde akkurat tatt morgenbad. Greit å dele tabber da kan jo flere en meg lære noe.;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Og der var han på plass Hvis du ser en gammel Viksund Futura i Hvalerskjærgården i sommer så får du hoie så kommer jeg bort og gir deg noen grunnleggende fortøyningstips Forresten, det skal jo være motsatt. Jeg er jo østlending, så det er jeg som ikke kan fortøye... Pene båter det. Utlært blir en aldri så om anledningen byr seg så får vi dele erfaringer og en pils eller noe, må som regel skue an kjerringa først da men ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Pene båter det. Utlært blir en aldri så om anledningen byr seg så får vi dele erfaringer og en pils eller noe, må som regel skue an kjerringa først da men ;-) Kjerringa til Komodo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.