Jump to content

Østlendinger kan ikke fortøye

Komodo

Recommended Posts

om anledningen byr seg så får vi dele erfaringer og en pils eller noe, må som regel skue an kjerringa først da men ;-)

Jeg spanderer en duggfrisk Fredrikstad, så får du vurdere om kjerringa er verd å hvile øya på imens, hvis ikke får vi sette oss på et skjær så du ikke ser ho :cheers:

Synes ferdighetene til å både fortøye og manuvrere båt varierer veldig mye uansett hvor en ferdes i form av det en observerer.

I dag var det en som skulle legge seg inn foran meg og kjørte det rustfrie elektropolerte rekkverket sitt inn i mitt galvaniserte anker. Han fikk noen stygge merker i rekkverket, heldigvis ikke større nærkontakt med båten min. Fulgte fyren med argusøyne da han kom ettersom jeg oppdaget noen underlige manøvere i forkant.

Kan det være noe i at seilbåteiere generelt er bedre både til å fortøye og til å handtere båt om man ser på gjennomsnittet? Bedre til fortøye fordi de generelt er mer vant til å handtere tauverk?

Dette er noe jeg har tenkt på.

Kan det være noe i at seilbåteiere generelt er bedre både til å fortøye og til å handtere båt om man ser på gjennomsnittet? Bedre til fortøye fordi de generelt er mer vant til å handtere tauverk?

Neppe, det lille vettet vi har skal tross alt smøres utover ganske mange flere meter tauverk enn i en motorbåt ... you do the math ...

Jeg ser ofte motorbåteiere som kommer inn og fortøyer helt på "halvatten". Man legger seg inn mellom et par båter, setter en baug og en hekktamp og forstår ikke at det er springene forover og akterover som skal holde båten i posisjon longside mens de andre er for å holde den inntil. Greit på en liten påhenger men ikke på en 35 fots flybridge med en del vindfang.

Selv består en longsidefortøying hos meg når jeg forlater båten av minimum 4 tamper. Akter/baugfortøying samt spring fra midtskips og forover/akterover til de andre fortøyningenes pullerter.

Jeg merker meg ofte hvilken fortøying båtfolk har gjort når jeg kommer til nye steder og anser sjømannskapet og også manuvreringsevnene dertil når de samme skal forlate plassen. Passer derfor ekstra godt på om jeg ser noe helt tvilsomt.

Er motorbåt østlending jeg og NilsPils.

Knyter fast båten med mange tau, både forann og bak. Hva knutene heter vet jeg ikke. Er det forrstikk forann og bakstikk bak? Har ikke mistet noen båt ennå, men det er nok helt tilffeldig. :giggle::giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Østlendinger kan ikke fortøye...

Østfoldinger drikker for mye

Folk fra Asker og Bærum kan ikke kjøre båt og hilser ikke

De i seilbåt er arrogante

Sørlendinger er treige og tåler ikke bølger

Rogalendinger har store båter og er brautende

Vestlendinger er....vel.... Bergensere...

Nordlendinger er harry fiskere som banner og ikke vil ha på seg redningsvest

Noen glemt? Dusteartikkel...agurktid rett og slett. Kommer hver sommer

Dette ser jo greit ut.

Vi fra Midt-Norge er perfekte. :thumbsup::lol::lol::lol: :lol: :lol:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Første gang eg har høyrt om båtmannsknop til fortøying,og har du ein båtmansknop som blir slått som ein kjerringknute, er du virkeleg ute og køyre.Skal du skjøte 2 tau,kan du bruke båtmannsknop,eller heller eit kirurgstikk hvis du har glatte tau.Flaggstikk er ein bra knute,helst dobbel.

Hvis man må skjøte et fortøyningstau bør man skaffe seg lengre tau. Før ferieturen laster jeg ombord et 100 meter 16 mm tau og en 50 meter 14 mm. Dette i tilleg til et utvalg av tau fra 5 til 25 meter som alltid er ombord

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...